מזרחי טפחות מציע למכירה את משרדי ההנהלה בכ-300 מ' ש'

רוצה למכור את 8 הקומות שבבעלותו ברמת גן, שנרכשו תמורת כ-152 מיליון שקל, ולשכור אותן לפחות ל-10 שנים

אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי  / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי / צילום: תמר מצפי

כ-14 שנים לאחר שרכש את משרדי ההנהלה שלו, מזרחי טפחות עשוי למכור אותם בסכום הכפול ממחיר הרכישה. הבנק, בניהולו של אלדד פרשר, פרסם באחרונה מכרז למכירת המשרדים הנמצאים במגדל שער העיר ברמת גן. מדובר ב-8 קומות שנרכשו בשתי עסקאות בסכום של כ-152 מיליון שקל. לפי הערכות, הבנק צפוי לדרוש תמורת המכירה כ-300 מיליון שקל, והוא אף קיבל כבר הצעות בסדר הגודל הזה. הבנק אינו מתכוון לעזוב את המשרדים, אלא לשכור אותם מחדש לתקופה של עשר שנים, עם אופציה להארכה.

מגדל שער העיר, הידוע גם בשם מגדל משה אביב, נמצא בקרן הרחובות ז'בוטינסקי ואבא הלל ברמת גן. הוא כולל 68 קומות, ובעת שנחנך הוא כונה המגדל הגבוה ביותר במזרח התיכון. המגדל מכיל בעיקר שטחי משרדים וכן שטחי מגורים ומסחר בהיקף של כ-82 אלף מ"ר.

אם העסקה תצא אל הפועל, זו לא תהיה הפעם הראשונה שהבנק ימכור נכס וישכור אותו מחדש. הבנק כבר עשה זאת עם כמה סניפים, ביניהם הסניף בדיזינגוף סנטר.

מטרת המהלך היא להגדיל את הגמישות של הבנק, כך שאם ימצא לנכון בעתיד לצמצם את שטחיו הוא יוכל לעשות זאת יותר בקלות, לעומת המצב הנוכחי שבו השטח בבעלותו.

מזרחי טפחות רכש את הקומות ברמת גן בשתי עסקאות שנעשו בשנים 2000 ו-2002. הוצאת העסקאות לפועל לא הייתה פשוטה, שכן הנהלת הבנק באותה תקופה התנגדה למעבר לרמת גן, והעדיפה שמשרדי ההנהלה ייבנו בתל אביב. גם בין בעלי המניות בבנק היו חילוקי דעות בנושא, אך בסופו של דבר הדירקטוריון החליט על המעבר. הייתה זו למעשה הפעם הראשונה שמטה של בנק גדול עובר מחוץ לתל אביב, ובהנהלה חששו מצעד שכזה, אך בדיעבד המעבר לרמת גן לא פגע בבנק.

בנק נוסף צפוי לעזוב בשנים הקרובות את תל אביב - הנהלת בנק דיסקונט צפויה לעבור למתחם האלף בראשון לציון.

הבנקים נמצאים בתהליך התייעלות זה כמה שנים, הכולל חוץ מקיצוץ בכוח אדם גם צמצום בשטחי נדל"ן, בין היתר באמצעות סגירת סניפים, והם מכרו בשנים האחרונות שטחי נדל"ן רבים. מכירת השטחים בולטת במיוחד בבנק לאומי ובבנק דיסקונט שמכרו נכסים במאות מיליוני שקלים בשנים האחרונות.

מזרחי טפחות הוא בעל יחס היעילות הטוב ביותר מבין הבנקים, והוא דווקא נמצא במגמת התרחבות הכוללת הגדלת מספר העובדים ופתיחת סניפים. עם זאת, כדי לשפר את הגמישות הניהולית ואת השליטה בשטחי הנדל"ן שלו, הוא מעדיף כאמור לעבור לשכירת הנכסים על פני החזקתם בבעלותו.