"להוריד את העוני לרמה של ה-OECD צריך 72 מיליארד ש' בשנה"

שר הרווחה, חיים כץ, בראיון לחגי גולן וענת דוידוב ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": אני מת להיות גם שר העבודה. כל מה שאקבל בתקציב יהיה מעט מדי. צריך 100 מיליון שקל בשביל לאחד אגפים במשרד

ח"כ חיים כץ / צילום: איל יצהר
ח"כ חיים כץ / צילום: איל יצהר

שר הרווחה, חיים כץ, ממתין לחילופי השרים בממשלה ביום ראשון הקרוב, כדי להתמנות, אולי, גם לשר העבודה. בראיון לחגי גולן וענת דוידוב ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" אמר: "הבטיחו לי שהמצב יחזור לקדמותו ואהיה שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. אני מת להיות גם שר העבודה. זה חלום ישן. הזמן עובר ואני לא רואה שזה מתבצע, אבל יש לי סבלנות ויש לי הרבה עבודה במשרד הרווחה. אני נלחמתי להיות שר הרווחה. לא זוכר שעד שהגעתי מישהו נלחם על זה. שרים אמרו לי מה אתה נלחם על זה, קח שר התיירות". על הפרסום לפיו אם לא יקבל את תיק העבודה איים שיעביר במרכז "הליכוד" החלטה לפיה ראש הממשלה לא יוכל לכהן יותר משתי קדנציות, אמר: "אין לאין שום שחר במציאות. גם אם לא אקבל, לא יעבור כזה חוק, לא יעבור תיקון חוקה כזה שאני אהיה אחד ממלוויו, בשום קונסטלציה".

הממשלה בה חבר כץ צפויה לאשר ב-11 באוגוסט את התקציב הדו-שנתי. "נכון לעכשיו, מבחינת משרד הרווחה, העברנו למשרד האוצר את הצרכים שלנו", סיפר, "אתמול היה דיון מקדמי בין הגזבר לפקידי האוצר. עוד לא הגיע השלב שאני מדבר מול השרים או מול הרפרנט הראשי. הדרישות שלי הן, שמה שאני אקבל זה יהיה מעט. בניתי את התקציב לפי שורות וצרכים, ושהאוצר יחליט על מה מוותרים במדינה. יש בישראל 1.709 מיליון עניים, כשממוצע העוני גבוה ב-6% מהממוצע במדינות ה- OECD . כל אחוז עוני שווה ל-12 מיליארד שקלים. כלומר, אם אנחנו רוצים למגר את העוני בישראל ולהביא אותו לרמה של ה- OECD אנחנו צריכים 72 מיליארד שקלים כל שנה. ואת זה לא נקבל".

כשנשאל מה חשוב לו בתקציב השיב השר: "ישראל משקיעה היום בילדות וילדים בסיכון הרבה מאוד כסף. אנחנו מלווים אותם עד גיל 18 בתנאים אופטימאליים. אבל כשהם מגיעים לגיל 18 הם לא בשלים, בתפיסה הם בני 13. ואם אני מוציא נערות ממסגרת בגיל 18, הן הולכות למקומות לא טובים וכל הכסף שהשקעתי זה ברכה לבטלה. אני צריך עוד 100 מליון שקל כדי להשקיע בהכשרה לחיים, בקורסים, הכשרה לעבודה, לימודים אקדמיים, מי שמסוגלת. ב-100 מיליון שקל נביא את הסיוע מעד גיל 18 לעד גיל 25. יש פה שתי בעיות, כי אם מאריכים את הגיל, צריך ליצור את המסגרות למגורים ולהכשרות לדור שבא מלמטה, ולצערי גם מצטרפות כל הזמן".

"עוד 100 מיליון שקל אני רוצה בשביל לאחד אגפים במשרד", אמר, "משך 30 שנה מדברים כל בעלי המקצוע על זה שצריך לאחד את האגפים, שזה 'מש"ה', מוגבלות שכלית והתפתחותית, אוטיזם ושיקום, ולעשות מנהל אחד שייגע באנשים וייתן להם שיפור של היכולות שיש להם. לקחת בן אדם, לראות מה היכולות שיש לו, ולשלב אותו אחר כך בתחום העבודה. לנסות להוציא אותו לתחום העבודה. זה 100 מיליון. המספרים הם יקרים. ילד ב'מש"ה', במצב סיעודי קשה, זה 16-17 אלף שקלים בחודש". על ההחלטה של שר האוצר כחלון להוריד מיסים במקום להפנות עוד תקציבים לרווחה ושירותים ציבוריים, אמר: "אם יורידו את מס החברות הרווחיות במפעלים תגדל ואז הכסף ילך למחקר ופיתוח, ליצירת מקומות עבודה, אני מקווה שלא לדיבידנדים".

 

בהתייחסות לרצונו של ראש הממשלה נתניהו להעביר את חוק בוררות חובה, שימנע שביתות של הועדי הגדולים במשק אמר השר כץ: " ביבי רוצה בוררות חובה מקמת דנא. אני לא אוהב את זה. כיו"ר וועד עובדים מעל 20 שנה, שלא שבת אפילו יום אחד, לא חושב שצריך להגיע לבוררות חובה. צריך להידבר בין הנהלות לוועדים ולהגיע לעמק השווה, ולדאוג שגם המפעל ישגשג וגם העובדים יקבלו את שלהם. לא רואה שיש בשנים האחרונות סיבה לפחד מוועדים. אנחנו לא רואים יותר מדי שביתות. מפחידים אותי משביתת עובדי חברת חשמל. כשההסתדרות שבתה, אני לא זוכר מנורה אחת ברמזור שהבהבה".

דוידוב שאלה על המעבר של בתי הספר המקצועיים ממשרד הכלכלה למשרד החינוך, והשר השיב: "השרים בנט ודרעי לא ויתרו על זה. צריך למצוא את נקוד האיזון. אם יש בתי ספר שאפשר לשלוח למשרד החינוך, אז לשלוח אותם, ואם יש בתי ספר שצריך לשמור אותם במשרד הכלכלה, אז לשמור אותם. צריך להקים ועדה מקצועית, ולא לקבל החלטה חפוזה להעביר אותם, חודש וחצי לפני תחילת שנת הלימודים. בבתי הספר האלה יש 12 אלף תלמידים שנפלטו ממערכת החינוך. יכול להיות שהתעשיינים מקבלים תמריץ ממשרד החינוך. המטרה שלי היא לשפר את איכות החיים וליצור עתיד לאותם ילדים, אז אם אפשר להעביר אותם, שיעבירו אותם. אבל אם יש שם ילדים שתוך כדי לימודים הם גם מפרנסים את המשפחה, לא יותר מדי, הם עובדים יומיים בשבוע, והם קונים מקצוע, רוכשים מקצוע, מקצוע שיוכל לתת להם בעתיד פרנסה מעבר לשכר מינימום, אז משרד החינוך שדואג למצוינות, וטוב שכך, אני לא יודע אם הוא מתעסק עם אלה שנכשלים".

השר כץ התייחס גם לביטול לימודי הליב"ה במגזר החרדי: "יש בישראל כל כך הרבה אנשים שלא עובדים, אז אנחנו צריכים לדעת איפה הנצילות שלנו תהיה יותר גבוהה, ולהשקיע איפה שנקבל תמורה יותר מהירה וחזקה. לא ללכת להתעקש. כמו במבחן במתמטיקה. אין טעם להתעקש על השאלה הקשה, עדיף להשאיר אותה לסוף ולהתחיל לפתור את השאלות הקלות יותר".