הקונגרס נוזף בישראל: "תמצאו פתרון לרשת החשמל בעזה"

בארה"ב דורשים כי ישראל תמצא פתרון ארוך-טווח להפעלה השוטפת של מתקן טיהור השפכים בעזה

תחנת הכוח בעזה / צילום: בלומברג
תחנת הכוח בעזה / צילום: בלומברג

הקונגרס האמריקאי מתערב לטובת תושבי עזה ונוזף בישראל. במכתב שנשלח החודש אל שר הביטחון אביגדור ליברמן ואל שר האנרגיה יובל שטייניץ, דורשים חברי קונגרס משני הבתים כי ישראל תמצא פתרון ארוך טווח להפעלה השוטפת של מתקן טיהור השפכים בעזה. לטענתם, היעדר פתרון מיידי יגרור השלכות בריאותיות וסביבתיות חמורות לשני הצדדים.

בעזה קיים מתקן טיהור שפכים שהקמתו מומנה ע"י הבנק העולמי ב-80 מיליון דולר, אך הוא פועל בקושי. זאת לאור מחסור חמור בחשמל. כך נוצר מצב שבו הביוב בעזה זורם לים ולנחלים, ומזהם אותם. זרמי הים מוליכים את הביוב צפונה אל עבר ישראל והוא מזיק לאקוויפר בשני הצדדים.

הסכנות הבריאותיות שנוצרות עקב כך זכו להתייחסות בדוח שפרסמו המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) וארגון "אקופיס". לטענתם, מדובר ב"בעיה אסטרטגית קיומית ממדרגה ראשונה בעבור ישראל".

יאיר פרג'ון, ראש מועצת חוף אשקלון, מספר כי בעיית זרימת הביוב הגולמי העזתי מורגשת היטב. "לפני כחודש זרמו מאה אלף קוב של מי ביוב במורד נחל חנון בואך נחל שיקמה, ועל מנת לעצור את המשך הזרימה נאלצו לבצע סכירה מאולתרת של האפיק. אחרי פצמ"רים מהאוויר ומנהרות מתחת לאדמה, כעת אנחנו במתקפה של ביוב". פרג'ון מוסיף כי "כל הרשויות שפנינו אליהן השיבו שאינן נושאות אחריות בסיוע לפתרון הבעיה".

לאחרונה אישרה יחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) הגדלה של 6 מגהוואט לרצועה. בצד הפלסטיני קיוו כי הרחבה זו באספקת החשמל תאפשר את פעילותו הרציפה של המתקן, ותמנע את גלישת הביוב לים. אלא שהתברר, כי רשת הולכת החשמל בצד העזתי איננה יכולה לתמוך בהספק המורחב.

על רקע התפתחות זו, נשלח המכתב של חברי הקונגרס. "נדרשת חשיבה ארוכת טווח שתיתן מענה לצרכים הגדלים של תושבי רצועת עזה. אספקת חשמל רציפה לרצועה היא קריטית", נכתב בו. "על ידי זרימת חשמל אמינה נבטיח את ביטחונם ובריאותם של תושבי ישראל ותושבי צפון הרצועה".

עוד מוסיפים חברי הקונגרס, כי "גישה למים נקיים תתרום ליציבות ברצועת עזה ותעזור להדוף קבוצות קיצוניות כמו חמאס שעושה שימוש במצב החברתי הרעוע ברצועה לטובתה".

פרג'ון המשמש גם כיו"ר ועדת התכנון והבנייה של חוף אשקלון מספר כי קיים פגישות עם נציגים מהבנק העולמי ונציגים מהרשות הפלסטינית בניסיון משותף לפתור את פגעי הביוב. הוא חושף כי הבנק אף התחייב לממן קו מתח ייעודי מישראל למתקן הטיהור וכך גם את הוצאות החשמל.

מתאם הפעולות בשטחים מסר בתגובה כי י"שראל מהווה הספק העיקרי של חשמל לרצועת עזה. ההחלטה על חלוקת צריכת החשמל הפנימית ברצועה נתונה בידי הפלסטינים. מעבר לכך, בעזה קיימת יכולת ייצור עצמי שאינה מנוצלת ולהקצות את חלקם, בין היתר, להפעלת מתקן לטיהור שפכים.

"נוסיף כי היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים מובילה עבודת מטה לבחינת פתרונות אפשריים למצוקת האנרגיה בעזה, לרבות הנחת צינור להולכת גז טבעי, אשר בסיומה תבוא להחלטה של הדרג המדיני. פתרון זה יאפשר מענה מלא וארוך טווח לבעיות האנרגיה של רצועת עזה שישליכו על כל אורחות החיים של תושבי עזה".

גדעון ברומברג, מנכ"ל ארגון הסביבה האזורי אקופיס, ציין כי "מדובר בסכנה בריאותית לא רק ברצועת עזה אלא גם עבור קרוב למיליון ישראלים, פצצה מתקתקת. נכון לרגע זה הפתרון הטוב ביותר הוא הקמת קו מתח ייעודי למתקן".

מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור הוסיף: "בקשתם של חברי הקונגרס היא בגדר 'כניסה לדלת פתוחה'. אנחנו עושים את מירב המאמצים בשיתוף פעולה עם הקוורטט, זאת במקביל לבחינת שתי חלופות לאספקת חשמל ישירה למתקן טיהור השפכים ומקווים לקבלת החלטה כבר בשבועות הקרובים".