תקציב הביטחון החדש: קיצור שירות החובה ושינוי מודל הקבע

חוק ההסדרים כולל תוספת חד-פעמית של 3 מיליארד שקל לתקציב 2016, שיפוי של משרד הביטחון בעוד 860 מיליון שקל על התייקרויות ועוד תוספת חד-פעמית של 300 מיליון שקל ליישום מודל הקבע החדש

טנק/ צילום :דובר צהל
טנק/ צילום :דובר צהל

הפרק בטיוטת חוק ההסדרים שמתייחס לתקציב הביטחון למעשה מתייחס ליישום ההסכם שנחתם בסוף נובמבר 2015 בין משרד הביטחון למשרד האוצר, ולפיו בשנים 2017-2020 יעמוד תקציב הביטחון באופן קבוע על 59 מיליארד שקל.

ברוח ההסכם, שמסדיר מנגנונים של שקיפות ובקרה על ניהול תקציב הביטחון בתוך הגברת הליכי התייעלות והתמקדות בליבת העיסוק של מערכת הביטחון, חוק ההסדרים כולל תוספת חד-פעמית של 3 מיליארד שקל לתקציב לשנת 2016, שיפוי של משרד הביטחון בעוד 860 מיליון שקל על התייקרויות ועוד תוספת חד-פעמית של 300 מיליון שקל - ליישום מודל הקבע החדש, בתוך הקטנת מצבת אנשי הקבע והפחתת עלויות הפנסיה והשכר בצה"ל. מדובר בתוספת מותנית: אם מערכת הביטחון לא תעמוד ביעדי מודל הקבע שהתייחבה עליהם במסגרת ההסכם של עם האוצר, הסכום יופחת מבסיס תקציב הביטחון ל-2017. במרכזו של מודל הקבע החדש תחנת יציאה חדשה למשרתים בקבע, בגיל 35, בשאיפה להצעיר את גילאי הקידום והורדת גיל הפרישה לקצינים לממוצע של 43.

תוספות של מאות מיליוני שקלים לבסיס תקציב הביטחון צפויות גם בשנים 2017-2020. עם זאת, מבסיס התקציב יופחתו בכל שנה סכומים על מט"ח סיוע; מס בלו; ארנונה ופעילות אגפי השיקום והמשפחות - זאת בתוך יישום רפורמה בפעילויות אלה שהיקפן כ-5 מיליארד שקל בכל שנה.

לפי הנוסח המוצע של חוק ההסדרים, שורה של מיזמים שבהם מעורבת מערכת הביטחון יוצאו גם הם מתקציב הביטחון. מדובר בפעילויות שיימצאו להן מקורות מימון חיצוניים ומשרד הביטחון יישא רק בחלקן. כך, יוצאו מתקציב הביטחון העלויות להקמת שלב א' בגדר המזרחית (כ-280 מיליון שקל); קיצור שירות החובה בצה"ל (בין 300 ל-500 מיליון שקל); הנגזרות התקציביות בהסכמים להפרטת התעשייה הצבאית (בין 700 ל-800 מיליון שקל) והעברת יחידות צה"ל לנגב (כ-14 מיליארד שקל).

עוד עולה מחוק ההסדרים כי שר הביטחון ושר האוצר יקימו צוות בשיתוף נציגי רשות המסים לבחינת בקשת משרד הביטחון לקבלת פטור מתשלום של בלו על דלק. זאת, חרף התנגדות משרד האוצר לפטור. בטיוטת החוק מוצע כי ככל שיינתן פטור כזה למשרד הביטחון - בסיס תקציב הביטחון יופחת במלוא הסכום שלגביו ניתן הפטור.

אחד המהלכים המשמעותיים הצפויים בתקופת יישום ההסכם בין משרדי האוצר והביטחון הוא רפורמה מקיפה באגף לשיקום נכים, בתוך תיקוני חקיקה שיאפשרו את יישום המלצות הוועדה הציבורית לבחינת אמות המידה לזכאות לסיוע מאגף השיקום (המלצות ועדת גורן). במסגרת הליכים אלה חוק הנכים יתוקן; למשרד האוצר תינתן נגישות מלאה לנתוני אגף השיקום, אגף המשפחות והנצחה. עם השלמת הליכים אלה תוצא האחריות על פעילות זו מתקציב הביטחון והעלויות הללו יופחתו מבסיס תקציב הביטחון.

לצד אלה, מינואר 2020 שירות החובה בצה"ל יימשך 30 חודשים לכל היותר ובמשך תקופה של 7 שנים, משנת 2017, יחל תהליך של אזרוח משרות קצונה בקבע בקצב של 32 משרות קצונה בכל שנה.