ביקושי ענק בשלב המוסדי בהנפקת האג"ח של קבוצת דלק

בעקבות עודפי הביקוש הגדילה חברת ההשקעות את הגיוס פי שלושה ל-1.2 מיליארד שקל ■ מניית דלק התאוששה בכ-40% מרמת השפל

גם קבוצת דלק של יצחק תשובה נהנית מחגיגת גיוסי האג"ח בשוק המקומי - אמש עדכנה על ביקושי יתר גבוהים בשלב המוסדי של הנפקת שתי סדרות אג"ח להמרה (ל"ב ו-ל"ג) שהיא מקדמת. מחר (ה') צפויה החברה, בניהולו של אסי ברטפלד, להשלים את הגיוס עם השלב הציבורי בהנפקה, ובסך הכול מתכננת לגייס כ-1.2 מיליארד שקל, בעיקר למטרת מיחזור חוב. את ההנפקה ליוו עורכי הדין אמיר גודארד ויערה בן הרוש ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'.

בשלב המוסדי הבטיחה דלק קבוצה  גיוס בהיקף של כ-1 מיליארד שקל, ודיווחה כי בסך הכול נרשמו לאג"ח שהציעה ביקושים בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל - מה שהוביל להחלטתה להגדיל את הגיוס, שתוכנן תחילה להסתכם בכ-400 מיליון שקל בלבד. מנתוני ההנפקה עולה כי דלק הבטיחה גיוס בהיקף של כ-660 מיליון שקל בסדרה ל"ג, בריבית שנתית קבועה של 2.8% ובמח"מ של 5 שנים, וכ-365 מיליון שקל נוספים בסדרה ל"ב בריבית שנתית קבועה של 1.7% במח"מ של 3 שנים.

הריבית על האג"ח תשולם בשני תשלומים שנתיים ולפי יחס ההמרה שנקבע המחזיקים יוכלו לקבל בתנאים מסוימים על כל 1,280 שקל אג"ח מניה אחת, ולמחזיקי סדרה ל"ג יעלה יחס ההמרה מיולי 2019 ל-1,600 שקל אג"ח למניה. עוד נקבע כי דלק תוכל לבצע המרה כפויה בתנאים מסוימים. מחיר מניית דלק עומד היום על 810 שקלים ומשקף לחברה שווי של קרוב ל-10 מיליארד שקל, לאחר זינוק של קרוב ל-40% מרמת השפל שרשמה בתחילת השנה.

באחרונה נהנית המניה ממומנטום חיובי בתמיכת הסכם הפיוס עם טורקיה העשוי להניב לה חוזי גז; אישור מתווה הגז בממשלה; התייצבות במחירי הנפט בעולם; וכן התקדמות בפיתוח מאגר "לווייתן", עליה דיווחה בחודש שעבר. יחד עם זאת, מניית קבוצת דלק רחוקה עדיין כ-25% מרמת השיא שלה בשנה האחרונה, ובסך הכול בשלוש השנים האחרונות נחלשה בכ-8%.

לצורך הגיוס העניקו החברות מידרוג ו-S&P מעלות דירוג A2 יציב ו-A, בהתאמה, ובדלק ציינו כי החברה פועלת כעת לקבלת דוחות דירוג מעודכנים להיקף הגיוס המורחב. נזכיר כי בחודש שעבר הורידה מידרוג את דירוג החוב של הקבוצה מ-A1 ל-A2 וייחסה את ההחלטה, בין היתר, לאסטרטגיה שנוקטת דלק למימוש נכסים שאינם קשורים לסקטור האנרגיה והגדלת ההשקעות בתחום זה מחוץ לישראל. לפי מידרוג, אסטרטגיה זו עלולה "להוביל לריכוזיות התיק בתחום האנרגיה, משיעור של כ-65% כיום לכ-80% בעתיד וכן להגדיל את המרכיב היזמי בפעילות החברה בתחום זה". את אופק הדירוג הותירו על יציב. מאז דיווחה דלק בין היתר כי תתמודד על רישיונות גז בקפריסין ועל רכישת זכויות בשדה גז ונפט בים הצפוני תמורת 162 מיליון דולר.

זוהי הנפקת האג"ח השלישית שמבצעת קבוצת דלק בשנה וחצי האחרונה. הקבוצה גייסה אג"ח בהיקף של כ-800 מיליון בפברואר 2015, במה שהייתה הנפקת האג"ח הראשונה שלה מאז הסדר החוב העצום (יותר מ-2 מיליארד שקל) שביצעה חברה אחרת בשליטת תשובה, דלק נדל"ן, כשנתיים וחצי לפני אותה הנפקה.

פעילות אינטנסיבית בשוק האג"ח המקומי

גיוס החוב אשתקד לימד כי המשקיעים בשוק ההון המקומי מפרידים בין הפעילויות של תשובה, וקבוצת דלק זכתה לביקושי יתר משמעותיים שאפשרו לה להרחיב את היקף הגיוס המתוכנן גם אז. בחודש אוקטובר האחרון גייסה דלק שוב, הפעם כ-720 מיליון שקל בהרחבת סדרה (ל"א), וגם בגיוס זה נהנתה מביקושי יתר. בסך הכול לחברה כיום 7 סדרות אג"ח סחירות, בהיקף כולל של קרוב ל-6 מיליארד שקל, הנסחרות בתשואות של עד 3%.

קבוצת דלק, כמו חברות נוספות, נהנית מהפעילות האינטנסיבית המאפיינת את שוק האג"ח המקומי, המאפשר לה לבצע את אחד מגיוסי האג"ח הגדולים שהיו פה בחודשים האחרונים. בסיכום המחצית הראשונה של 2016 היקף החוב שהנפיקו החברות בבורסה המקומית הגיע לכ-31 מיליארד שקל, בהובלת הבנקים.

לצידה של קבוצת דלק, מספר חברות נוספות עדכנו בימים האחרונים על גיוסי חוב בהיקפים מצומצמים יותר, שגם בהם נרשמו ביקושי יתר. בין אלה נמנית חברת הנדל"ן הזרה דה לסר שגייסה בשלב המוסדי כ-100 מיליון שקל וחברות הליסינג שלמה החזקות ואלבר, שהבטיחו גיוסים של קרוב כ-345 מיליון שקל ושל כ-255 מיליון שקל בהתאמה.

חברת התעשייה פלסטו-שק הבטיחה בשלב המוסדי גיוס בהיקף של כ-80 מיליון שקל - כ-30 מיליון שקל מתוכו אג"ח להמרה. גיוס זה מתבצע זמן קצר לאחר שהחברה השלימה מיזוג עם בעלת השליטה בה - קרגל, במסגרתו רוכשת פלסטו-שק את מלוא מניות קרגל ובתמורה מקצה למוכרים מניות פלסטו-שק.