מיתון? אומדן הצמיחה במשק עלה ברבעון הראשון ל-1.7%

הלמ"ס מפרסמת אומדן שלישי לרבעון הראשון של השנה ■ היצוא הישראלי ירד ברבעון הראשון בקצב שנתי של 5.3% - שיעור נמוך מהאומדן הקודם של הלמ"ס מלפני חודש ■ לעמוד כלכלת ישראל

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילומים: דוברות הכנסת ואוריה תדמור
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילומים: דוברות הכנסת ואוריה תדמור

המיתון מתמתן: המשק צמח ברבעון הראשון של השנה בקצב שנתי של 1.7% כך מעדכנת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במסגרת עדכון שלישי של תחזית הצמיחה. כפי שהעריך "גלובס" לפני שבועיים העלתה הלמ"ס את אומדן הצמיחה של המשק ברבעון הראשון של השנה, בעקבות תיקון חד וחריג כלפי מעלה בנתוני יצוא השירותים.

לפני חודשיים התעוררה דאגה רבה בצמרת הכלכלית בירושלים לאחר שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הודיעה כי המשק צמח ברבעון הראשון של השנה בקצב שנתי של 0.8% בלבד.

בעקבות אותו נתון, הודיעה סוכנות הדירוג מודי'ס כי מדובר באירוע שלילי לדירוג האשראי של ישראל ובנק הפועלים הוריד את תחזית הצמיחה שלו למשק ל-2016 מ-2.8% ל-2.2%. בנק ישראל הלך בעקבות בנק הפועלים לפני חודש כשהוריד את תחזית הצמיחה ל-2.4%. האוצר ממשיך לפי שעה לעבוד לפי תחזית צמיחה של 2.8%.

בירושלים מעריכים כי גם תחזית האוצר תעודכן בקרוב למטה, אך בשיעור מתון יותר מכפי שעשו בנק ישראל ובנק הפועלים.

החשש ממיתון כמעט נעלם

במסגרת העדכון מתברר כי היצוא הישראלי ירד ברבעון הראשון בקצב שנתי של 5.3% - שיעור נמוך מהאומדן הקודם של הלמ"ס מלפני חודש (ירידה של 8%).

התוצר העסקי של המשק צמח ב-0.8% (לעומת 0.2% בעדכון הקודם), ההוצאה הפרטית לצריכה גדלה ב-5% (לעומת 4.8%) ההשקעות בנכסים קבועים זינקו ב-14.6% (לעומת 16.2%).

משמעות העדכון היא שהחשש ממיתון כמעט נעלם, זאת לאחר שהנתון המקורי שפורסם במאי עודכן פעמיים כלפי מעלה על-ידי הלמ"ס. מיתון מוגדר בישראל כשני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית לנפש. צמיחה של 1.7% הזהה כמעט לקצב צמיחת האוכלוסייה בישראל (1.8% בממוצע) מבטאת קצב צמיחה אפסי אך לא שלילי.

לאן נעלם המיתון?
 לאן נעלם המיתון?