בריטניה: לחזק הפרדה מבנית בין שירותים ותשתיות בתקשורת

רשות התקשורת הבריטית החליטה להעמיק את ההפרדה המבנית בין החברות BT (חברת השירותים) וחברת הבת Openreach (חברת התשתיות) כדי שלא יהיה קשר בין החברות

מיקורופונים של חברת התקשורת הבריטית בריטיש טלקום BT / צלם: רויטרס
מיקורופונים של חברת התקשורת הבריטית בריטיש טלקום BT / צלם: רויטרס

רשות התקשורת הבריטית אופקום החליטה על העמקת ההפרדה המבנית בבריטיש טלקום בין החברה בריטיש טלקום (BT) לבין חברת התשתיות שלה Openreach. שתי החברות מופרדות בפועל, אך היקף ההפרדה אינו מספק את הרגולטור הבריטי לאחר שהתברר שהחברות מצאו דרך לעקוף את האיסורים שהוטלו עליהן שנועדו למנוע שיתופי פעולה ומתן יתרון ל - BT על פני מתחרותיה.

הנושא רלוונטי לישראל כיוון שאצלנו חלה הפרדה מבנית על בזק אך היא איננה הפרדה בין שירותים לתשתיות כפי שזה בבריטניה, אלא הפרדה לפי תחומי פעילות בין בזק לחברות בנות שלה. ההפרדה בין השירותים לתשתיות נועדה לקדם את התחרות כך שכל המפעילים יוכלו לרכוש שירותים מ - Openreach באופן שווה.

כעת מתווספות שורה של דרישות מהחברות להעמקת ההפרדה ביניהן כך שההחלטה בבריטניה עשויה ליצור גלי הדף ולעורר עניין רב בקרב רגולטורים רבים בעולם שמחפשים דרכים לקדם תחרות על חשבון כוחם של המונופולים הוותיקים. נדגיש כי המודל הבריטי שנוי במחלוקת ויש רבים הסבורים שהוא לא הוכיח את עצמו בקידום התחרות וההשקעה בתשתיות בבריטניה.

למרות זאת, הרגולטור הבריטי החליט שהוא ממשיך ומחזק את התחרות בדרך של הגברת ההפרדה המבנית בין החברות ובכך הוא קול די בודד שכן במרבית מדינות העולם לא יושמה הפרדה בין שירותים ותשתיות, ויהיה מאד מעניין לעקוב אחר התגובות להחלטה. יחד עם זאת צריך להדגיש כי אופקום לא החליטה על הפרדה בבעלות בין החברות כך שבעלי המניות של שתי החברות ימשיכו להיות הבעלים כרגיל. אופקום ציינה שאם ההסדר החדש לא ישרת את התחרות היא תמליץ על הפרדת בעלות כך ששתי החברות יהיו בבעלויות שונות.

בין ההחמרות שהציבה אופקום:

- Openreach תהיה יישות משפטית עצמאית ונפרדת בתוך קבוצת BT.

- לחברה יהיה דירקטוריון משלה.
- המנהלים ב - Openreach ידווחו ויהיו כפופים לדירקטוריון החדש.
- העובדים יהיו עובדים של Openreach ולא של הקבוצה.
- Openreach תהיה הבעלים של הנכסים שכרגע היא משתמשת בהם.
- תקציב נפרד, אסטרטגיה, ומיתוג נפרדים, וכן מיקומים נפרדים.