ברני סנדרס אמר זאת, סוף-סוף: הצביעו בעד הילארי

תומכי סנדרס – מפלצת שקמה על יוצרה, אך לא תטרוף את קלינטון ■ מהומות רעשניות בנוסח שנות ה-60 וה-70 בהיפתח הוועידה הדמוקרטית, אך קרשצ'נדו של איחוד בתום היום הראשון

ברני סנדרס והילארי קלינטון/ צילום: רויטרס
ברני סנדרס והילארי קלינטון/ צילום: רויטרס

תומכי ברני סנדרס הוכיחו אתמול, עם פתיחתה של ועידת המפלגה הדמוקרטית בפילדלפיה, כי הם לא מכורים לאף אחד, אפילו לא לסנטור הסוציאליסטי מוורמונט שהשיק והנהיג את מה שהם מכנים "המהפכה שלנו". הסיעה הגדולה שלהם הצטיירה כמפלצת שקמה על יוצרה, כפרנקשטיין פוליטי על סטרואידים שהשתולל באולם המליאה, למרות מאמצי ההרגעה של בוראו. הילארי שמילארי - אנחנו רוצים את ברני, גם אם ברני הרים ידיים.

נביאם אולי נשבע אמונים להילארי קלינטון, לאחר שכשלו מאמציו להיבחר כמועמד הדמוקרטי לנשיאות, אבל את אש המרד בממסד המפלגה ואת זעמם של האוהדים על המאמצים לנשל את התנועה הצעירה שלהם מעמדה של כוח - את אלה איש לא ישלול מהם, גם לא סנדרס עצמו. או כך היה נדמה בתחילת היום, כאשר הוא הופיע לפני קבוצת אוהדים באירוע מאולתר וביקש מהם לחדול ממחאתם הקולנית נגד המועמדת בפועל.

הם השיבו בצרחות, "לא! לא!" ו"בוז". קבוצת אוהדים זמרה בחדווה: Hell no DNC, we won’t vote for Hillary. מישהו צעק: "להשליך אותה לכלא"!, בדיוק כמו בוועידת המפלגה הרפובליקאית, בשבוע שעבר. מי שזוכר את שנות ה-60 וה-70 של המאה שעברה יכול היה להבחין ברוחה של אותה תקופה. סנדרס נראה מבוהל. מצלמות הטלוויזיה של ערוצי החדשות קלטו את מבוכתו בשידור ישיר. הוא נראה כמי שרוכב על סוס ברודיאו, ואו-טו-טו עומד להיות מושלך ממנו. לו היה סנדרס במצב הרוח המתאים הוא היה בוודאי צורח: "עצרו את המהפכה, אני רוצה לרדת"!

אבל כעבור כמה שעות, בלילה, כתום נאום חייו של סנדרס על במת המליאה, אחרי מישל אובמה בהופעה מחשמלת והסנטורית אליזבת וורן, זה נראה קצת אחרת. המפלצת שיצר לא איבדה מעוצמתה, אך נראה שאת קלינטון היא לא תטרוף. סנדרס העניק לה את ברכתו ותמיכתו הבלתי מסויגות, בהתלהבות בלתי מזויפת, ואפילו חסידיו המושבעים ביותר לא יכלו להתעלם מהן. זה היה אור ירוק לתחילת תהליך הפיוס במפלגה.

אין ספק, הוועידה הזו היא הוועידה של קלינטון, אבל הערב הזה היה של סנדרס. הוא הפסיד את המועמדות אך כבש לעצמו זכות יוצרים - אמנם לא בלעדית - על סדר היום של המפלגה. הוא - ואוהדיו - לא הניחו לאיש לשכוח זאת. במו ידיו, וידי תומכיו, הזיז סנדרס את המפלגה הדמוקרטית שמאלה. נאומו, שנקבע בשעת שיא בצפיה, היה נאום ניצחון - לא ניצחון פוליטי אלא ניצחון רעיוני. הסנטור הלהיט את אלפי אוהדיו כאשר פירט את כל סעיפי הקדמה החברתית והכלכלית שהוא ויועציו הצליחו להטמיע במצע המפלגה הדמוקרטית.

הוא התקדם לאיטו במורד הרשימה הארוכה של ההישגים - משכר מינימום של 15 דולר לשעה ועד לימודים חינם במכללות מדינתיות - עד שאמר זאת: הצביעו בעד הילארי. אני איתה. זו היתה הקריאה לאחדות שמנהיגי המפלגה ציפו לשמוע ממנו.

"הילארי קלינטון חייבת להיות הנשיאה הבאה של ארה"ב", אמר הסנטור. "אני מבין שאנשים רבים בוועידה, וברחבי הארץ, מאוכזבים מהתוצאה הסופית של תהליך בחירת המועמד לנשיאות. אני חושב שהוגן לומר שאין מי שמאוכזב יותר ממני. אבל לכל תומכיי כאן וברחבי ארה"ב אני מקווה שאתם גאים בהישגים ההיסטוריים שלכם".

יומה הראשון של הוועידה, שהחל ברגל שמאל, עם מיני-הפגנות נגד קלינטון ברחבי מתחם הוועידה, הסתיים בקרשצ'נדו של אחדות. אמת, כמה אוהדים של סנדרס, שרואיינו אחרי נאומו, אמרו כי יתקשו להצביע בעד קלינטון. "זה עניין של יחסים, אולי אני אתחיל לאהוב אותה", אמרה אחת. אבל, כשברקע מסתמן איום ברור של דונלד טראמפ, תומכי סנדרס הבינו היטב את הקריאה של הסטנדאפיסטית שרה סילרבמן מעל בימת המליאה: "לכל אלה שואמרים 'רק סנדרס' - אתם מצחיקים".