צעיר מאשדוד ניסה ללכוד פוקימונים בחוף הים - וכמעט טבע

פסיכיאטר בכיר הגדיר את המצב שבו שהה כ"עיוורון מכוון" - "חוויית התנתקות שהופכת את הנייד למרכז העולם, ואילו העולם האמיתי משמש למעשה כתפאורה בלבד"

אסף בן גוזי, תלמיד תיכון בן 17 מאשדוד, הובהל אמש (ב') לבית החולים קפלן ברחובות לאחר שהתמוטט ואיבד את ההכרה במהלך משחק "פוקימון גו" בחוף בעיר מגוריו. אסף ניסה לתפוס פוקימון ימי בקו המים בחוף הלידו בעיר, וניצל על ידי אחיו לפני שטבע בים. במהלך הלילה קיבל אסף טיפול רפואי בידי המחלקה הנוירולוגית בבית החולים, ופסיכיאטר בכיר הגדיר את המצב שבו שהה כ"עיוורון מכוון", המהווה סיכון בשל היעדר הריכוז בעולם החיצוני שעלול לגרום לפגיעות גופניות ולתאונות מסכנות חיים.

הנער סיפר כי בזמן ששיחק במשחק הפופולרי, קיבל מידע על הימצאותם של פוקימונים רבים בחוף הלידו, ולכן מיהר יחד עם אחיו לחפש אותם. "אם מסתובבים באזור הים אז הפוקימון הימי נקלט טוב יותר", הסביר אסף את הסיבה למעשיו. "אני הבחנתי בפוקימון משודרג מסוג 'וורטוורל' שנמצא בתוך המים. רציתי מאוד לתפוס אותו ורצתי לכיוון המים. הצלחתי לתפוס אותו והתמוטטתי בתוך המים ומאז אינני זוכר כלום. לאחר שהתעוררתי הבנתי שאחי הציל את חיי".

אמו של אסף, ענת, אמרה כי למזלו אחיו היה איתו ויכול היה להצילו. "אסף התמוטט מסיבה לא מובנת והחל לפרכס, איבד הכרה והתעלף. אחיו רץ לתוך המים והוציא אותו והזעיק מהר את מד"א", סיפרה. "פרמדיק הגיע והחל בפעולת הצלה ומיד העבירו להמשך טיפול של הצוות הרפואי המסור והמקצועי בחדר המיון ובמחלקה הנוירולוגית בבית החולים קפלן".

פרופ' רונית גלעד, מנהלת המחלקה הנוירולוגית בבית החולים, אמרה כי אסף היה ככל הנראה מרוכז מאוד במשחק ורץ בהתלהבות לתוך המים, תוך ריכוז מלא במסך הטלפון הנייד. "לא ברורה סיבת ההתמוטטות אך אין ספק שהעובדה שהסתובב שעות רבות עם הטלפון והמבט נעוץ לתוכו יכול להוות טריגר להתמוטטות", הסבירה. "זהו מצב הדומה לצפייה ממושכת בטלוויזיה, שעלולה להביא לעייפות רבה, חוסר ריכוז והתמצאות ואף לאיבוד הכרה".

ד"ר אילן בוש, פסיכיאטר ילדים בכיר בבית החולים קפלן, הסביר כי המשחק "פוקימון גו" זוכה לתהודה רבה בקרב משתמשים בכל הגילאים, ומהווה דוגמה מדאיגה לשילוב בין מציאות וירטואלית וממשית. "חוויית ההתנתקות של הילד הופכת את הנייד למרכז העולם, ואילו העולם האמיתי משמש למעשה כתפאורה בלבד", הסביר. "במהלך המשחק הילד נראה כאילו הוא במצב של 'עיוורון מכוון' מכיוון שעיניו פקוחות, אך קיים היעדר ריכוז והתמקדות בעולם המציאותי, המעלה את הסיכון, כמו במקרה זה, לפגיעות גופניות ואף לתאונות מסכנות חיים".