נקמת קרוז בטראמפ: מול פני האומה הוא נמנע מתמיכה בו

בוועידת המפלגה הרפובליקאית, שהיתה אמורה לאחד את המפלגה סביב טראמפ, התעלם "טד השקרן" מהציפיות וקרא לרפובליקאים "להצביע לפי צו מצפונם", לא בעד טראמפ ■ אלפים צעקו "בוז"

טד קרוז ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס
טד קרוז ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס

במהלך הבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקאית, נהג דונלד טראמפ לכנות את יריבו העיקרי, טד קרוז, "טד השקרן", פעם אחר פעם, עימות אחר עימות, והכינוי נדבק. לימים זכה המיליארדר במקדימות ושלשום בחרה בו ועידת המפלגה בקליוולנד כמועמד הרפובליקאי לנשיאות. טראמפ קרא מיד לכל חברי המפלגה, לרבות יריביו לשעבר בפריימריז, להתאחד סביבו כדי להביס את "הילארי הנוכלת".

רובם קיבלו את דין התנועה, עלו לקנוסה והביעו תמיכה פומבית במנהיג החדש בנאומים בוועידה במידות שונות של התלהבות. אבל לא "טד השקרן". הוא לא שכח. ואמש (ד'), בניגוד לכל הציפיות, לפני קהל אלפים בקליוולנד ומיליונים שצפו בוועידה בשידורים חיים, הוא נשא נאום מבריק, מלוטש, מבוסס על מיטב העקרונות השמרניים של המפלגה הרפובליקאית, שבו הוזכר טראמפ פעם אחת בלבד וששיאו היה קריאה לחברי המפלגה: "הצביעו לפי צו מצפונכם". די היה בכך כדי להוציא את הוועידה משיווי משקלה.

רק שלוש מילים היו מצופות מקרוז: "הצביעו בעד טראמפ". בסטירת לחי פומבית למועמד הרפובליקאי, קרוז לא הגה אותן - והצית סערה של קריאות בוז מפלחים גדולים בקהל, שקיוו לצאת מהוועידה עם תחושה מטהרת של אחדות אחרי חודשים רבים רוויי פלגנות והשמצות הדדיות. ההשתאות, האכזבה והכעס ניכרו היטב על פניהם של בני משפחת טראמפ בשורת מושבי המכובדים, ובייחוד דונלד ג'וניור, שקפץ שפתיו בזעם, ואחותו איוונקה, שנראתה כאילו היא עומדת לפרוץ בבכי.

למעשה, קרוז לא רק ניפץ את אשליית האחדות הרפובליקאית וחשף את הבקיעים העמוקים בין תומכי טראמפ למתנגדיו; הוא אף גזל מטראמפ רגע שיא נוסף בוועידה: נאום הבכורה של סגנו, מייק פנס, שהיה אמור להיות מסמר הערב, הוסט לשולי הסיקור התקשורתי אע"פ שהוא זכה בתשואות רמות בוועידה עצמה. הדיווחים מהערב השלישי של הוועידה התמקדו כמעט בלבדית בסכין שנעץ קרוז בגבו של המועמד.

זו הפעם השניה במהלך הוועידה שתכניות יחסי הציבור של מטה טראמפ עולות בתוהו: נאומה של מלניה טראמפ, אשת המועמד, היה אמור להיות שיאו של ערב הגאלה בוועידה, אך לאחר שהתגלה שקטעים שלמים מהנאום הועתקו מילה במילה מנאום ישן של מישל אובמה, התמקד הסיקור ב"שערוריית ההעתקה" ובהעדר המיומנות והיכולת של צוות טראמפ למנוע תקלה כזו. גם עתה יש שמאשימים את הקמפיין של טראמפ בשלומיאליות במקרה הטוב, ובהזנחה פושעת במקרה הרע: איך ניתנה פיסת זמן יקרה כל כך, בפריים טיים, לטד קרוז, בלי לבדוק תחילה האם בכוונתו בכלל לתמוך בטראמפ?

 

המועמד עצמו יצא להגן על הצוות שלו בציוץ בטוויטר כמחצית השעה לאחר הספקטאקל של קרוז: "וואו. קריאות בוז הורידו את קרוז מהבמה. הוא לא כיבד את התחייבותו (לתמוך בי). ראיתי את נוסח הנאום שעתיים קודם לכן, אבל הרשיתי לו לנאום בכל זאת. לא ביג דיל". הבעות התדהמה של בני משפחת טראמפ לשמע הנאום של קרוז זורעות ספקות באמיתות הציוץ הזה. האם אבי המשפחה קרא את הנאום של יריבו לשעבר ולא שם לב למוקש שטמון בו? האם לעובדי הקמפיין היתה גישה למסמך הזה? ואם כן, האם הם קראו אותו עד הסוף?

ובינתיים מתחילה חרושת שמועות על הכוונות האמיתיות של קרוז: האם זו היתה סתם נקמה מתוקה על העלבונות שהטיח בו טראמפ במשך חודשים רבים? פרשנים טוענים, שקרוז לא היה מסתפק בנקמה בלבד. הוא חכם מדי. סטיב שמידט, שהיה מראשי הקמפיין של ג'ון מקיין, המועמד הרפובליקאי לנשיאות ב-2012, אמר אמש ב-MSNBC: "זה עתה שמענו את הנאום הראשון של המועמד הרפובליקאי לנשיאות ב-2020, טד קרוז. קרוז יודע שטראמפ עומד להפסיד להילארי והוא נערך עתה להתמודדות הבאה".

ואכן, מהנאום של קרוז אפשר להתרשם שהוא דיבר בראש ובראשונה על עצמו: "אנו ראויים למנהיגים שניצבים למען עקרונות, שנוכל להתאחד עימם סביב ערכים משותפים, שיכולים להמיר כעס באהבה. אנו צריכים לדרוש את הסטנדארד הזה מכל אחד". ברור, אפוא, שטראמפ אינו מתעלה לרמת הסטנדארד הזה, לדעת קרוז.