אפשר לישון בשקט? ליקויים באחסון רעלים במתחם עמינח

המשרד להגנת הסביבה הוציא צו מיידי להפסקת הפעילות במפעל של חברת המזרנים שמרוחק כ-250 מטר מהמושב ניר צבי

המתחם של עמינח / צילום: גלעד שלו
המתחם של עמינח / צילום: גלעד שלו

המשרד להגנת הסביבה ביטל היום (ד') את היתר הרעלים של חברת עמינח מהמושב ניר צבי הסמוך ללוד - בשל ליקויי בטיחות שהתגלו בביקורת שנערכה באחרונה במתחם.

במשרד אמרו כי המשמעות של ביטול ההיתר להחזקת החומרים המסוכנים, המשמשים את החברה בתהליכי הייצור השונים, מהווה למעשה צו מיידי לסגירת הפעילות במפעל, וזאת עד שיתוקנו הליקויים בהתאם לדרישת שירותי הכבאות.

בין החומרים המסוכנים שנמצאו במתחם הייצור של עמינח בניר צבי: MDI, TDI, מתילן וכלוריד. במשרד להגנת הסביבה אמרו היום כי במקרה של שריפה, חומרים אלה עלולים לפלוט גזים רעילים ובהם תחמוצות חנקן, תחמוצות פחמן, מימן, ציאניד וחומצה כלורית. זאת, בזמן שמתחם החברה מרוחק כ-250 מטרים בלבד מבתי מגורים במושב ניר צבי.

המתחם של עמינח בניר צבי משתרע על שטח של כ-30,000 דונם ובו מתצבעת פעילות המחקר, הפיתוח והייצור של מוצרי החברה. המתחם כולל 6 מפעלים הפועלים בנפרד, בתחום הספוגים, המתכת, העץ, הקפיצים, המזרונים ואתר הרכבה.

עמינח מייצרת ומשווקת מותגים נוספים לרבות ספפה, מיטה וחצי, אמריקן קומפורט וקינג קויל.

במשרד להגנת הסביבה אמרו היום כי בביקורת שנעשתה במתחם של החברה בסוף יוני, התבקשו מנהליה לסלק את המפגעים שהתגלו. שבועיים לאחר מכן התקבל במשרד דיווח משירותי הכבאות ולפיהם הצעדים שננקטו במתחם - אינם מספקים וכי בעת שריפה, קיים חשש ממשי להתלקחות מצבור החומרים המסוכנים. "כל מפעל שמחזיק בחומרים מסוכנים בכמות כה גדולה ובקרבה לאוכלוסייה ואינו עומד בהנחיות של כיבוי האש - מייצר סיכון חמור לתושבים. בטרם ישוב לפעולה, נעמוד על כך שהמפעל יתקן את כל הליקויים. בשל הסיכון לציבור - אין מנוס מהפעלת צעד משמעותי זה", אמר מנהל מחוז המרכז במשרד להגנת הסביבה, גדעון מזור.

מעמינח נמסר בתגובה כי "עמינח פועלת בשיתוף פעולה מלא עם המשרד להגנת הסביבה ובהתאם להנחיות. יודגש כי בניגוד לנטען, המפעל לא נסגר והוא ממשיך בפעילות רגילה".