ההאטה הכלכלית נוגסת בעסקים של דובאי

נסיכות המפרץ נפגעה פחות משכנותיה התלויות בהכנסות הנפט, אבל נטל החובות שלה גבוה ומחריף עוד יותר את מצוקתן של החברות הפרטיות המקרטעות

קניון בדובאי / צילום: רויטרס
קניון בדובאי / צילום: רויטרס

רכב GMC 4X4 גדול רובץ לו במגרש החניה כשצמיגיו ריקים מאוויר. בדומה לרכבי הריינג' רובר ולמכונית קמרו GT שנמצאות בסמוך לו, גם הוא מכוסה בשכבה עבה של אבק מדברי. יותר מ-30 כלי רכב נטושים מעלים אבק במגרש החניה של נמל דובאי.

כלי רכב אלה מעידים על הגידול במספר ה"ברחנים" בדובאי - אזרחים שצברו חובות ונמלטו מהעיר-מדינה מחשש שיושלכו לכלא המיועד לבעלי חוב, על רקע ההאטה הכלכלית שפוגעת בעסקים ובמרכז השירותים הפיננסיים.

בכל חלקי המפרץ הפרסי עתיר-הנפט, מאלצת הירידה במחירי הנפט הגולמי את הממשלות לקצץ בהוצאות ולדחות ביצוע פרויקטים. חברות פרטיות מפטרות עובדים, וחלק מהן פשוט נסגרות.

"יש האטה משמעותית, והיא עדיין לא הסתיימה", אומר סיימון וויליאמס, כלכלן ראשי לענייני המזרח התיכון ב-HSBC. "מחירי הנפט הנמוכים הם חלק מהבעיה. דובאי עצמה אינה יצרנית נפט, אך היא מייצאת את שירותיה לשאר מדינות המפרץ, שבהן הביקוש הולך ונחלש".

כלי רכב נטושים הפכו לסמל המשבר האחרון שפקד את דובאי ב-2009, כשהנסיכות נאלצה לבקש חבילת הצלה בת 20 מיליארד דולר מהמדינה-האחות עתירת-הנפט, אבו דאבי, בירת איחוד הנסיכויות הערביות.

ההאטה שפוקדת השנה את האזור עדיין לא תפחה לממדים המשבריים של המיתון ההוא, ודובאי נפגעה פחות משכנותיה התלויות בהכנסות הנפט, כגון קטאר או אבו דאבי. אך דובאי כורעת תחת נטל חובות ברמה של כ-140% מהתמ"ג, ועד סוף 2018 עליה לפרוע הלוואות ולפדות אג"ח בשווי כולל של 22 מיליארד דולר.

בעיותיה של הממשלה מחריפות עוד יותר את מצוקתן של החברות הפרטיות המקרטעות. מהרבעון השלישי של 2015 ועד הרבעון הראשון השנה, נמלטו בעליהם של 237 עסקים קטנים מאיחוד הנסיכויות הערביות, לאחר שהחברות לא עמדו בפירעון חובותיהן בגלל עיכובים בתשלומי הלקוחות, לדברי Coface, חברת ביטוח אשראי שעוקבת אחר האשראי המסחרי של 20 אלף חברות באיחוד הנסיכויות הערביות.

אחת מתוצאותיו של מצב זה היא המכוניות הנטושות בנמל התעופה. צ'קים חוזרים ופשיטות רגל נחשבים לעבירות פליליות בדובאי, ואזרחים רבים מעדיפים לנטוש את מכוניותיהם ואת נכסיהם האחרים, ולקפוץ על הטיסה הבאה לחו"ל במקום להסתכן בהליכה לכלא.

על השמשות הקדמיות של מכוניות הריינג' רובר המפוארות במגרש החניה של נמל התעופה מתנוססות כתובות גרפיטי חצופות שמשקפות את המציאות האפלה של דובאי בעת הנוכחית. "אין לי כסף" נאמר בכתובת אחת. "יש לי" משיבה כתובת אחרת. "תמכור את המכונית ותקבל כסף" מצהירה הכתובת השלישית.

