מחקר: רוב המשתמשים בחוסמי פרסומות מוכנים להסיר אותם

זאת אם בעלי האתרים ינקטו בצעדים שיבטיחו כי סרטונים לא יתנגנו מאליהם וכי פרסומות לא יאטו את קצב הדפדוף

חסימת פרסומות/ צילום:שאטרסטוק
חסימת פרסומות/ צילום:שאטרסטוק

אנשים משתמשים בחוסמי פרסומות מסיבות ברורות: סרטונים המופעלים אוטומטית בקול, עמודים שנטענים לאט, ושוב - סרטונים המופעלים אוטומטית בקול. אבל מה שלא ברור זה שניתן לשכנע שני שלישים מציבור המשתמשים בחוסמי פרסומות בארה"ב לנטרל אותם, בתנאי שבעלי האתרים ינקטו כמה צעדים לשינוי הרגלים שאותם מחשיבים מרבית הגולשים למעצבנים. כך עולה ממחקר שפרסם ארגון Interactive Advertising Bureau (IAB).

הדוח המקיף של הארגון מגלה כי השיטות הטובות ביותר לשכנע את הגולשים לנטרל את חוסמי הפרסומות הן: מניעת גישה לתכנים ובמקביל הצגת הודעה כי הם חסומים בגלל השימוש בחוסמי פרסומות; נקיטת צעדים שיבטיחו כי לא יהיו קובצי קול או סרטונים המופעלים אוטומטית במקומות לא-צפויים מבחינת הגולש; נקיטת צעדים לוודא כי פרסומות לא יסתירו תכנים; הגנה על המשתמשים מפני תוכנות זדוניות; ונקיטת צעדים להבטיח כי פרסומות לא יאטו את קצב הדפדוף.

מתברר כי מה שהכי מרגיז אנשים אלו פרסומות שמעכבות גישה לתכנים או מסתירות תכנים, לדברי IAB. במקום השני ניצבים סרטוני פרסומת ארוכים שבהם נאלצים הגולשים לצפות לפני שהם יכולים לצפות בסרטונים קצרים. במקום השלישי נמצאות פרסומות שזזות יחד עם הגולש כשהוא גולל את הדף כלפי מטה - שיטה שבה משתמשים בעלי אתרים כדי להפיק הכנסה מהתכנים שלהם.

לפי IAB, יש סיכוי רב יותר שהגולשים ינטרלו את חוסמי הפרסומות אם בעלי האתרים יאמצו כמה עקרונות בכל הנוגע לפרסומות: גודל הקובץ יוגבל, הפרסומת תקודד להגנה על ביטחון הגולש, תענה על תקנות ההגנה על פרטיות הצרכן, תהיה לא-פולשנית ולא תפריע לחוויית הגלישה ולא תנסה לבוא במקומה.

לפי IAB, גברים בני 18-34 הם בעלי הנטייה הגבוהה ביותר להשתמש בחוסמי פרסומות במחשב נייח, אבל גם הקבוצה בעלת הנטייה הגבוהה ביותר לבטל את חסימה אם אתר דבק בעקרונות הנ"ל.

"בעלי אתרים, מפרסמים וסוכנויות יפיקו תועלת מהמחקר", אומרת אלאנה גומברט, סמנכ"לית טכנולוגיה ופרסום ב-IAB. "שינוי התנהגותי יכלול פרסומות עם קריאייטיב קל יותר, יעילות על הדף ותשומת-לב לחוויית המשתמש. הגורם שהכי מעצבן את המשתמשים, על פי המחקר, הוא פרסומות שחוסמות תכנים. עובדה זו לבדה צריכה להצית דיון על העקרונות בעסקת פרסום, במטרה ליצור את חוויית הצרכן הטובה ביותר שניתן ליצור".

בקרב הגולשים ששוקלים להתקין חוסמי פרסומות, מהווה החשש מפני תוכנות זדוניות או וירוסים את המניע העיקרי להתקנת החוסם. אנשים שמשתמשים בחוסמי פרסומות מדווחים שהם עושים זאת בעיקר כדי להגביל את ההפרעות במהלך הדפדוף באתרי אינטרנט.

המחקר העלה גם ממצא מעורר תהיות: 40% מהגולשים מאמינים שהם משתמשים בחוסמי פרסומות במחשב שלהם, אך למעשה רק 26% מהם משתמשים בחוסמי פרסומות. גולשים רבים מבלבלים בין חוסמי פרסומות קופצות לבין תוכנות בטיחות שכוללות גם חוסמי פרסומות, ושאותן מחשיבים בעלי אתרים רבים לחוסמי פרסומות.

על פי המחקר רק 25% מהצרכנים משתמשים בחוסמי פרסומות במחשב הנייח שלהם, ו-15% בלבד משתמשים בחוסמי פרסומות בסמארטפונים שלהם.

"הצעד הבא בהשבת הצרכנים שחוסמים פרסומות למצב של אי-חסימת פרסומות יהיה כינונה של שיטת דירוג, שתאפשר מדידה של חוויית הגולש על בסיס קריטריונים ברורים", אומרת גומברט. "IAB Tech Lab מתכוננת לספק אלגוריתם לדירוג ולפרסם המלצות דירוג ראשוניות עד סוף השנה הנוכחית".