"אם יגנבו משהו בדרך, מוטב לעשות זאת על מדרכה טובה"

מיזם השיקום השאפתני של מרכז מוסקבה, בעלות של 1.8 מיליארד דולר, מעורר סימני שאלה וקריאה רבים בקרב הרוסים

העבודות בלב הבירה הרוסית / צילום: בלומברג
העבודות בלב הבירה הרוסית / צילום: בלומברג

כאשר החורף מפשיר ונהפך אביב מופיע הבוץ העונתי, אבל השנה הוא נדחק הצדה מהנוף במוסקבה לטובת מחזה שמטריד אפילו יותר תושבים רבים: גדודים של פועלים שחופרים ברחובות הראשיים של הבירה.

אלו הם הלגיונות של ראש העיר, סרגיי סוביאנין, שיזם את פרויקט השיקום השאפתני ביותר במוסקבה זה עשרות שנים: הוצאה של יותר מ-120 מיליארד רובל (1.8 מיליארד דולר) על בנייה מחדש של מיליון מ"ר של רחובות ברחבי העיר עד שנת 2018. יש גם תוכניות לפתוח יותר מ-70 תחנות רכבת תחתית חדשות, ולהפוך שטח בית מלון שלא בשימוש מאחורי הקרמלין לפארק עם מערת קרח מקורית. "בדרך כלל, דברים כאלו קורים רק אחרי מלחמות", אמר מקסים כץ, פעיל שמקדם שיקום אזורים ישנים בעיר.

הרעיון הוא להפוך את המרכז הפקוק של העיר לאטרקטיבי יותר להולכי רגל, ולצמצם את פקקי התנועה המרתוניים, אומר סגן ראש העיר, מקסים ליקסוטוב. "יש לנו כמעט את מספר המכוניות של לונדון, אבל רק שליש מהכבישים שלה", הוא מסביר. "הביקוש לכבישים חדשים אדיר". האימוץ של תכנון עירוני מתקדם הוא גם תזכורת לחיבה של הפקידים הרוסיים למיזמי תשתיות מאסיביים, ממושכים ויקרים מאוד - גם בעיצומו של מיתון כלכלי שוחק.

ענן אבק וסערות קיץ

הפועלים חופרים 52 רחובות במרכז העיר בקיץ הנוכחי, ומשתקים לחלוטין את התנועה הפקוקה ממילא. רחוב טברסקאייה, הרחוב הראשי במרכז העיר, נחסם לתנועה לחלוטין בסוף השבוע כדי לאפשר לצי של משאיות כתומות וחפרים בלבוש צהוב להגיע אליו. ענן האבק שהתרומם מהרחוב אפף את כל העיר בזכות סערות הקיץ.

כל זה נותן למוסקבאים תחושה של דז'ה-וו. יותר מ-40% מהרחובות המשופצים כעת כבר עברו עבודות תחזוקה פעמיים בחמש השנים האחרונות, ו-20% עברו שלוש פעמים שיפוצים כאלו, לפי מגזין פורבס הרוסי. הכאוס שהתהווה גרר עלייה במפלס המחאות המקומיות, מבול של פוסטים עוינים במדיה החברתית וסט חדש של בדיחות בנוסח הסובייטי.

לפי קריקטורה אחת, קברו של ראש העיר סוביאנין עובר שיפוצים דומים, ומוציאים ממנו את הגופה כדי לשתול דשא חדש ולהתקין מצבת שיש חדשה. כמו מתכננים עירוניים אחרים, סגן ראש העיר ליקסוטוב - שמנהל את מחלקת התחבורה של העיר - משוכנע שהמהומה תישכח כאשר המיזם יסתיים. "אנשים מבינים שהדברים ייראו אחרת מאוחר יותר", הוא אמר.

הבוס שלו, סוביאנין, הוא אפארצ''יק (איש מנגנון בסגנון הסובייטי) מסיביר שכיהן בעבר כראש המטה של ולדימיר פוטין נשיא רוסיה. הוא אימץ לעצמו דימוי של מנהל עיר פרוגרסיבי מאז שהחליף את יורי לוז'קוב, שניהל את מוסקבה כאחוזתו הפרטית משנת 1992 עד 2010, בה בשעה שאשתו הקבלנית גרפה מיליארדים מחוזים שקיבלה מהעירייה. במטרה ברורה למצוא חן בעיני המוסקבאים הליברלים שמהווים את ליבת האופוזיציה לפוטין, סוביאנין הפך פארקים סובייטיים בסגנון הישן למוקדי בילוי של היפסטרים, מימן תיאטרון אוונגארד ומינה פקיד שנראה היפסטר כדי לפקח עליהם.

 

עצי תמר ופינגווינים ורודים

"ברוסיה כיום, רוב האנשים לא חשים אחראים למה שהמדינה עושה - המלחמה עם אוקראינה או דברים אחרים - או שהם לא יכולים להשפיע עליהם. זו התנהגות מאוד לא אזרחית", אמר גריגורי רבזין, שותף בחברת העיצוב סטרלקה ק.ב. שעוזרת לתכנן את השינויים במוסקבה. "אם אנחנו ניצור את המרחבים האורבניים, התושבים ישתנו והיחסים ביניהם ועם הממשלה יהיו יותר כמו בערים אירופיות אחרות".

עם זאת, מאמציו של סוביאנין לא כבשו את לבם של ההיפסטרים המוסקבאים, שעזרו לפעיל האופוזיציה אלכסיי נבאלני להשיג 27% מהקולות בבחירות לראשות העיר ב-2013. מאז, לשכת ראש העיר מתמקדת בהמונים ולא בהם. כמה מהרחובות החדשים להולכי רגל גדושים עצי תמר ופסלי פינגווינים ורודים שהוצבו בהם לרגל ירידים בניהול העיר לתעשיית הריבות, למשל. "הם אומרים למעמד האנשים היצירתיים 'זה לא בשבילכם', כי הם לא הבוחרים שלהם", אמר המעצב רבזין.

ואולם החיבה לתכנונים עירוניים נשארה כפי שהייתה, ומובילה לשיתופי פעולה משונים בין מעצבים דעתניים לביורוקרטים ששולטים בעיר. התוצאות מעורבות. אחרי שהוא מתקשה להסביר איך בדיוק ישתלב קו רכבת עילי חדש עם הרכבת התחתית, פקיד ממונה אחד, ולדימיר משקין, מודה שהוא לא ממש מתמצא בתחבורה ציבורית. "יש לי מכונית עם נהג", הוא מסביר.

בינתיים פרסמה העירייה בחודש שעבר מכרזים לסלילה מחדש של רחובות, שנה אחרי שעבודות השיפוץ שלהם הסתיימו, והציתה בכך פרנויה שהעבודה הייתה בכוונה באיכות גרועה - כדי להצדיק את החוזים החדשים. "כל זה כבר מתוקצב, ויש הבדל באיכות ובכמות של העבודה, שהולכת לכיסים של הפקידים", אומר ליובוב סובול, שחוקר חוזים ציבוריים במכון נגד השחיתות שהקים נבאלני. כץ, שמקדם מיזמים של חידוש עירוני, אומר שרוב הרוסים, שרגילים לשחיתות ציבורית, יסלחו עליה אם הם יראו שיפור בחייהם. "אם מישהו יגנוב משהו בדרך, מוטב לעשות את זה על מדרכה טובה מאשר על בנייה של איזו מנהרה איומה", הוא אומר.