כלל ביטוח במו"מ לרכישת תחנת הכוח של דלק באשקלון

לפי הודעת דלק, המגעים למכירת התחנה בכ-200 מיליון שקל לקבוצת משקיעים מוסדיים ופרטיים נמצאים בשלב מתקדם ■ ב-2015 רשמה התחנה רשמה הכנסות של 198 מיליון שקל

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

קבוצת כלל ביטוח מנהלת מו"מ מתקדם מול קבוצת משקיעים מוסדיים ופרטיים, למכירת כל החזקותיה של החברה (100%) בתחנת כוח לייצור חשמל הממוקמת בחצר מתקן ההתפלה באשקלון, בתמורה לכ-200 מיליון שקל. כך על פי הערכות בשוק. על דבר המו"מ הודיעה היום (ג') קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה ובניהולו של אסי ברטפלד.

על פי הודעת דלק, המו"מ בין הצדדים הינו בשלב "מתקדם", תוך שנאמר בנוסף כי "אם וככל שייחתם הסכם מחייב בין הצדדים, החברה תדווח". נציין כי התחנה הינה לייצור חשמל בהיקף של 87 מגה-ואט, כאשר רוב התפוקה של תחנת הכוח מיועדת לצרכי מתקן ההתפלה באשקלון, והיתרה נמכרת ללקוחות פרטיים ו/או לחברת החשמל.

תחנת הכוח הפרטית באשקלון החלה לפעול בחודש ינואר 2008 ותקופת אספקת החשמל למתקן ההתפלה נקבעה ל-22.5 שנים (מסתיימת בחודש יוני 2027). לתחנת הכוח רישיונות קבועים לייצור ואספקת חשמל. מדוחות דלק ל-2015 עולה כי "סך הכנסותיה של דלק אשקלון בשנים 2014 ו-2015 עמדו על כ-227 וכ-198 מיליון שקל, בהתאמה".

לדלק תחנת כוח פרטית נוספת בשורק. תחנה זו החלה לפעול מוקדם יותר החודש, באיחור של למעלה משנה. תחנה זו תספק 140 מגה-ואט חשמל - מחציתו למתקן ההתפלה הצמוד, ומחציתו למפעלים באזור.

עסקים בים הצפוני

המו"מ הנוכחי מתבצע אגב מהלכים שמובילה דלק בימים אלה לרכישת 20% משדה קראקן בים הצפוני, בסמוך לחופי סקוטלנד, מידיה של חברת EnQuest הבריטית בהשקעה מוערכת של כ-162 מיליון דולר. זוהי עסקה שנייה של דלק בים הצפוני, לאחר שבאוקטובר אשתקד רכשה 20% ממניות חברת איתקה אנרג'י (Ithaca). לצד השקעות ריאליות אלה, לדלק השקעות פיננסיות גדולות במניותיהן של חברות אנרגיה בינלאומיות - ובראשן וודסייד ונובל.

בשנים האחרונות עוברת הקבוצה של תשובה הליך של שינוי המיקוד העסקי - מעיסוק במגוון תחומי פעילויות, להתמקדות אסטרטגית בתחומי האנרגיה, בארץ ובעולם. בשנים האחרונות מימשה דלק את החזקותיה בפיננסים (ברק קפיטל, ריפבליק האמריקאית והיא פועלת כיום למכירת קבוצת הביטוח הפניקס), בחברת תחנות התדלוק דלק אירופה, בחברת הזיקוק דלק US וברשת רודשף - והיא צפויה לממש גם את החזקותיה (50%) בחברת ההתפלה IDE.