העליון בפשרה: קיצור עונשם של בן-זקן ואלדר - והגדלת הקנס

ג'קי בן-זקן ואיתן אלדר נידונו ל-3 שנות מאסר בגין הרצת מניות מנופים ■ העליון מציע לקצר את המאסר של בן-זקן ל-26 חודשים ושל אלדר ל-22 חודשים בתמורה למשיכת הערעור

ג'קי בן זקן ואיתן אלדר / צילום: שלומי יוסף
ג'קי בן זקן ואיתן אלדר / צילום: שלומי יוסף

דרמה בבית המשפט העליון במהלך דיון בערעורם של ג'קי בן-זקן ואיתן אלדר על הרשעתם ועל העונש של 3 שנות המאסר שהוטל עליהם בפרשת הרצת מניות חברת מנופים פיננסים. בתום דיון ממושך שהתקיים הבוקר (ד') בפני השופטים אסתר חיות, ענת ברון ואורי שהם, הציעו שופטי העליון לבן-זקן ולאלדר לוותר על הערעור על הרשעתם, בתמורה להקלה משמעותית בעונש המאסר שהוטל עליהם.

על-פי הצעת השופטים, עונשו של ג'קי בן-זקן יקוצר ל-26 חודשי מאסר בפועל (עונש שעוכב עד להכרעה בעליון); ועונשו של אלדר (שכבר החל לרצות את תקופת המאסר) יקוצר ל-22 חודשי מאסר. בתמורה לקיצור 10 חודשים מהעונש הציעו השופטים כי הקנס שהוטל על ג'קי בן-זקן יגדל ויעמוד על סך של 800 אלף שקל, במקום 250 אלף שקל.

השופטים הבהירו לצדדים כי ההצעה אינה פתוחה לדיון, וכי עליהם לתת תשובה חיובית או שלילית בלבד. אלדר מסר את תשובתו החיובית כבר במעמד הדיון, בעוד ג'קי בן-זקן - באמצעות באי-כוחו, נבות תל צור, ירון קוסטליץ, ליה גוני, וירון ליפשס - ביקש למסור תשובה עד יום ראשון בבוקר. בן-זקן הבהיר כי מדובר בהחלטה כבדת-משקל, וכי הוא רוצה לשקול אותה בכובד-ראש.

גם הפרקליטות אמורה למסור את עמדת המדינה בנוגע להצעה, כאשר עו"ד אמיר טבנקין מפרקלטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הודיע כי ימסור את התגובה עד מחר בשעה 12:00.

ההצעה עלתה בתום יום דיונים ממושך כאמור בערעורם של בן-זקן ואלדר - יום הדיונים השני שהתקיים השבוע. ביום שני התקיים דיון בחלק הראשון של הערעור שהגישו השניים (כל אחד בנפרד), אשר עסק ברכיב ההרשעה שלהם בהרצת מניות בפרשת מנופים פיננסיים. הבוקר נערך דיון על הרכיב השני של הערעורים - תקיפת חומרת העונש שהוטל עליהם.

הדיון, שהחל בשעה 9:00, הסתיים בשעה 12:30, ולאחר הפסקה קצרה שבו השופטים לאולם עם הצעת ההסדר שהעלו בפני הצדדים. הצדדים יצאו להתייעצויות, שנמשכו כשעתיים לסירוגין, ולבסוף הוסכם להמתין לתשובת הפרקליטות ותשובתו של בן-זקן.

נזכיר כי בן-זקן ואיתן אלדר הורשעו על-ידי בית המשפט המחוזי בתל-אביב בהרצת מניות חברת מנופים פיננסים. בהתבססו בין היתר על האזנות סתר שביצעה רשות ניירות ערך לשניים, קבע השופט רוזן כי השניים הריצו את מניית החברה בשלהי שנת 2010, לקראת כניסת המניה למדד תל-אביב 100, במטרה להביא לכך שהמניה תעמוד בתנאים לכניסה למדד.

רוזן העניש את בן-זקן ואלדר בחומרה, שלח אותם ל-3 שנות מאסר בפועל והטיל על כל אחד מהם קנס בסך רבע מיליון שקל.

בן-זקן ערער הן על הרשעתו והן על חומרת העונש שהוטל עליו, ועונשו עוכב לבקשתו עד להכרעה בערעור. אלדר ערער רק על חומרת העונש, ולכן היה לו קל יותר לתת את תשובתו להצעת השופטים כבר בדיון שהתקיים היום.