"מספר הנמלטים גדול פי שלושה מאשר בעבר", אומר מסימו פלצ'יוני, מנהל המזרח התיכון ב-Coface.

חברות במגזרי המתכות והבנייה, שספגו את הפגיעה הקשה ביותר מההאטה, סובלות מדחיות של עד ארבעה חודשים בתשלומי הלקוחות, לדברי פלצ'יוני. פירושו של דבר הוא שעליהן להמתין שמונה חודשים עד שהן מקבלות את המזומנים שלהן.

פלצ'יוני אמר כי מספר פשיטות הרגל מתייצב מכיוון שהחברות החלשות יותר כבר נסגרו. הוא צופה שיפור בעתיד, מכיוון שהממשלה מתכוננת להשקיע בתשתיות לקראת התערוכה העולמית ב-2020.

אך משפחות שלמות ממשיכות לעזוב את דובאי מכיוון שיוקר המחיה - כולל שכר דירה ודמי לימוד - מקשה יתר על המידה את חייהם של עובדי צווארון לבן רבים על רקע ההאטה הכלכלית.

"יצירת מקומות עבודה חדשים שרויה בקיפאון, מכיוון שהחברות באזור מתכוננות להאטה ומייעלות את פעילותן", אמר בנק השקעות הכווייתי M.R. Raghu at Markaz. "האינפלציה ויוקר המחיה מעוררים גם הם חששות, ובשילוב עם הקיפאון בשכר הם ממריצים אזרחים לנטוש את המדינה".

MoveSouq.com, פלטפורמת השירותים הביתיים המקוונת הגדולה ביותר באיחוד הנסיכויות הערביות, מדווחת על הכפלת ההזמנות למעבר לחו"ל בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

בנא שומאלי, מייסדת החברה, אמרה כי הגידול נובע חלקית מהצמיחה הטבעית של העסק הצעיר, אך הוסיפה: "הבחנו שמספר ההזמנות שקשורות למעבר לחו"ל צומח במהירות רבה יותר מאשר סוגי עסקאות אחרים".

פיטורי עובדים נרשמים בכל המגזרים החשובים ביותר בדובאי: בנקאות, תיירות, בנייה ושירותי נפט.

מחירי הנדל"ן נמצאים גם הם במגמת ירידה, והנכסים איבדו כ-25% מערכם בהשוואה לשיא האחרון שנרשם ב-2014. עם זאת, המחירים עדיין גבוהים משמעותית מהשפל שנרשם ב-2011, אך הם עלולים לצנוח ב-15% נוספים עד סוף 2017, להערכת חברות ייעוץ הנדל"ן Phidar Advisory.

ג'סי דאונס, מנהלת Phidar, אמרה שהתחזקות הדולר - שאליו צמוד הדירהאם - מחריפה עוד יותר את קשייה של הנסיכות. "עד שהדולר ייחלש, או שיתרחש איזה זעזוע חיצוני לא-צפוי - השוק יישאר חלש", אמרה דאונס.

רבים מתושבי דובאי ממתינים לראות אם תירשם התאוששות כלכלית בסתיו.

עם זאת, מורים מדווחים כי בתי ספר בינלאומיים חדשים ויקרים יותר שהוקמו בתקופת הגאות האחרונה, מתקשים למלא את הכיתות, ופירושו של דבר הוא שאנשי מקצוע בעלי הכנסה גבוהה נקלעו גם כן למצוקה כלכלית.

Innoventures Education, שמפעילה בתי ספר פרטיים מבוססים בדובאי, מדווחת כי הנתונים שלה נותרו יציבים, אך מספר הביטולים בגין מעבר לחו"ל גדל ב-10%.

"מספר הבקשות להרשמת תלמידים חדשים שאנחנו מקבלים נמוך יותר לעומת השנה שעברה", ציינה מנכ"לית החברה, פונאם בוג'ני.