"בעלי הקרקעות הפרטיות חושבים שיש להם נפט באדמה"

אסף אדלר, מנהל פיתוח עסקי בחברת גינדי החזקות: "הענף השתנה לחלוטין מאז שתוכנית מחיר למשתכן יצאה לדרך, וזה הולך ומקצין"

אסף אדלר / צילום: תמר מצפי
אסף אדלר / צילום: תמר מצפי

"הענף השתנה לחלוטין מאז שתוכנית מחיר למשתכן יצאה לדרך, וזה הולך ומקצין. ב-2015 החברות היזמיות התקשו לספק את הביקושים. היינו רגילים לקנות קרקעות למאות רבות של יחידות דיור בשנה, אולם בעקבות שינוי המדיניות של הממשלה ויישום תכנית מחיר למשתכן הופסקו שיווקי הקרקעות וזה הקשה עלינו לרכוש את אותו המלאי שהורגלנו אליו", כך מתאר את מצוקת היזמים הקלאסיים אסף אדלר, מנהל פיתוח עסקי בחברת גינדי החזקות.

חברות יזמיות ותיקות יכולות להסתמך על קרקעות היסטוריות, אולם חברות אחרות, בהן גם גינדי החזקות שנמצאת בבעלות ליטל גינדי מטלון, אבי גינדי, רועי גינדי, גיא גינדי ומנחם גינדי, נאלצות להתמודד עם מצב שבו המדינה סגרה את ה"ברז" של שיווק הקרקע.

"העיסוק במכרזי רשות מקרקעי ישראל תפס 80% מהיקף העבודה, והיום הכל התהפך", ממשיך אדלר, "התנהלות מול בעלי קרקע פרטיים הפך לעיקר העבודה, ומדובר בעסקאות יותר ארוכות ומסובכות. אם בעבר בכל שנה היינו סוגרים בין עסקה לשתיים עם בעלי קרקע פרטית, עכשיו צריך הרבה יותר".

- ואיך מתנהלים בעלי הקרקע?

"אם פעם הם חשבו שיש להם יהלומים ביד, עכשיו הם חושבים שיש להם נפט. סוגרים איתם משהו, ורגע אח"כ הם רוצים עוד קצת. יש להם תחושה שהמחיר רק יעלה ולא רוצים לסגור. בעלי קרקע מביאים חוזה ואי אפשר להוסיף פסיק. אני מכיר את השוק, עובר על כל העיתונים - מתי היתה עסקה גדולה בקרקע פרטית בחודשים אחרונים? כמעט ונעלמו. עד לא מזמן שיווקנו בכפר יונה דירות 4 חדרים ב-1.35 מיליון. עכשיו, בכפר יונה נמכרות אותן דירות, אותו גודל, ב-150 אלף שקל יותר".

 

- אז אולי אתם צריכים לפנות למחיר למשתכן.

"גם לשם נכנסנו, יחד עם אורתם סהר, הם יותר בפרונט ואנחנו כגורם מממן. אבל אנחנו בוחנים כל פרויקט, ורמת הסיכון גבוהה. יש כל מיני דברים שהופכים את המכרזים לבעייתיים. במכרזים האחרונים שהוציאו למשל, מדובר בקרקעות שאפשר לקבל רק בעוד שנה, שנה וחצי. בקרית גת, למשל, מאוד רציתי שניגש, אבל בדקנו ואת הקרקע אפשר לקבל רק בעוד שנה או שנתיים. אותו דבר בראש העין, המגרשים זמינים רק בעוד שנה וחצי. משלמים הכל צמוד להיום, ואי אפשר לקחת את הסיכון מה יהיה מחיר הביצוע עוד שנתיים. אם בעוד שנתיים המחירים ישתנו כמו בשנתיים האחרונות, כל הקבלנים של מחיר למשתכן יהיו בפשיטת רגל. יש סיכון גדול מאוד והרווח, המאוד נמוך, ידוע מראש".

- אתם ממשיכים עם אורתם, למרות חקירת מנכ"ל החברה?

"ממשיכים. זו חברה מצוינת. יש לנו לא מעט פרויקטים איתם. בודקים כל עסקה בפני עצמה ואם ימשיכו להוכיח את עצמם נתקדם".

אדלר סבור כי כדי לשחרר את הלחץ, על המדינה לחזור גם לשיווק קרקע שלא במסגרת התוכנית ואולי לדרבן בעלי קרקעות פרטיות למכור. "תוכנית מחיר למשתכן נותנת פתרון טוב לכ-15% מהרוכשים, אבל 85% אחרים נשארו בצד. משדרגים, מתגרשים, משקיעים. המדינה צריכה להוציא מכרזי מחיר למשתכן רק בשיעור של 50% ואת השאר במכרזי קרקע רגילים. במקביל, צריך גם לעשות משהו עם בעלי הקרקע הפרטיים, לתת להם מענק או קנס כדי לדרבן אותם למכור הקרקע. יש לא מעט קרקעות, גם מאושרות לבנייה, שמוחזקות ולא נמכרות".

בינתיים, מדגיש אדלר, בגינדי החזקות קיבלו החלטה להעמיק את הפעילות בתחום שעד כה כמעט ולא פעלו בו, המסחר והמשרדים. "שרונה מרקט הוא דוגמא אחת, ואנחנו עכשיו חושבים איך לעשות עוד מתחמים כאלו. בחברה החליטו להקציב מאות מליוני שקלים עד סוף השנה להשקעות במסחר ומשרדים, זה המון. האסטרטגיה השתנתה בגלל שקראנו את המפה והשוק משתנה".