חוקר הונאות על החשדות נגד נתניהו: "הביתה הוא לא יילך"

צריך לבדוק מה הן העבירות הכרוכות במעשים של ראש הממשלה שהמשטרה בודקת, או אולי אין עבירות כלל, כפי שאמר נתניהו בכנסת, בלשון החבר'ה: בבל"ת ■ דעה

כל הנכתב להלן מבוסס על 30 שנות ניסיון בחקירות עבירות צווארון לבן, על-סמך רסיסי מידע שנאספו מדיווחים בתקשורת, שצורפו לתמונה אחת, ובעקבות אלה על ניתוח מקצועי שלי. מה הם חלקי הפאזל שאספתי מדיווחים שונים? ארי הרו מארגן תרומות הליכוד בארה"ב; ארי הרו דיווח ליועצת המשפטית של משרד רה"מ כי מכר את חברת הייעוץ שלו תמורת שלושה מיליון דולר; החברה של הרו נמכרה לחברה זרה, ובשם החברה הקונה, חתם על ההסכם אדם בשם ויקי דויטש, בכתובת שבה שכנה החברה הקונה נמצאת קליניקה של רופאה בשם ויקי דויטש; תמורת המכירה היתה צריכה להתקבל ב-12 תשלומים; שניים-שלושה תשלומים אכן הועברו להרו, אך הם לא עלו בקנה אחד עם חוזה המכירה. במשטרה התעורר החשד שמדובר בעסקה פיקטיבית. בדצמבר נפתחה נגדו חקירה.

הרו הציג את הסכם המכירה כדי לפתור בעיות של ניגודי-עניינים, אבל המשטרה לא הייתה מתעניינת בשאלה אם החברה של הרו נמכרה או לא מאספקט ניגוד-העניינים. זה היה נפתר בבירור משמעתי בנציבות שירות המדינה. ההערכה שלי היא, שהמשטרה חושדת שהכספים שהרו קיבל מהמכירה, שכנראה לא הייתה מכירה כלל, נותבו לרה"מ בנימין נתניהו. מאחר שהודלף שגם בנו של נתניהו צפוי להיחקר, ייתכן שהכספים שהרו העביר למשפחת נתניהו הועברו לבנו, כך שאם העסק יתגלה, הבן יקריב עצמו במקום האבא. נזכיר, זה כבר קרה בעבר במשפחת שרון.

מה היה מקור הכספים: אם לא תמורת המכירה של חברת הייעוץ של הרו, אז כנראה כספים מתורמים של הליכוד שהרו כמצוין לעיל מארגנם.

אחרי שפירטתי מה הם המעשים שהמשטרה כנראה חוקרת, צריך לבדוק מה הן העבירות הכרוכות במעשים אלו, או אולי אין עבירות כלל, כפי שאמר נתניהו בכנסת, בלשון החבר'ה: בבל"ת.

אם העברות הכספים של הרו לראש-הממשלה או לבנו מקורם מתמורת מכירת החברה של הרו, ייתכן שיש פגם בכך שהרו, שהיה כפוף תפקודית לנתניהו מעביר לו כספים. אם זה המקרה, הרו יכול להגיד שהוא נתן מתנה לנתניהו. זו גירסה תמוהה, אולם מי יקבע להרו מה לעשות עם כספו? אם זו מתנה - האם זו עבירה? מבחינת מס-הכנסה, מתנה לקרוב פטורה, ומתנה מלא-קרוב גם פטורה, אם פקיד השומה שוכנע כי ניתנה בתום-לב וללא קשר עסקי. עד עכשיו לא ידוע שבנוסף למשטרה גם רשויות מס-הכנסה מעורבות בחקירה, או שמא זה עדיין נשמר בסוד. נראה אפוא כי כיווני החקירה הם אחרים.

מאחר שהרו כבר נחקר פעמיים מאז חזרתו ארצה, והיה במעצר-בית מספר ימים, להערכתי, המשטרה חושדת כי הרו לא קיבל כספים מרוכש חברת הייעוץ שלו. הודלף שהמשטרה מסתייעת ב-FBI, ולכן אני משער כי המשטרה חושדת שמקורם של הכספים מאנשים פרטיים בארה"ב.

אם הרו גייס כספים עבור נתניהו מתורמים של הליכוד, אבל הכסף לא שימש לצורכי מערכת הבחירות, אלא ניתן כמתנה לנתניהו ולמשפחתו, האם יש כאן עבירה פלילית כלשהי?

אם לאותם תורמים אין עסקים בארץ, איני רואה כל בעיה, כי לא ניתן לטעון שאותם אנשים נתנו שוחד לרה"מ. אותם אנשי עסקים "סינדלו" עצמם, כי כל עוד נתניהו בשלטון הם לא יוכלו לעשות עסקים בישראל, משום שאז הם יהיו חשודים במתן שוחד, ונתניהו יואשם בקבלת שוחד.

אם כך נשארנו אפוא עם המתנות, מוזרות אמנם אבל זו העובדה. חוק שירות הציבור (מתנות), עוסק במתן מתנות לעובד/י ציבור או לבן-זוגו החי עימו או לילדו הסמוך על שולחנו. בעיקרון, אם עובד מדינה לא סירב לקבל מתנה ולא החזירה לנותנה, המתנה שייכת למדינה, או שעובד המדינה חייב לשלם לאוצר המדינה את שווייה. עובד ציבור שהפר ביודעין חובה המוטלת עליו להודיע על קבלת מתנה, דינו קנס פי שלושה משווי המתנה ביום קבלתה.

סיכום התמונה המצטיירת עד כה מרסיסי המידע:

1. ארי הרו גייס כספים מתומכי הליכוד בארה"ב;

2. בהנחה שהתורמים אינם עושים עסקים בישראל, אין חשד לשוחד בתרומותיהם, והן בגדר מתנות בלבד;

3. הרו נתן הכספים כמתנות לבנו של נתניהו, בהנחה שחוק המתנות לא חל עליו, אם הבן אינו סמוך על שולחנו של נתניהו;

4. אם יוכח כי הבן סמוך על שולחנו של נתניהו, נעשתה הפרה של חוק המתנות;

5. אם נתניהו לא דיווח על מתנות אלה כנדרש בחוק, נעברה עבירה, ונתניהו יצטרך לשלם לאוצר קנס בסכום של פי שלושה מסכום המתנה.

בעיתון עפות כותרות על חשדות להלבנת הון וכו'. גורמי אכיפת החוק משתמשים היום במילת הקסם "הלבנת הון" כמעט בכל עבירה. זאת, כדי להבהיל את החשוד ואולי גם לעשות רושם על השופטים. לפי רסיסי העובדות שתיארתי, איני רואה כל יסוד לטענה על הלבנת הון. עבירה על חוק המתנות, שלדעתי זו העבירה הרלבנטית כרגע, אינה נמנית עם העבירות המוגדרות כ"עבירות מקור" בחוק לאיסור הלבנת הון.

אם החשדות שתיארתי לעיל יתאמתו, נתניהו יצטרך לשלם למדינה קנס של פי שלושה מהמתנות שקיבל מארו. הביתה הוא לא יילך.

הכותב הוא מומחה בביקורת חקירתית, בכלכלה ובחשבונאות