הסגן של קלינטון: תומך נלהב בישראל, לא כל-כך בנתניהו

טים קיין אמר ל"לגלובס" בעבר: "אנחנו קפיטליסטים, ולכן אנחנו רוצים לשאוב ממאגר המוחות הישראלי", אך היה בין מחרימי נאום נתניהו בקונגרס

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

סנטור טים קיין, לשעבר מושל מדינת וירג'יניה, סגנה של הילארי קלינטון, המועמדת בפועל של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, הוא תומך נלהב בישראל ומעריץ של תעשיית ההיי-טק שלה, אך הוא אינו נמנה, כנראה, עם מעריציו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

קלינטון הודיעה אמש (ו'), בציוץ לפעילי המפלגה, שקיין יהיה סגן הנשיא בממשל שלה, אם אכן תזכה בבחירות. היא תופיע עמו היום בעצרת בחירות בפלורידה. הוא יוצג רשמית לפני האומה בוועידת המפלגה הדמוקרטית, שמתוכננת להיפתח ביום ב' בפילדלפיה.

קיין, בן 58, לא נבחר כמובן בגלל אהדתו לישראל, אלא על סמך שיקולים פוליטיים טהורים: הוא דובר ספרדית שוטפת (למרות שאינו היספני) ובחירה בו עשויה להעמיק את חדירתה של קלינטון למגזר ההיספני החשוב - הפלח הדמוגרפי בעל שיעור הצמיחה הגבוה ביותר בארה"ב. בחירתו עשויה לסייע למועמדת הדמוקרטית בעיקר בטקסאס, שעד לשנים האחרונות היתה מעוז רפבוליקאי, אך בגלל עליית שיעור המצביעים ההיספניים בה היא מתחילה לנטות שמאלה, וכמובן בפלורידה, אחת ממדינות המפתח בדרך לבית הלבן. יש שגורסים שלסגן של מועמד או מועמדת לנשיאות אין כל השפעה על תוצאות הבחירות. יחד עם זאת, יש הערכות ששרה פיילין, שרצה כסגניתו של ג'ון מקיין בבחירות לנשיאות ב-2008, הייתה אחת מהסיבות החשובות לתבוסתו מול ברק אובמה.

נוסף על כך, קיין פופולרי מאוד בווירג'יניה, שאותה הוא מייצג בסנט, ואף מדינה זו חיונית לכל מועמד בבחירות לנשיאות. יש לו רקורד ביצועי חזק - לא רק כמושל פופולרי, אלא גם כראש העיר ריצ'מונד, בירת וירג'יניה, והוא בא עם המלצה חשובה: על פי דיווח ב"ניו יורק טיימס", הוא זכה בתמיכה אישית מ"בן הזוג מס' 1" המיועד, ביל קלינטון. מעבר לכל זה, יש הסכמה מקיר אל קיר שהוא איש נעים הליכות, אופטימי - היפוכו הגמור של המועמד הרפובליקאי לנשיאות, דונלד טראמפ.

בצד השלילה: הוא לא נחשב נואם גדול ואפילו הוא מתאר את עצמו כ"משעמם במקצת", שוב, בניגוד מוחלט לטראמפ. בה בעת, גם סגנו המיועד של טראמפ, מייק פנס, אינו ידוע כבעל כריזמה שופעת.

קיין נמנה עם האגף השמרני במפלגה הדמוקרטית, ובחירתו נועדה לאותת למצביעים עצמאיים שהוא יאזן את השפעתו של ברני סנדרס, הסנטור ה"סוציאליסטי", בממשלה של קלינטון. למרות שהוא מגדיר עצמו כ"פרוגרסיבי" - ודמוקרטים רבים חולקים הערכה זו - הוא היה בין התומכים בהסכם הסחר החופשי בין מדינות אגן האוקינוס השקט (TPP), עובדה שאינו מחבבת אותו על תומכיו הרבים של סנדרס. לא מעטים מהם אמרו, לאחר שסנדרס פרש מהמירוץ למועמדות הדמוקרטית, כי הם יתקשו להצביע בעד קלינטון אם היא לא תאמץ חלק גדול מעקרונותיו של מנהיגם, ובמיוחד התנגדותו להסכמי סחר חופשי במתכונתם הנוכחית.

ביולי 2008, בהיותו מושל וירג'יניה, חתם קיין על הסכם לשת"פ בין מדינתו לבין ישראל בתחום מו"פ תעשייתי במגזר הפרטי. השורה התחתונה של אותו הסכם: מיזמים משותפים של חברות מישראל ומווירג'יניה, שיעמדו בקריטריונים קבועים מראש, יזכו בתמיכה מקרן שתמומן ע"י שתי המדינות. וירג'יניה היא אחד ממרכזי ההי-טק הגדולים בחוף המזרחי.

