מבחן דרכים: הבאלנו החדשה - שם ישן באריזה חדשה

סוזוקי באלנו 2016 אולי אינה מרגשת כפי שמפרסמיה מנסים להציגה, אבל עם עיצוב עדכני ומרחב פנים מרשים, ולמרות המנוע הלא מעודן וההיגוי האיטי, היא מספקת תמורה טובה לכסף

במזל טוב נכנסה החודש חברת סוזוקי היפנית למיזם חדש ומרגש, שבמסגרתו היא תפתח טכנולוגיות מתקדמות עבור רכב הירח העתידי של הקבוצה היפנית, שמשתתפת בתחרות הבינלאומית של גוגל להנחתת חללית לא מאוישת על הירח. זהו מהלך מכובד, שיביא הרבה גאווה למשתתפים בו, והוא בהחלט משקף היטב את שני היסודות הפילוסופיים של חטיבת הרכב של סוזוקי: השקעה בנישות אקזוטיות וניתוק מסוים מכדור הארץ.

קשה למצוא כיום יצרנית רכב כלשהי, בוודאי יפנית, עם מגוון דגמים יותר אקלקטי ופחות מיישר-קו מזה שיש לסוזוקי. בחירת השמות של החברה תמוהה לא פחות. הבאלנו 2016, למשל, נושאת שם נשכח של משפחתית סדאן, שהועלה באוב, ואילו משפחת המנועים החדשה שלה נושאת את השם האימתני (והחללי) "בוסטר-ג'ט".

ואם לא די בכך, הרי שקמפיין הפרסום האירופאי של הבאלנו גורס, ואנחנו מצטטים: "מרגע שהנחת את עיניך על הבאלנו, אתה יודע שהכל שונה. התרגשות חדשה ומעודנת שלופתת את לבך ולא מרפה - עונג שמשנה את דעותיך המוקדמות על מה שמכונית יכולה להיות. כשאתה ממריא בבאלנו, אתה רוכב על החזית של חיים חדשים ומסעירים".

בקיצור, קיים סיכוי טוב שמחלקת הפרסום והשיווק הבינלאומית של החברה הקדימה בכמה שנים את לוח הזמנים המתוכנן וכבר נחתה על הירח.

למרבה המזל מחלקת העיצוב עדיין מחוברת לקרקע. לבאלנו יש עיצוב האצ'בק עדכני וארצי, עם ממדים שבין סופר-מיני לקומפקטיות משפחתיות. הפרופיל שלה עגלגל ונעים לעין, החרטום מעוטר בפנסי LED אופנתיים, הפרופורציות מאוזנות והגג הגבוה עם דפנות גבוהות גורם לה להיראות גדולה מכפי שהיא באמת. זה לא עיצוב שייכנס לשום ספר תהילה של תעשיית הרכב, אבל בגרסת המבחן המאובזרת שלנו, בצבע שחור עם כמות נדיבה של עיטורי כרום וחישוקים קלים בגוון טיטניום, היא הצליחה אפילו ללכוד את תשומת הלב של צעירים מעדות הסיאט איביזה.

תא הנוסעים תוכנן לתכליתיות יותר מאשר לאסתטיקה והוא ממלא את יעדו בצורה מרשימה. בתוך מרכב באורך של פחות מ-4 מטרים הצליחו המנדסים לתכנן מרחב פנים שיכול לבייש משפחתיות גדולות יותר.

מרחב הרגליים מאחור מאפשר למבוגרים להתמתח קדימה ללא הפרעה, הגג מספק מרחב ראש לנוסעים שקומתם 1.8 מ', הרצפה שטוחה כמעט לגמרי והספסל האחורי השטוח יכול לאכלס שניים-שלושה מבוגרים. כל זה לצד תא מטען בנפח סטנדרטי של 355 ליטר, לפני קיפול המושב האחורי. אם מוסיפים לכך את תחושת המרחב שיוצר קו החלונות הנמוך מקבלים מתחרה רצינית להונדה "ג'אז" וללא ספק אחת המכוניות המרווחות ביותר מתחת לרף ה-100 אלף שקלים.

באגף האסתטי חוזרת סוזוקי לשורשים עם משטחים נרחבים של פלסטיק כהה וקשיח, שמתוכנן לשרוד לנצח, ריפוד מושבים נוקשה ולא ידידותית לחוליות ומערך שעונים ומתגים פשוט ונוח לתפעול. רמת האבזור התקני בתא של הדגם העילי מכובדת וכוללת בין השאר מזגן נשלט אלקטרונית שמצליח לקרר את התא במהירות אפילו בקיץ הישראלי, מערכת מולטימדיה שופעת אפליקציות בעברית ומחשב דרך צבעוני ושימושי, שמוטמע בלוח המחוונים. בידוד רעשים באיכות מפתיעה משלים חבילה משפחתית אולטרה-שימושית.

