הערכות: מאגר הגז המצרי מכיל 32 טריליון רגל מעוקב

זאת, לעומת הערכות קודמות ל-30 TCF ■ למרות הדיווחים האופטימיים שהגז מהמאגר יחל לזרום כבר בסוף השנה הבאה, יש עדיין כמה מכשולים שיש להתגבר עליהם

קידוח של ENI. שיעור גופרית גבוה שיהפוך את הפיתוח למורכב / צילום: רויטרס
קידוח של ENI. שיעור גופרית גבוה שיהפוך את הפיתוח למורכב / צילום: רויטרס

החששות בישראל סביב גודלו של מאגר הגז "זור" שבמצרים הולכים ומתאמתים. בתום הקידוח הרביעי של חברת Eni האיטלקית, שגילתה את המאגר, ההערכה היא שהמאגר מכיל 32 טריליון רגל מעוקב (TCF) של גז טבעי, ולא 30 TCF כפי שהעריכו קודם לכן. ועם זאת, למרות הדיווחים האופטימיים של החברה ושל EGAS המצרית שהגז מהמאגר יחל לזרום כבר בסוף השנה הבאה, יש עדיין כמה מכשולים שהחברה צריכה להתגבר עליהם.

באוגוסט האחרון, נזכיר, לאחר הדיווח על תגלית הגז, חברות ייעוץ שונות, ובהן IHS, העריכו שכמות הגז שניתן יהיה בפועל להפיק מהמאגר היא כ-77%, ברמת דיוק של כ-25%. לפיכך, העתודות הניתנות להפקה הוערכו בטווח רחב של 17-27 TCF. אלא שמאז השלימה החברה עוד שלושה קידוחים, וככל שיש יותר קידוחים מתקבלת תמונה מלאה ומהימנה יותר על המאגר, למשל על גודלו, עומקו ואיכות הגז שבו. ואכן, כפי שכתבנו, ההערכות העדכניות של החברה הן שכמויות הגז גבוהות בהרבה מהדיווח הראשוני.

ואולם מה שהחברה לא מדווחת הוא שקיים אחוז גבוה מאוד של גופרית במאגר - דבר שהופך את פיתוחו למורכב יותר. ייתכן שאחוז הגופרית הגבוה יחייב פיתוח נפרד להוצאתו וזה ייקר את העלויות. קושי נוסף הוא מציאת שותף אסטרטגי למאגר. זה חודשים מבקשת ENI להכניס חברת גז נוספת שתחלוק איתה בסיכונים ובעלויות הפיתוח, המוערכות בשלב ראשון בכ-5 מיליארד דולר, אך טרם הצליחה במשימה.