אמפסי גייסה 24 מ' ד' לאחר זינוק של 250% באוסטרליה

החברה הישראלית, שמפתחת פתרונות טכנולוגיים לתחום הטיפול בשפכים, מעורבת ב-44 פרויקטים, בארה"ב, ישראל, דרום אמריקה, האיים הקריביים, אתיופיה ועוד

מתקני טיפול בשפכים של אמפסי / צילום: אתר החברה
מתקני טיפול בשפכים של אמפסי / צילום: אתר החברה

הצבנו לעצמנו יעד להפוך להיות מובילי שוק עולמיים בתחום טכנולוגיית טיהור השפכים במתקנים קטנים ובינוניים, וגיוס ההון שביצענו יעזור לנו להגיע ליעד הזה", כך אומר היום מנכ"ל חברת emefcy, איתן לוי. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", אמפסי מקיסריה, שנסחרת בבורסה האוסטרלית, יצאה למהלך של גיוס הון, אחרי זינוק של 250% במנייתה מאז שהחלה להיסחר באוסטרליה.

בהנפקה הפרטית שהושלמה היום, גייסה החברה סכום של 31.6 מיליון דולר אוסטרלי (כ-23.6 מיליון דולר אמריקאי). בין המשקיעים שהשתתפו בהנפקה היו כ-30 קרנות וגופים מוסדיים מארה"ב, הונג קונג, אוסטרליה, סין וסינגפור. משקיעים מוסדיים ישראלים דווקא לא נכללו בה, ולדברי לוי, "אני חושב שהריחוק מאוסטרליה והבדלי השעות פחות אטרקטיביים למוסדיים הישראלים. וגם לא עשינו רוד-שואו בארץ".

אמפסי נוסדה בשנת 2008 על-ידי המנכ"ל לוי ושותפו רונן שכטר, המכהן כמנהל הטכנולוגי, כשהפתרון שפיתחו אמור לטפל בשפכים באיכות גבוהה ובצריכת אנרגיה נמוכה ביחס לטכנולוגיות אחרות הקיימות בשוק. בסוף שנת 2015 הפכה אמפסי לחברה ציבורית כשמוזגה לשלד בורסאי אוסטרלי, במהלך שכלל גם גיוס הון של כ-14 מיליון דולר אוסטרלי.

מאז זינקה מנייתה ממחיר של 20 סנט אוסטרלי ביום המסחר הראשון ועד ל-71 סנט אוסטרלי בסוף השבוע שעבר (אם כי בסוף מאי היא כבר נסחרה במחיר גבוה יותר) - מה שהוביל להחלטה על גיוס ההון. הגיוס בוצע במחיר של 64 סנט אוסטרלי, שמהווה דיסקאונט של 9.9% על המחיר בשבוע שעבר.

היום חזרה המניה מהפסקת מסחר של כמה ימים (שבוצעה לקראת הגיוס) ועלתה ב-3.5%, למחיר שמשקף לחברה שווי שוק של 198 מיליון דולר אוסטרלי. במצגת שפרסמה החברה לקראת גיוס ההון, היא ציינה שהיא מעורבת כיום ב-44 פרויקטים, בארה"ב, ישראל, דרום אמריקה, האיים הקריביים, אתיופיה, סין ועוד.

"'הזדמנות של החיים' בסין"

הגיוס של החברה בוצע על רקע תוכנית שאפתנית להתרחב בשוק הסיני, אותה אמפסי הציגה לאחרונה. אמפסי מבקשת להפוך למובילת שוק בטיפול בשפכים באזורים הכפריים של סין עד שנת 2020 - שוק שמוערך בכ-15 מיליארד דולר אמריקאי. "בחצי השנה האחרונה היינו מאוד עסוקים סביב סין, למדנו את ההזדמנות מכל הכיוונים, ולדעתנו 'נפלנו על ההזדמנות של החיים' שם", אומר לוי.

"הממשלה הסינית הציגה תוכנית חומש לבניית מתקני טיהור שפכים ל-100 אלף כפרים, במתאם מדהים למוצר שלנו. לקח לנו זמן להבין איך לעשות זאת - אולי מיזם משותף? זיכיון? העדפנו דרך אחרת, של פתיחת מפעל בבעלות מלאה, ולחבור לאינטגרטורים שיחברו את הליבה הטכנולוגית שלנו עם יתר המתקנים הנדרשים. בהתחלה, הסינים דחו זאת כי בדרך כלל הם מעדיפים שליטה או מיזם משותף, אבל זה הסתדר. ראינו שזה הולך להיות משהו עצום - שוק עם פוטנציאל של 15 מיליארד דולר, לכן כדאי לעשות זאת בצורה רצינית ולא עם משאבים מוגבלים, וזה אחד הטריגרים של ההנפקה".

תוכנית החומש של ממשלת סין בנושא הטיפול בשפכים הוכרזה במטרה להפחית את הזרמת השפכים לנהרות ולהגדיל את שיעור השפכים שמטופלים באזורים הכפריים, מ-10% כיום ל-70%. אמפסי מתכננת לגייס צוותים מקומיים בסין, להגדיל את קיבולת הייצור ולמצוא שם שותפים לשרשרת האספקה. היום הודיעה החברה במקביל לדיווח על ההנפקה, גם על חתימת הסכם ייעוץ עם גורמים סיניים כחלק מההתרחבות בסין, כשהתמורה תועבר להם ב-150 אלף מניות אמפסי (בשווי כ-96 אלף דולר אוסטרלי), וכן 1.7 מיליון אופציות במחיר מימוש של 64 סנט אוסטרלי, עד שנת 2018.

"הגיוס יביא אותנו לכל היעדים"

טריגר נוסף שלוי מציין הוא תחום ה-WaaS - מים כשירות: החברה תציע ללקוחות מתקן להשבה וטיהור של שפכים שלא ידרוש מהם הוצאות הוניות. לדבריו, "אנחנו במשא ומתן מתקדם עם שותפים פיננסיים שיתנו מימון לפרויקטים. לא מדובר על הלוואה כמו בנק, אלא על שותף שהופך לבעלים של המתקן, ומתחלק איתנו בהכנסות. שני הכיוונים האלה - סין ו-WaaS - מהווים הזדמנות עצומה לחברה, והיה צורך להצטייד במזומנים", מוסיף לוי.

בקופתה של אמפסי היו בסוף חודש יוני כ-8.1 מיליון דולר אוסטרלי. בנוסף, לפי הודעת החברה התמורה מההנפקה תשמש אותה גם להרחבת תחום השיווק והמכירות, המשך פעילות הפיתוח, הון חוזר ופירעון שטר חוב לרכישת מניות של משקיע עבר בחברה (True North מארה"ב). בין המשקיעים הקיימים באמפסי נמצאות קרנות שהשקיעו בחברה עוד לפני שהפכה לציבורית, ובהן למשל Israel Cleantech, Plan B Ventures וגם GE Ventures, זרוע ההון סיכון התאגידית של ג'נרל אלקטריק.

- לכמה זמן אמור להספיק לכם הסכום שגייסתם בהנפקה?

לוי: "לפי התוכניות העסקיות שלנו, סכום הגיוס אמור להביא אותנו לכל היעדים עם הגעה לרווחיות. אנחנו לא רואים עוד גיוס באופק".