משרד האנרגיה מעוניין להקים מעבדת סייבר: "הכרח ביטחוני"

המעבדה החדשה תהווה סביבת בדיקה והדמיה לטכנולוגיות תפעול תעשייתיות, ובעזרתה ניתן יהיה לבחון את יעילותן של מערכות הגנה שונות

סייבר / צילום: רויטרס
סייבר / צילום: רויטרס

משרד האנרגיה מעוניין להקים מעבדת סייבר והוא אף פרסם בקשה לקבלת מידע בנושא (RFI). המעבדה החדשה תהווה סביבת בדיקה והדמיה לטכנולוגיות תפעול תעשייתיות, ובעזרתה ניתן יהיה לבחון את יעילותן של מערכות הגנה שונות. התקפות סייבר הן האיום מספר אחת על התשתיות בישראל.

בדומה למעבדות סייבר המדמות סביבה אמיתית בתחום הבנקים ורשתות טלקום, כך בעולם האנרגיה והתשתיות קיים צורך להגנות סייבר. במעבדה שאותה מעוניין משרד האנרגיה להקים, ניתן יהיה לבנות תרחישי תקיפה ממוקדים ולדמות את דרכי ההתמודדות והטיפול בהם בסביבה המאפשרת הפקת לקחים מהירה ויעילה. בנוסף, המעבדה תהווה סביבה מחקרית לסטודנטים מהארץ ומחו"ל לטובת מחקרים אקדמיים בתחום, לרבות שת"פ עם מעבדות דומות בחו"ל.

"תעשיית הסייבר הישראלית נמצאת כעת בפיק של כל הזמנים וזוכה להיקף השקעות ענק המתבטא ב-30 מרכזי פיתוח של חברות רב-לאומיות". כך אמר ד"ר נמרוד קוזלובסקי, שמוביל את לימודי הסייבר באוניברסיטת ת"א ושותף בקרן הון סיכון JVP.

קוזלובסקי סבור כי הקמת מעבדת סייבר בתמיכה ממשלתית היא חיונית למשק. זאת, מאחר שהיא תאפשר הוזלה של עלויות המימון למיזמים חיוניים באמצעות גישה לסביבות הדמיה רלוונטיות. כמו כן, המעבדה תקצר תהליכי בדיקה והטמעה המתאפיינים במורכבות ובפרקי זמן ממושכים.

לדברי קוזולובסקי, למעבדה מסוג זה תפקיד חשוב לא רק כמיזם ציבורי בעל תרומה כלכלית למשק הפרטי, אלא גם כהכרח ביטחוני. זאת, לאור החשיפה של ישראל לגורמים עוינים ולאור ניסיונות הפגיעה בתשתיות ישראליות קריטיות.