מספר אסדות הקידוח הפעילות בעולם בזינוק שבועי חד

העלייה במספר אסדות הקידוח הפעילות היא חדשות רעות למחירי הנפט, שמגיבים בירידות שצפויות להימשך ■ אבל מי ששואבות מכך עידוד הן חברות שירותי שדות הנפט, שמאמינות שתחתית מחזור הפעילות בתחום הקידוחים כבר מאחוריהן

נפט / צילום: רויטרס
נפט / צילום: רויטרס

ספר אסדות קידוחי הנפט הפעילות בארה"ב עלה בשבוע שעבר, זה השבוע הרביעי ברציפות - ואלה הן חדשות רעות למחירי הנפט, וכנראה חדשות טובות לחברות שירותי שדות הנפט.

"קצב החזרה של האסדות לפעילות הוכפל מהשבוע שהיה לפני כן", אמר טיילור ריצ'י, מעורכי עלון חדשות הנפט המקוון The 7:00's Report, שציטט ביום שישי שעבר נתונים של בייקר יוז, חברה שמתחקה אחרי מספרי אסדות הקידוח הפעילות.

"הנתונים עולים בקנה אחד עם ההערכה שלנו שהירידה בהפקת הנפט הגולמי בארה"ב תימשך בקצב מתון בטווח הקרוב, ואולי אפילו תתהפך ותהיה עלייה בהפקה בחודשים הבאים", אמר ריצ'י. "זו בהחלט התפתחות דובית למחירי הנפט בטווח הבינוני".

מספר אסדות הקידוח הפעילות עלה בשבוע שעבר ב-14 ל-371, וסך האסדות - כולל אלה שבתחזוקה - עלה ב-15 ל-462, לפי נתוני בייקר יוז.

אחרי הפרסום, מחירי הנפט המשיכו לרדת. חבית נפט ממערב טקסס למסירה בספטמבר (CLU6) ירדה ב-56 סנט או 1.3%, לנעילה של 44.19 דולר בבורסת הסחורות בניו יורק, והירידה השבועית היתה כ-3.8%. חוזה הנפט העולמי מסוג ברנט לספטמבר ירד בבורסת ICE בלונדון ב-51 סנט, או ב-1.1%, ל-45.69 דולר.

בעקבות נתוני מספר האסדות הפעילות העריך ריצ'י שמחיר הנפט ממערב טקסס יוכל לרדת ל-42 דולר לחבית, עם היעד הטכני הבא של 38 דולר. הרמה של מתחת ל-40 דולר "עשויה להימשך עוד כשישה שבועות, בייחוד אם התיאבון הכללי לסיכונים יישאר בריא".

תוספת משמעותית של פעילות

מבחינת חברות הקידוחים והשירותים, הגידול במספר האסדות הפעילות הוא "מעודד", אמר ג'יימס ויליאמס, כלכלן אנרגיה בחברת WTRG Economics. "היתה תוספת משמעותית של פעילות באגן הפרמיאני (Permian basin), וזו היתה העלייה החדה ביותר במספר האסדות הפעילות מאז שהתרוממנו מהרצפה". לפי הנתונים של בייקר יוז, העלייה השבועית הזו במספר האסדות הפעילות הייתה הגדולה ביותר השנה.

הנתונים הללו תומכים גם בתחזיות של ענקית שירותי שדות הנפט הליברטון.

חברה זו דיווחה ביום רביעי שעבר, שהיא עברה להפסד ברבעון השני השנה כתוצאה מפעילות חלשה, אך היא מאמינה שמספר אסדות הקידוח הפעילות כבר רשם את התחתית שלו ברבעון שעבר. דייב לסאר, מנכ"ל הליברטון, אמר שהוא צופה "עלייה מתונה" במספר האסדות במחצית השנייה של השנה, ועלייה משמעותית יותר ב-2017.

גם שלומברגר, יריבתה של הליברטון, דיווחה ביום חמישי שעבר על הפסד רבעוני מפתיע, ומסרה שתנאי השוק באפריל-יוני המשיכו להידרדר ברוב האזורים הגיאוגרפיים שבהם פועלת החברה בעולם.

אבל ג'סטין מקניקולס, מנהל ההשקעות הראשי של אוסבורן פרטנרז קפיטל מנג'מנט, שיש לה החזקה גדולה בשלומברגר (SLB), רואה את התוצאות של החברה ואת הפרשנות שלה כחיוביות. "שלומברגר ממשיכה לצמצם עלויות, בייחוד של כוח עבודה, וגם היא מעריכה שהגענו כבר לתחתית המחזור", הוא אמר. "לאחרונה יש כמה רמזים לכך שהמחירים כבר נגעו בשפל שלהם, והם ישתפרו".

מנכ"ל שלומברגר, פאל קיבסגארד, אכן פרסם הודעה שבה נאמר: "נראה שכבר נגענו בתחתית של המחזור (פעילות הקידוחים)".

ויליאמס מחברת WTRG אמר שהוא הסכים עם הליברטון ששוק האנרגיה צפוי להמשיך ליהנות מעלייה במספר אסדות הקידוח הפעילות, אך הוא הוסיף שהשוק יצטרך עוד 100 אסדות בערך כדי להפסיק את הירידה בהפקת הנפט הגולמי.

ויליאמס הזכיר שמספר האסדות נוטה לפגר אחרי התנודות במחירי הנפט. מספר האסדות מגיע לשינוי במחירי הנפט באיחור של חודשיים, ואז משתנה בתגובה מחיר הנפט גם כן באיחור של חודשיים.

תפוקת הנפט הגולמי בארה"ב עמדה על 8.494 מיליון חביות ביום בשבוע שהסתיים ב-15 ביולי, לפי מנהל המידע במשרד האנרגיה האמריקאי. בהשוואה שנתית זו ירידה של 1.06 מיליון חביות ביום.

"אסדות נוספות רק יאטו את הירידה בהפקה בספטמבר", אמר ויליאמס. "אנחנו צריכים הרבה יותר אסדות פעילות כדי להפוך את הירידה בהפקת הנפט".

כמות אסדות הקידוח
 כמות אסדות הקידוח

כל הזכויות שמורות ל- MarketWatch.com 2016