בראיון ל"גלובס", בעקבות החתימה על ההסכם, אמר קיין: "בראש ובראשונה אנחנו קפיטליסטים, ולכן אנו רוצים לשאוב ממאגר המוחות הישראלי, שלדעתנו הוא מהטובים בעולם; אנו רואים בכך השקעה מצוינת שצפויה להניב תשואה גבוהה. במקביל, אנו מעודדים חברות ישראליות לבוא אלינו ולהשקיע בווירג'יניה. מבחינתן, ומבחינתנו, זו תהיה השקעה טובה".

המושל הוסיף, כי מעבר להיבט העסקי, "אנו, בווירג'יניה, חשים חיבה ואהדה לישראל; אני מעריך שהסכם כזה עשוי לתרום לביטחון ישראל". הוא ציין, שבכמה תחומים, בייחוד טכנולוגיות שקשורות להגנה על ביטחון המולדת, טכנולוגיות מידע וטלקומוניקציה, נצברו בישראל ובווירג'יניה מומחיות וניסיון ניכרים, ולפיכך מיזוג מתואם של הידע בשתי המדינות עשוי להצמיח טכנולוגיות פורצות דרך.

"לאחר הכל, אמריקה און ליין שיושבת אצלנו בבית, שילבה במערכת ההיצעים שלה את תוכנית אינסטאנט מסנג'ר, מבית היוצר של חברה ישראלית עם סניף בווירג'יניה", אמר קיין. "זה בדיוק המודל שאנו רוצים לעודד ושיכול לתרום לכלכלות שתי המדינות".

"אבל יש תחום אחד שבו לכם, לישראלים, יש יתרון מובהק על וירג'יניה וכנראה על מדינות רבות אחרות: התפלת מי ים ושימור מים; זה תחום שבו אנו צריכים, ורוצים, ללמוד מכם", הוא אמר.

בכל זאת, כעבור קצת פחות משמונה שנים, במארס השנה, נמנה קיין עם הסנטורים הדמוקרטים שהחליטו להחרים את נאומו של נתניהו נגד ההסכם הגרעיני עם איראן במליאת שני בתי הקונגרס. הסיבה: הדרך שבה הוזמן נתניהו לנאום נתפסה בקרב רבים במפלגה הדמוקרטית כהבעת זלזול בנשיא ארה"ב, ברק אובמה, שלא יודע כלל על ההזמנה אלא זמן קצר לפני הנאום. רעיון ההזמנה נולד בשיחות פרטיות בין שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, לבין בכירים רפובליקאים בקונגרס. מחוקקים דמוקרטים רבים אמרו בזמנם כי נאום נתניהו הופך את המו"מ בין ארה"ב ושותפותיה לבין איראן לסוגיה של פלגנות מפלגתית.

במכתב ליו"ר בית-הנבחרים דאז, ג'ון ביינר, ערב הנאום, הסביר קיין את העדרו מהאירוע: "כתומך ותיק ביחסי ישראל - ארה"ב, אני מאמין שהעיתוי של נאום רה"מ נתניהו בקונגרס - ימים ספורים לפני הבחירות בישראל - הוא בלתי הולם לחלוטין. ב-30 בינואר ביקשתי (מביינר) לדחות את הנאום כדי שלא יתקבל הרושם שארה"ב מצדדת בצד כלשהו בבחירות במדינה זרה. אין שום סיבה לקבוע את עיתוי הנאום לפני שהבוחרים הישראליים הולכים לקלפיות כדי לבחור את מנהיגותם. אני מאוכזב מכך שעד לרגע כתיבת המכתב הנאום לא נדחה. מסיבה זו, לא אהיה נוכח בנאום".

בסך הכל, החרימו את הנאום שמונה סנטורים דמוקרטים, ובהם ברני סנדרס (שמוגדר מחוקק עצמאי אך פועל בשת"פ עם הדמוקרטים) ואליזבת וורן, שהיתה בין המתמודדים על סגנות הנשיאה הדמוקרטית בפוטנציה, ו-45 צירים דמוקרטים בבית-הנבחרים.

הקואליציה הרפובליקאית יהודית (RJC), גוף של תורמים ופעילים יהודיים, ובהם שלדון אדלסון, מתחה אמש ביקורת חריפה על מינויו של קיין. "בחירתו של הסנטור קיין כסגן מוכיחה שאי אפשר לסמוך על קלינטון שתוכל לשמור על ביטחון ארה"ב", אמר מנכ"ל הקואליציה, מאט ברוקס. "הצבעתו בעד העסקה הגרעינית עם איראן, שסללה את הדרך לאיראן חמושה בנשק גרעיני, או תמיכתו הגאה באג'נדה הפרוגרסיבית האנטי-ישראלית של ג'יי סטריט, מראות עד כמה הוא רחוק מהבנת הסכנות שנשקפות לארצנו. הצוות קלינטון - קיין בבית הלבן ימשיך לנקוט את מדיניות חוץ הכושלת, שגרעה מביטחונן של ארה"ב ובעלות בריתה ברחבי תבל".