ארה"ב מגנה בחריפות המשך הבנייה במזרח ירושלים

דובר משרד החוץ האמריקאי: "אנו אף מודאגים מהעלייה במספר הריסות מבנים בגדה ובמזרח ירושלים, שהותירה עשרות פלסטינים, לרבות ילדים, חסרי קורת-גג"

בנימין נתניהו, ג'ון קארי, ארה"ב / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו, ג'ון קארי, ארה"ב / צילום: רויטרס

ארה"ב גינתה בחריפות את המשך הבנייה במזרח ירושלים בעקבות הודעת הממשלה, מיום ב', על תכניות להקמת מאות יחידות דיור במה שוושינגטון מכנה "התנחלויות במזרח ירושלים". ארה"ב אף מגנה את העלייה במספר הריסות "מבנים" מעבר לקו הירוק. ניסוח כה חריף של גינוי הפעילות הישראלית בשטחים לא נשמע בזירה הדיפלומטית מזה חודשים רבים.

הגינוי פורסם כמה ימים לפני שיחות מכריעות שינהל בוושינגטון מ"מ ראש המל"ל, יעקב נגל, לסגירת הקצוות של הסכם על חבילת סיוע חדשה לישראל. נגל צפוי לקרוא לבני שיחו לבטל איסור מתוכנן בחבילה החדשה להוציא כרבע מסכום הסיוע השנתי לרכש בתעשיות הביטחוניות בישראל. איסור כזה אינו קיים בחבילת הסיוע הנוכחית.

בהודעה לעיתונות של משרד-החוץ האמריקאי, שפורסמה אמש (ד'), נאמר: "אנו מודאגים עמוקות מדיווחים שממשלת ישראל פרסמה מכרזים לבניית 323 יחידות דיור בהתנחלויות במזרח ירושלים, וזאת בעקבות הודעה (רשמית) על תכניות ל-770 יחידות דיור בהתנחלות גילה".

"אנו מתנגדים בתקיפות לפעילויות ההתנחלויות, ששוחקות את עניין השלום", נאמר בהודעת הסטייט דיפרטמנט. "צעדים אלה של השלטונות בישראל הם הדוגמאות האחרונות של מה שמצטייר כהאצה מתמדת של פעילויות ההתנחלויות; האצה זו פוגעת בסיכויים להשגת פיתרון של שתי מדינות".

"רק בשבועות המעטים שחלפו ראינו דיווחים על קידום תכניות ל-531 יחידות דיור במעלה אדומים, 19 בהר חומה, 120 ברמות ו-30 בפסגת זאב; על תכנית להעניק מעמד חוקי, באופן רטרואקטיבי, להאחזות ליד רמאללה; ועל פרסום מכרזים ל-42 יחידות דיור בקריית ארבע", מדגישה ההודעה האמריקאית.

"אנו אף מודאגים מהעלייה במספר הריסות מבנים פלסטיניים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים", נאמר עוד בהודעה. "(פעולות ההריסה) מותירות עשרות משפחות פלסטיניות, לרבות ילדים, ללא קורת גג. יותר מ-650 מבנים פלסטיניים נהרסו השנה, ויותר מבנים פלסטינים נהרסו השנה בגדה ובמזרח ירושלים מאשר בכל 2015".

"כפי שהדגיש דוח שפירסם באחרונה הקוורטט, (הפעילויות האלה) הן חלק מתהליך מתמשך של החרמת קרקעות, הרחבת התנחלויות ומניעת פעילויות פיתוח של הפלסטינים", מציין הסטייט דיפרטמנט. "(תהליך זה) צופן בחובו סיכון של קידום מציאות של מדינה אחת (לשני עמים), מדינה של כיבוש ועימות נצחיים. אנו מוסיפים להיות מוטרדים מכך, שישראל מוסיפה לקיים דפוס של פעולות פרובוקטיביות ובלתי מועילות, ודבר זה מעורר תמיהות רציניות לגבי מחויבותה הסופית של ישראל להסדר עם הפלסטינים, הסדר של שלום שיושג באמצעות מו"מ".