יהלומים לא נתפסים כאפיק להשקעה; זמן לשנות תפיסה?

"במשבר של 2008, אנשים שהשקיעו באגרות חוב או נדל"ן איבדו את כספם ורכושם, אך מי שהשקיע ביהלומים הרוויח"

יהלומים /איל יצהר
יהלומים /איל יצהר

"לפני שנים ישבתי במסעדה בפריז עם פרופ' אחמד אל-עומאר, יועצו של נשיא מצרים אז אנואר סאדאת. אישה שזיהתה את המבטא המצרי שלו ניגשה אלינו והציגה את עצמה כגברת דואק. היא סיפרה לנו שבשנת 67', תחת משטרו של גמאל עבד אל-נאצר, עזבו היא ובעלה את מצרים והשאירו מאחוריהם את הונם הרב, למעט יהלום אחד גדול שהצליחו לקחת איתם. בזכות אותו יהלום, היא סיפרה, הצליחו היא ובעלה לרכוש דירה ולממן את הטיפולים הרפואיים של הבעל. היהלום, התברר, היה ההשקעה של חייה". את הסיפור הזה מספר היהלומן אבנר צופיוף, מי שכיהן בעבר כנשיא הבורסה לאבני חן ויהלומים והיום הוא יהלומן עצמאי שיושב בבורסה, בהרצאות שהוא נושא מסביב לעולם ובהן הוא מסביר מדוע כדאי להשקיע ביהלומים ובאבני חן יקרות.

להבדיל מניירות ערך, אגרות חוב, נדל"ן ואפילו זהב, יהלומים אינם נתפסים לרוב כהזדמנות השקעה, ואולם לטענת צופיוף, הגיע הזמן לשנות את התפיסה הזאת. "במשבר של 2008, למשל, אנשים שכספם הושקע באגרות חוב או נדל"ן איבדו את כספם ורכושם, אך מי שהשקיע את כספו ביהלומים, לא רק שלא איבד אותו אלא גם הרוויח", הוא אומר ומוסיף כי "השקעה נכונה ביהלומים ובאבני חן היא אחת ההשקעות הבטוחות. זו הדרך היחידה לכווץ סכום גדול של כסף ולהחזיק אותו ביד באופן מוחשי. יש אנשים שזה חשוב להם לצורך תחושת הביטחון".

 

"מחיר היהלומים עתיד לעלות"

לטענתו, היהלומים גם זולים בהשוואה לנכסים אחרים והם אינם מתבלים. ומה לגבי התשואה? לדברי צופיוף, היא משתנה בהתאם לדרכי ההשקעה ולסוג היהלומים שבהם משקיעים. באופן כללי, הוא אומר, יהלומים בצבעים מיוחדים, כמו כחול וורוד, הניבו תשואה של עשרות אחוזים בשנים 2009-2014, וכך גם אבני חן כמו רובי ואמרלד. יהלומים לבנים, לעומת זאת, בקושי הניבו תשואה.

צופיוף אומר עוד כי כשסוקרים את מצב השוק העולמי, מגלים שמקורות הגלם מתכלים אט-אט, "מה שאומר שיהלומים יהפכו לנדירים יותר ומחיריהם רק יעלו".

לפי דוח של חברת הייעוץ הבינלאומית ביין אנד קומפני, המייעצת בין השאר בתחום כריית היהלומים, שיעור התשואה השנתי על השקעה ביהלומים עמד בשנים 2009-2014 על ממוצע של 5%. רק כדי לסבר את האוזן, שיעור התשואה על השכרת דירה בתל אביב עמד ב-2015 על 2.2%, בבאר שבע על 3.5% ובממוצע כלל ארצי על 3.4%.

עוד עולה מהדוח כי שיעור התשואה על יהלומים הוא אמנם נמוך מהתשואה על השקעה במתכות אחרות, ובהן ברזל (6%), זהב (8%) או כסף (10%), אך מדובר בהשקעה הבטוחה ביותר עם התנודתיות הנמוכה ביותר במחיר. כך, למשל, בעוד שמחיר הכסף נע בטווח של 33%, ומחיר הזהב בטווח של 19%, מחיר היהלומים המלוטשים נע רק בטווח של 12%.

איך משקיעים בפועל ביהלומים? אחת הדרכים היא רכישה פיזית שלהם - ביחידים או בקופסאות (המכונות "מטילי יהלומים"). דרך אחרת היא להשקיע באמצעות בנק המקושר בעצמו לסוחרי יהלומים, או באמצעות קרנות המשקיעות ביהלומים, ובהן Diamond Circle Capital, KPR Capital Diamond Fund, DODAQ ,Diamond Asset Advisord ו-Divine Jewels. אלה מציעות ללקוחותיהן תשואות גבוהות שמגיעות גם עד 10% בשנה.