גרמניה: צעיר ירה למוות בתשעה בני אדם בקניון במינכן

גופתו של היורה, גרמני-איראני שלא היה מוכר למשטרה, נמצאה ברחוב סמוך ■ משטרת מינכן מעריכה כי פעל לבדו

גרמניה טרור פיגוע
גרמניה טרור פיגוע

תשעה בני אדם נהרגו היום (שישי) ו-16 אחרים נפצעו באירוע ירי במרכז קניות במינכן. היורה, גרמני-איראני בן 18, תושב העיר, ככל הנראה פעל לבדו. הוא הגיע מסניף מקדונלד'ס סמוך, פתח באש במתחם אולימפיה, נמלט מהמקום ושם קץ לחייו. גופתו אותרה כשעתיים וחצי מתום האירוע, ברחוב צדדי באזור, מרחק של כקילומטר מהזירה. בין הנרצחים בני נוער ובין הפצועים ילדים.

משטרת מינכן מסרה כי אין סימנים לכך שמדובר באירוע טרור אסלאמי. "המניע וההסבר לפשע הזה לחלוטין אינם ברורים", נמסר. בעקבות האירוע הודיע הדובר של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, כי היא תכנס את מועצת הביטחון של הפרלמנט במדינה לדיון מיוחד. במועצה חברים שרת ההגנה, סגן הקנצלרית, שר החוץ, השר למשימות מיוחדות ושרים נוספים. "אנו נחושים לעשות כל שביכולתנו כדי שלטרור והאלימות המיזנטרופית לא יהיה סיכוי לפעול בגרמניה", מסר השר למשימות מיוחדות, פיטר אלטמאייר.

המשטרה חשדה בתחילה כי היו לפחות שלושה יורים, בהתבסס על כמאה עדי ראייה שהיו במקום, אולם מאוחר יותר נשללה מעורבותם של שני בני אדם שנראה נמלטים מהזירה לאחר הירי. בעקב האירוע הוכרז מצב חירום בעיר והמשטרה קראה לתושבים להישאר בבתיהם. "אנחנו אומרים לתושבי מינכן שיש חמושים נמלטים ומסוכנים", מסר אז דובר מטעם המשטרה לכתבים.

ראש ממשלת מדינת בוואריה הורסט סיהופר כינס ישיבת חירום עם יועציו הביטחוניים. לפי סוכנות הידיעות הגרמנית, שר הפנים תומאס דה מייזירי קטע את ביקורו לארצות הברית ושב למדינה. עוד דווח כי גורמים בלשכתה של הקנצרלית אנגלה מרקל כינסו דיון בעקבות האירוע, אולם היא לא נכחה.

כוחות גדולים נשלחו לאזור, בהם כוחות מיוחדים ללוחמה בטרור . מסוקים הוזנקו לשמי העיר שבמדינת בוואריה והנוסעים התבקשו לעזוב כבישים המובילים למינכן. תנועת הרכבות והאוטובוסים באזור הופסקה, ותחנת הרכבת המרכזית של העיר נסגרה. במקביל, צ'כיה השכנה הידקה את הפיקוח לאורך הגבול המשותף עם המדינה.

על פי דיווחים, המוכרים והמבלים בקניון הסתתרו בחנויות. "אנחנו לא יודעים היכן היורים כרגע", נכתב אז בחשבון הטוויטר הרשמי של המשטרה. "הימנעו משהייה בציבור". אדם שעובד בתחנת רכבת בעיר מסר לרשת BBC: "ראינו רק אמבולנסים ונראה שחוץ מצוותי כיבוי ומשטרה כל האזור פונה, כל הרחובות".

גרמניה נמצאת בכוננות גבוהה מחשש לטרור, לאחר שדאעש פרסם שורת סרטונים בחודשים האחרונים ובמהלכם איים לתקוף את המדינה. ביום שני תקף פליט נוסעים ברכבת בעיירה וורצבורג, אף היא בבוואריה. בסרטון שפורסם יום למחרת הביע הצעיר, שנורה למוות בידי כוחות הביטחון, תמיכה בארגון הקיצוני. עם זאת, לפי הרשויות, לא ברור אם אכן השתייך לרשת טרור או פעל לבדו.

כשעה לאחר האירוע דווח על ירי במקומות נוספים ברחבי מינכן, אולם אף אחד מהפרסומים לא אושר. בעקבות הירי עדכן משרד החוץ של בריטניה את אזהרת המסע לגרמניה. הממלכה המאוחדת הפצירה באזרחיה להימנע מלהגיע לאזור ולהישמע להנחיות של הרשויות בגרמניה.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה התייחס לאירוע הירי והבטיח את תמיכתו בגרמניה. "אנחנו עדיין לא יודעים מה בדיוק קרה שם, אולם לבנו עם אלו שנפגעו", אמר אובמה, בטרם החל דיון בבית הלבן.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד התייחס מאוחר יותר גם הוא לאירועים. על אף ההערכה לא מדובר באירוע טרור אסלאמי, אמר הולנד כי מדובר ב"מתקפת טרור דוחה" שנועדה לזרוע פחד בגרמניה אחרי המתקפות בשבוע שעבר בצרפת. "גרמניה תעמוד בזה, היא יכולה לסמוך על החברות ושיתוף הפעולה של צרפת", אמר.

שר הפנים של גרמניה אמר לאחר הפיגוע ברכבת בוורצבורג כי ארצו חייבת להיערך למתקפות דומות מצד אסלמיסטים שכינה "זאבים בודדים". "כמו במדינות אחרות באירופה, גם גרמניה היא יעד לטרור בינלאומי", אמר. הוא הוסיף כי "אמרתי מזמן שהמצב חמור". הוא הוסיף כי ככל הנראה התוקף ברכבת הוא ממוצא פקיסטני ולא אפגני, כפי שחשבו בתחילה.