אפריקה: מגעים למכירת ההחזקות באפי פיתוח ללב לבייב

החברה ממשיכה בניסיונות לפתור את הבעיות מול מחזיקי אגרות החוב ופונה כעת לאופציה של מכירת החזקותיה בזרוע הפעילות ברוסיה לבעל השליטה

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

אפריקה ישראל ומחזיקי האג"ח שלה ממשיכים במו"מ בדרך להסדר חוב שני: החברה שבשליטת לב לבייב עדכנה היום כי הוא ומחזיקי האג"ח "מנהלים דיונים לגיבוש מתווה מוסכם למכירת מלוא החזקות החברה ב-AFI Development (אפי פיתוח)", וזאת תמורת סכום שיעמוד על פי הערכות בשוק על כ-550 מיליון שקל - סכום המשקף לאפי פיתוח שווי של קרוב ל-900 מיליון שקל - גבוה בכמעט פי שלוש משוויה בבורסות לונדון היום, שעומד על כ-62 מיליון ליש"ט (כ-320 מיליון שקל).

מניית אפריקה ישראל הגיבה היום לעדכון בקפיצה של כ-10% וסדרות האג"ח שלה עלו עד כ-13%. גם מניית אפי פיתוח בלונדון נסחרה בעליות שערים חדות. אפי פיתוח, בה מחזיקה אפריקה ישראל 65%, עוסקת עבורה בייזום ופיתוח נדל"ן מניב ונדל"ן למגורים ברוסיה.

מאיר סלייטר, מנהל מחלקת המחקר בבנק ירושלים, אמר היום כי "עקרונות ההסדר המתגבש מעניקים מזומן לבעלי החוב, אבל גם מקבעים עבורם הפסד משום שהאפסייד המרכזי של הקבוצה נובע מאפי פיתוח, התלויה בהתאוששות השוק הרוסי, ועכשיו הם מקבעים הפסד בגין השקעה זו. אם ההסדר בסופו של דבר יכלול גם אופציה על אפי פיתוח, זה יוכל לספק למחזיקים 'סוכריה'. אבל בסך הכול העסקה היא לא רעה לבעלי החוב, נכון למצב הנוכחי".

בן נובו שלם, מנהל מחלקת המחקר של אפסילון, טען היום כי "אם לבייב אכן ירכוש את המניות של אפי פיתוח לפי שווי חברה של 850 מיליון שקל, שיעור הריקברי באג"ח של אפריקה ישראל עשוי להגיע לכ-70%-80%".

בדרך לשמירת השליטה באפי

האפשרות של מכירת מניות אפי פיתוח ללבייב נמצאת על הפרק כבר שבועות ארוכים כאחת הדרכים להזרמת הון לאפריקה ישראל מידיו וזאת במטרה לשמור על השליטה בה. כיום, מרבית החזקות אפריקה ישראל באפי פיתוח (85%) משועבדות לטובת מחזיקי האג"ח.

בנוסף לתמורה שיקבלו המחזיקים מלבייב, ההסדר ככל הנראה צפוי לכלול הארכת המח"מ, הפחתת גובה הריבית והקצאת מניות אפריקה למחזיקים.

חובה הכולל של אפריקה ישראל למחזיקי האג"ח עומד על כ-3.2 מיליארד שקל בשלוש סדרות, לאחר שהסדר החוב הקודם שלה, שנחתם לפני כשש שנים, הפחית לה את היקף החוב הפיננסי נטו ל-2.8 מיליארד שקל בסוף 2010, לעומת 7.4 מיליארד שקל בסוף 2009.

אפי פיתוח עומדת בלב הסדר החוב הנוכחי שמקדמת אפריקה ישראל בשבועות האחרונים וזאת על רקע התדרדרות מצב הכלכלה ברוסיה וההשפעה השלילית על שווי נכסיה ועל מצבה של אפריקה ישראל.

אתמול עדכנה אפריקה כי היא מתקדמת לקראת פרידה אפשרית מנכסיה הבולטים של אפי פיתוח, בראשם קניון אפימול וכן בניין המשרדים אוזרקובסקיה III, במסגרת עסקת החלפת החוב כלפי הבנק הרוסי הממשלתי VTB, תמורתם ימחל לה הבנק על חוב בהיקף של 614 מיליון דולר שהלווה לה להקמת הקניון ובניין המשרדים.

דרישת הבנק להעמיד את ההלוואה לפירעון מיידי הייתה יריית הפתיחה בבקשה להסדר חוב של אפריקה ישראל מנושיה, שיצא לדרך באופן רשמי לפני כחודשיים. ערכם המצטבר של שלושת הנכסים הללו בספרי אפי פיתוח עמד בסוף נובמבר האחרון על 877 מיליון דולר, כך שבעקבות השלמת עסקת ההחלפה יפחת ההון העצמי של החברה בדוחות הרבעון השני ב-253 מיליון דולר, לכ-500 מיליון דולר. ההון העצמי של אפריקה ישראל צפוי להצטמצם בעקבות כך ב-164 מיליון דולר והיא תרשום הפסד של 127 מיליון דולר.