סטארט-אפ מנצרת אשר מטפל בשבץ ובדימומים גייס 7 מיליון ד'

בחברה הושקעו עד כה שלושה מיליון שקל על ידי NGT3 ועל ידי המדען הראשי, מאז הקמתה באוגוסט 2014 ■  המשקיע בחברה, שבחר שלא להזדהות, הוא משקיע פרטי בעל ניסיון בתחום הפארמה

חברת פאם ביו (PamBio), בוגרת חממת NGT3 מנצרת, גייסה 7 מיליון דולר ממשקיע פרטי. החברה, שפיתחה תרופה לטיפול בשבץ מוחי מדמם ולדימומים מסוגים נוספים, הוקמה על ידי היזמים פרופ' עבד חיג'אזי, מנהל המחלקה לביוכימיה קלינית ומערך המעבדות בבית החולים הדסה בירושלים ואשתו ד"ר נוהא חיג'אזי, דוקטור לנוירולוגיה. החברה הוקמה בתמיכת הדסית, החברה למסחור טכנולוגיות של ביה"ח האוניברסיטאי הדסה.

בחברה הושקעו עד כה שלושה מיליון שקל על ידי NGT3 ועל ידי המדען הראשי, מאז הקמתה באוגוסט 2014.

לדברי חיג'אזי, החברה התפתחה בשני שלבים: "הגילוי הראשון שלנו נסב סביב העובדה שאחרי שמתרחש נזק מוחי, אם משבץ מוחי ואם מפגיעת ראש, ישנו תהליך שבו הנזק המוחי הראשוני מתרחב, ממש כאילו תאי המוח מעבירים אחד לשני מסר של מוות. מה שקורה בפועל הוא שהתאים שופכים את תוכנם החוצה, וחומרים מתוך התאים, שנועדו לאפשר לתקשורת בין התאים, נשפכים גם הם החוצה ונקשרים לתאים בריאים, שם הם גורמים להם עוררות יתר.

"גילינו כי חלק מהפעולה תלוי בחומר בשם TPA. בעכברים שהונדסו גנטית כדי לא לייצר TPA, אם נגרם להם נזק מוחי, הוא נשאר מוגבל וקטן לעומת אותו עכברים שיש להם TPA".

אבל TPA הוא לא תרופה לשבץ?

"כן, זהו אותו חומר שניתן כדי למנוע קרישת דם במקרים של שבץ שנובע מחסימה של כלי דם והוא יעיל למטרה זו. אולם, במקביל הוא גם מאפשר את הנזק המוחי ההולך ומתרחב. במקרה של שבץ חסימתי, ה-TPA יותר מועיל מאשר מזיק. אולם, במקרה של שבץ שנובע מדימום יתר ולא מחסימה של כלי דם, או במקרה של פגיעת ראש, ה-TPA הוא מיותר. פיתחנו במעבדה TPA מוטנטי, לא פעיל, שיכול להתחרות ב-TPA הפעיל בתוך הגוף ולמנוע את הנזק שלו. זה החומר עליו מבוססת התרופה".

כאמור, TPA גם מונע היווצרות של קרישי דם במוח. "3-4 שנים לאחר הפטנט הראשון, חשבנו על הפטנט השני. אם TPA אכן פוגע בקרישי דם, ובגלל זה משתמשים בו בשבץ חסימתי, אולי נוגד TPA, כמו שפיתחנו, יכול לעזור למניעת דימומים בכל הגוף. היום, אין תרופה טובה שמונעת דימומים. תרופות שמעודדות קרישת דם עלולת לגרום לקרישי דם במקומות לא רצויים, כמו במוח או בריאות. המוצר שלנו לא גורם להיווצרות קרישי דם יש מאין, אבל הוא מונע פירוק על ידי TPA, של קרישי דם שהגוף יצר באופן סלקטיבי במקום הרצוי".

איך הקמת חברה עם אשתך?

"בזמן הקמת החברה עבדנו יחד בהדסה, אבל מאז ומתמיד שוחחנו גם בבית על ענייני העבודה לעומק, ועשינו סיעורי מוחות. כשפגשתי אותה היא הייתה בכלל סטודנטית להנדסת בניין, אבל היא שינתה מיקוד למדעי החיים. אולי זה קרה כי נחשפה לעבודה שלי, אבל היא לא תודה בזה".

נציין כי השניים ממשיכים לעבוד יחד בחברה.

פאם ביו תתמקד תחילה באינדיקציה של טיפול בשבץ מוחי דימומי. זוהי בחירה אמיצה, שכן בתחום זה ניסו ונכשלו תרופות רבות מאוד, ועד היום אין לו טיפול. המוצר צפוי להיכנס לניסויים קליניים ב-2019.

המשקיע בחברה, שבחר שלא להזדהות, הוא משקיע פרטי בעל ניסיון בתחום הפארמה. בבעלותו, בנוסף להון, גם מתקן פיתוח מתקדם וכוח אדם שיכול לתמוך בתהליך פיתוח התרופה. לדברי מנכ"ל החברה ד"ר עמוס עופר: "פרוייקטי פארמה הם מגוונים, יקרים וארוכים, ושלב המעבר ממוצר שמיוצר במעבדה למוצר המתאים לניסויים קליניים, הוא מורכב ועתיר מכשולים. החבירה שלנו לאותו משקיע מאפשרת לנו לעבור את השלב הבא באופן המיטבי. אין עוד גורם כזה בארץ".

לדברי זהר גנדלר, מנכ"ל NGT3: "גיוס סכום בהיקף כזה, בחברת פארמה צעירה הנמצאת שלוש שנים לפני תחילת ניסוי ראשון בבני אדם, הוא הישג גדול. גיוס זה מוכיח את היכולת של NGT3 לייצר במהירות רבה ערך גבוה עבור חברות רפואיות צעירות".