בנק ישראל: פריון העבודה בארץ נמוך ב-14% מהממוצע ב-OECD

כך טוען הבנק בקטע שפרסם הבנק מתוך הסקירה הפיסקלית התקופתית ■ מציין כי המיומניות הקוגנטיביות של העובדים נמוכים במיוחד בענפי הבנייה, המזון והאירוח

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

בנק ישראל פרסם היום (ג') קטע מתוך הסקירה הפיסקלית התקופתית. הקטע לקוח מתוך פרק העוסק במיומנויות היסוד של העובדים בישראל והפריון בענפי המשק.

בבנק ישראל מציינים כי פריון העבודה בישראל נמוך ב-14% מהממוצע במדינות המפותחות והוא נמוך במיוחד בענפי תעשייה המוֹכרים לשוק המקומי ובענפים הבלתי סחירים. פער הפריון בשירותי האירוח והאוכל, בענף הבנייה ובענפי המסחר מרים את התרומה השלילית הגדולה ביותר לפער הפריון הכללי. לעומת זאת, פריון העבודה בתעשיית האלקטרוניקה גבוה מהממוצע ב-OECD ומקטין את הבדלי הפריון בין ישראל לשאר המדינות המפותחות ב-OECD.

לגבי מיומנויות היסוד הקוגניטיביות של העובדים הישראלים, בבנק טוענים כי הן נמוכות מהממוצע ב- OECD, אף כי שיעור העובדים הישראלים שרכשו תואר אקדמי גבוה מהממוצע ב-OECD. "ממצא זה מעיד שמיומנויות העובדים, ובפרט יכולותיהם הקוגניטיביות, אינן נגזרות משנות הלימוד בלבד אלא גם מאיכות החינוך וכן ממשתנים אישיים וסביבתיים אחרים", נכתב בסקירה. 

בבנק סבורים כי מיומנותם הנמוכה יחסית של העובדים בענפים הבלתי סחירים מתואמת עם תוצר נמוך לעובד והיא מתבטאת בשיטות ייצור עתירות כוח עבודה זול ודלות בטכנולוגיה מתקדמת. לפי הסקירה, המיומנות נחותה במיוחד בענפי הבנייה והמסחר, כמו גם גם באותם ענפי תעשייה המתאפיינים בשיעור יצוא נמוך, אף כי שיעור האקדמאים בענפים אלה כאמור גבוה לעומת שיעורם ב-OECD. 

בבנק ישראל ממליצים לאמץ גישה של השקעה במיומנויות יסוד קוגניטיביות מתקבלת באמצעות חינוך בגיל צעיר כדי להגדיל את המיומניות ואת הפריון. כמו כן הבנק מממליץ לשפר את מיומנויות היסוד של בוגרים באמצעות תכניות ייעודיות לקבוצות האוכלוסייה שהסקר מצא אצלן הישגים נמוכים במיוחד.