באירופה מצוידת הבאלנו במנוע 3 צילינדרים טורבו-בנזין חדש בנפח 1 ליטר, שמייצר 112 כוחות סוס ואפילו מוצע עם אופציה לתיבה אוטומטית מתקדמת בת 6 מהירויות. אצלנו החליטה היבואנית, מכשירי תנועה, מטעמים השמורים עמה (אנחנו משערים שמדובר במחיר), לייבא את המכונית עם מנוע ה-1.2 ליטר נטול הטורבו, שמסתפק ב-90 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית רציפה.

גם עם המנוע הזה, הבאלנו היא בהחלט לא מכונית איטית. עם משקל עצמי של 890 קילו בלבד ותיבה רציפה מכוילת היטב, שמרגישה לעיתים קרובות כמו אוטומטית "רגילה", יש לה דחף נאה בעליות, יציאות נמרצות מהרמזור וכושר שיוט נינוח בעיר ובמהירויות בין עירוניות של 120 קמ"ש פלוס שאליהן היא מעפילה ללא מאמץ.

אולם זה לא מנוע מעודן במיוחד, המומנט שלו דליל למדי ועיקר הדחף מושג בסל"ד גבוה, קולני ולא מוזיקלי, שאליו מטפס הגיר הרציף בכל האצה נמרצת. צריכת הדלק הממוצעת הרשמית עומדת על יותר מ-23 קילומטרים לליטר אבל מי שינעץ במנוע דרבנות כדי להוציא ממנו את מירב הביצועים, במיוחד בעליות, לא ייראה יותר מ-13-14 קילומטרים לליטר.

סוזוקי פיתחה עבור הבאלנו פלטפורמה חדשה ומודרנית, שמתאפיינת, כאמור, במשקל נמוך מאוד ובקשיחות מבנית רבה. ביתרונות של הפלטפורמה הזו קל להבחין בנסיעה עירונית: ספיגת המהמורות סבירה בהחלט, אפילו עם צמיגים ספורטיביים, כושר התמרון מצוין והמכונית מרגישה זריזה בפניות ושומרת על אחיזת כביש טובה.

חבל שאת הפוטנציאל להנאה מהשלדה מקלקל היגוי שלוקה בתחושה מלאכותית, איטית ו"צמיגה", ודורש לא מעט תנועות ידיים של הנהג - במיוחד במהירויות שיוט על הכביש המהיר - כדי לקבל היזון חוזר ראוי על מצב הגלגלים.

סוזוקי תמיד הייתה חזקה בנושא של תמורה לכסף וגם הבאלנו אינה חורגת מהקו. הדגם האוטומטי ברמת האבזור הגבוהה ביותר עולה 94 אלף שקלים ומי שיחפוץ בדגם הידני יוכל לקבל אותו כבר בכ-74 אלף שקלים.

ברמת המחיר הזו, ובהתחשב במוניטין האמינות/סחירות של המותג סוזוקי בארץ - שהפך אותה למקבילה המוטורית של תוכנית חיסכון בקרב קהלי יעד ישראלים מסוימים - אנחנו משערים שהחברה תמכור בשנה הקרובה כל יחידה שתצליח להשיג מהיצרן, וזה עוד לפני שציי הרכב ייכנסו לתמונה.

אז כנראה שהבאלנו לא תציב את הנהג "בחזית של חיים חדשים ומסעירים", כמאמר המשורר אבל, בינינו, מה רע מדי פעם בחיים שגרתיים ונטולי הפתעות.

סוזוקי
 סוזוקי

 

חלק מהמתחרות

הונדה ג'אז

ב-103 אלף שקלים הג'אז היא המתחרה צמודה ביותר של הבאלנו. ממדיהן דומים מאוד וגם הקטנה של הונדה מציעה מרחב פנים עצום ותא מטען רציני, בתוספת בונוס של סידור מושבים מודולרי ורב תכליתי. המנוע הוא 1.3 ליטר בנזין בהספק 102 כ"ס, שמשודך לתיבה רציפה

סקודה פאביה 1.2

ב-99 אלף שקל הסופר-מיני של פולקסווגן פחות מרווחת משתי היפניות וכבדה בכ-150 קילו. אבל מפצה על כך במנוע 1.2 ליטר טורבו סופר-חסכוני, שמשודך לתיבה מתוחכמת ומעניק למכונית ביצועים זריזים יותר משמעותית. סיאט איביזה, במפרט דומה אך עם פחות אבזור, עולה 86 אלף

פיאט טיפו

מי שמחפש מקסימום מרחב בפחות מ-100 אלף שקל ימצא את מבוקשו במשפחתיות הקומפקט-סדאן פיאט טיפו ופיז'ו 301. לשתיהן מרחב של משפחתית אמיתית, תאי מטען ענקיים, אבזור מכובד ומנועי 1.6 ליטר "מסורתיים" עם תיבות אוטומטיות מודרניות