כצפוי: הצעת בן אשכנזי לרכישת השליטה בכלל ביטוח הוסרה

זאת על רקע מאמצי אי.די.בי למניעת מתווה מכירת המניות בשלבים ■ הכרעת ביהמ"ש צפויה בקרוב

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

המגעים בין אי.די.בי פתוח לבן אשכנזי, איש נדל"ן אמריקאי שבין היתר מחזיק במניות מיעוט במועדון הכדורסל מכבי ת"א, בנוגע למכירת שליטה בכלל ביטוח, לא הבשילו בינתיים, שלא במפתיע, לכדי עסקה. אי.די.בי פתוח, שבשליטת ובראשות אדוארדו אלשטיין, דיווחה כי "ההצעה הראשונית (של קבוצת אשכנזי, ר' ש') אינה בתוקף".

אי.די.בי נמצאת זה זמן בעימות חריף מול הפיקוח על הביטוח באוצר, שבמסגרתו היא מנסה לצייר תמונה לפיה תוכל למכור את השליטה בכלל לגורם אסטרטגי ולכן יש לבטל את המתווה עליו סיכמה בעבר עם האוצר למכירת המניות הללו דרך הבורסה.

אי.די.בי: יש עוד מתעניינים

על רקע זה, הוסיפה אי.די.בי וציינה בדיווח האמור ש"הצדדים ממשיכים לקיים מגעים ביניהם לבחינת עסקה אפשרית לרכישת השליטה בחברה על-ידי המציע. בשלב זה, טרם התגבשו הסכמות או הבנות כלשהן בקשר לעסקה כאמור".

ההצעה האינדיקטיבית והלא מחייבת של אשכנזי, שעתה הוסרה מהשולחן, נקבה בתשלום מזומן לפי שווי של 2.85 מיליארד שקל לחברת הביטוח, מחיר זול בהרבה מזה שננקב במקרים דומים בעבר. גם אם אי.די.בי ואשכנזי יחתמו על עסקה, הרי שסביר שזו לא תאושר בקלות על ידי האוצר, וזאת משום מורכבות הסוגיה והצורך של כל רוכש פוטנציאלי להיות איתן מבחינה פיננסית וללא מינוף רב. באי.די.בי מציינים עוד כי החברה "ממשיכה בהליך תחרותי למכירת השליטה בחברה בליווי בנק השקעות שעמו התקשרה... ובמסגרת זו קיבלה פניות מרוכשים פוטנציאליים נוספים".

אלא שהמציאות נראית שונה. בחודשים האחרונים נכנס לתוקף השלב המשמעותי במתווה האוצר למכירת מניות השליטה בכלל ביטוח במנות דרך הבורסה, על-ידי הנאמן להן מטעם האוצר, משה טרי. זאת, לאחר שנים בהן אי.די.בי ניסתה למכור את השליטה לגופים אסטרטגיים, וכשלה בכך.

לפני ימים מעטים העביר הנאמן טרי את הסוגיה להכרעה בביהמ"ש המחוזי בת"א. אתמול פרסמנו כי במסגרת תגובה שהעביר לביהמ"ש, קרא הפיקוח על הביטוח, בראשות דורית סלינגר, "להטות אוזן קשבת למצוקתו של הנאמן שמעוניין לעמוד במטרות הנאמנות, ואשר עקב התנהלות שלא בתום לב של הנהנית - אי.די.בי פתוח, נקלע למסכת לחצים המופעלת עליו".

על פי המתווה, על הנאמן למכור לפחות 5% ממניות כלל ביטוח דרך הבורסה עד תחילת ספטמבר, ולהמשיך בכך מידי ארבעה חודשים. אי.די.בי פתוח מחזיקה ב-55% ממניות כלל ביטוח. אחוזים בודדים משועבדים זה זמן רב לטובת מנורה מבטחים בגין הלוואה, כש-51% הנותרים הוצאו מרשות אי.די.בי והועברו בקיץ 2013 לידי הנאמן טרי. מאז טרי משמש כבעל זכויות השליטה בכלל ביטוח.

אגב זאת, בימים אלה מובילה אי.די.בי מאמץ לחיזוק האיתנות התזרימית על-ידי גיוס של 300 מיליון שקל באמצעות הנפקת אג"ח. באי.די.בי רוצים שמניות כלל ביטוח שבידם ישמשו כבטוחות להנפקה, ואילו באוצר מסרבים לכך נחרצות, תוך שהם מבהירים כי המניות לא רשומות על שם אי.די.בי וכי כל שעבוד של זכויות על המניות האלה, יקשה על מימוש מתווה מכירת השליטה בכלל ביטוח.