לבייב יגדיל את ההזרמה לאפריקה ל-500 מיליון שקל

יבקש המרה של מיליארד שקל מהחוב למניות ■ מחיקת חוב מוחלטת כנגד הזרמה יורדת מהשולחן ■ בכיר בשוק: "זו מחיקה אפקטיבית"

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

סגת הסדר החוב באפריקה מגיעה לנקודת שיא. בדיון שהתקיים הבוקר בבית המשפט נראה היה שהשופט אורנשטיין מכוון לכך שהחברה תכנס בהליך מהיר את האסיפה הכללית של בעלי המניות ותבקש את אישור בעלי מניות המיעוט בחברה, ההערכות הן שבעלי מניות המיעוט ינקטו בהצבעת מחאה ולא יאשרו את המכירה אולם בשל המצב הסבוך של אפריקה שבפועל היא שייכת למחזיקי האג"ח הרי שהסיפור יחזור לשולחנו של השופט אורנשטיין שיצטרך לקבל החלטה למי שייכת החברה (למחזיקי האג"ח או לבעלי המניות) ומי יכול למממש את נכסיה.

אם בסופו של דבר יאשר בית המשפט את המכירה הרי שמקורות יודעי דבר מוסרים הבוקר ל"גלובס" כי הסדר החוב יוכל לעלות על מסלול מהיר תוך ימים ספורים כשאיש העסקים, לב לבייב, משפר דרמטית את מתווה הסדר החוב של החברה כך שעם רצון טוב של הצדדים עשויה אפריקה להפוך לאחת ההשקעות המעניינות בשוק ההון התל אביבי.

ל"גלובס" נודע, כי לבייב יהיה מוכן להזרים לחברה כ-500 מיליון שקל במזומן ללא דרישה למחיקת חוב כשבמקביל, ובתמורה להצעה המפליגה, יידרשו מחזיקי האג"ח להמיר חוב למניות. נושא שווי החברה לצורך ההמרה כמו גם יחס ההמרה, יקבע בסופו של דבר בין הנציגויות ומחזיקי האג"ח לבין החברה, אולם גורמים בכירים בשוק ההון אומרים היום ל"לגלובס": "עכשיו אפשר לדבר עסקים, הרכבת עולה עכשיו על הפסים הנכונים ואם תגיע ליעד, ואיך זה יקבע בסופו של דבר במשא ומתן - אבל אין ספק - אנחנו על הדרך הנכונה".

אברהם נובוגרוצקי (נובו) מנכ"ל אפריקה ישראל אמר ל"גלובס" כי "המהלך של מכירת הנכס ברוסיה משקף ערך שהתקבל באופן מוחץ ומוחלט על ידי בעלי האג"ח שהחליטו שהוא טוב להם וטוב לחברה. אני מאמין שבית המשפט ייתן לנו את ברכת הדרך ואז ההסדר הכולל והמלא יוכל לצאת לדרך כבר בימים הקרובים".

על פי המתווה החדש: לאפריקה ישראל יש כיום חוב של 3.2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח (יש להדגיש כי החוב הוא לציבור שמחזיק אצל מנהלי ההשקעות שגובים בתמורה דמי ניהול מפליגים, את כספו) לאחר אישור מכירת אפי פיתוח ללבייב (אישור שאמור להתקבל או שלא על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב) יוזרמו לחברה 550 מיליון שקל (נטו מדובר בסכום נמוך יותר בשל פערי ריביות ועמלות שיש לשלם בדרך), הזרמה נוספת במזומן של לבייב בהיקף של כ-500 מיליון שקל תביא את החברה לחוב נטו של כ-2.2 מיליארד שקל. 

בשלב הזה יתחיל המו"מ המשמעותי בין החברה, לבייב ומחזיקי האג"ח. כדי להפוך את אפריקה לחברה ברת פירעון וחברה בעלת שווי משמעותי למשקיעים, יידרשו מחזיקי האג"ח להמיר חוב בהיקף כספי של קצת יותר ממיליארד שקל למניות. מבלי להידרש בשלב הזה ליחס ההמרה ולשווי אפריקה לצורך ההמרה, הרי שהחברה תהפוך להיות חברת החזקות שמחזיקה בשורה ארוכה של נכסים משמעותיים עם חוב הנמוך ממיליארד שקל למחזיקי האג"ח, חוב שככל הנראה יפרס מחדש ובמח"מ שיהיה ארוך יותר עם זמני פירעון רחוקים יותר.

כאן המקום להדגיש, כי על פניו מדובר בנכונות משמעותית של לבייב ללכת להסדר הוגן עם מחזיקי האג"ח, אך הכל ייקבע סביב שולחן המו"מ בנוגע לשווי החברה לצורך ההמרה ויחס ההמרה. יחס המרה לא סביר יבטא מחיקה אפקטיבית משמעותית של חוב, אולם יחס המרה סביר יהווה בטווח הקצר מחיקת חוב סבירה אולם יותיר בידי מחזיקי האג"ח אופציה לריקוברי (החזר חוב בתוספת רווח) במעלה הדרך. 

 

בהנחת עבודה ששווי נכסי אפריקה ישראל עומד על כ-2 מיליארד שקל וחובותיה מסתכמים (נכון להיום) ב-3.2 מיליארד שקל, הרי שלאחר קבלת הכסף ממכירת אפי פיתוח, הזרמה של 500 מיליון שקל מלבייב והמרה של מיליארד שקל חוב למניות הרי שהחברה הופכת להיות בעלת שווי חיובי של כ-700מיליון שקל, במקרה כזה לבייב ישמור על השליטה באפריקה שתשרת חוב של 100-150 מיליון שקל בשנה (קרן וריבית).  

מצבת הנכסים של אפריקה ישראל לאחר מכירת אפי פיתוח כוללת 56% מאפריקה נכסים שנסחרת בשווי שוק של 1.75 מיליארד שקל בעוד הונה העצמי מסתכם (נכון לתום הרבעון הראשון של השנה) ב-2.8 מיליארד שקל. יש לציין שהחברה סובלת מחשדנות של המשקיעים אודות הקרקעות במזרח אירופה שמחזקיה החברה אולם בשוק ההון אומרים היום ל"גלובס" כי קיימת אפשרות שאפריקה נכסים סובלת מהבעיות של אפריקה ישראל (החברה האם) ולכשיפתרו בעיות אלה, ניתן יהיה לצמצם את הדיסקאונט בו נסחרת אפריקה נכסים.

עוד נכסים הם דניה סיבוס שמחזיקה ב-74% ממניות אפריקה מגורים. אפריקה מגורים נסחרת לפי שווי חברה של 842 מיליון שקל בעוד הונה העצמי מסתכם (נכון לתום הרבעון הראשון) ב-708 מיליון שקל.

אפריקה תעשיות (73% מוחזקים באפריקה ישראל) נסחרת לפי שווי שוק של 220 מיליון שקל בעוד הונה העצמי עומד על 150 מיליון שקל.