פרומתאוס: המניות הישראליות לא הדביקו את העליות ביולי

החודש החולף היה חיובי בשווקים, ומדד פרומתאוס אמנם הוסיף 3.7% - אבל זה עדיין רחוק מתשואה של 5% בת"א 100 ושל 6.6% בנאסד"ק

סוחרים בוול סטריט/ צילום: רויטרס
סוחרים בוול סטריט/ צילום: רויטרס

השווקים מסכמים את חודש יולי, שהיה חיובי במיוחד, וחלק מהמדדים כבר מחקו לגמרי את הירידות מתחילת השנה. יחד עם זאת, העליות בשווי השוק של החברות הישראליות הנסחרות בארה"ב היו מתונות יותר, ומדד גלובס-פרומתאוס לא הדביק בחודש יולי את העליות במדדי ההשוואה.

מדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחרי החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט, סיים את חודש יולי עם עלייה של 3.7%, אך מתחילת 2016 הוא רושם תשואה שלילית של 5%. לשם השוואה, מדד ת"א 100 עלה ב-5% ביולי, והוא רושם תשואה שלילית של 3.3% מתחילת השנה. מדד נאסד"ק טיפס ביולי ב-6.6%, ובניגוד למדד גלובס-פרומתאוס ות"א 100, הוא גם רושם תשואה חיובית של 3.1% מתחילת השנה.

תת-מדד גלובס פרומתאוס מדעי החיים רשם תשואה חודשית חיובית של 5%, נמוך ממדדי ההשוואה: מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה קפץ ב-12.4% ומדד ת"א ביומד עלה ב-8.5%. החברה הבולטת ביותר בתת-המדד היא מזור רובוטיקה, שמייצרת מכשירים רובוטיים לביצוע ניתוחים בעמוד השדרה, ומנייתה רשמה בחודש יולי זינוק מרשים של 26% בשוויה. מזור השיקה החודש את מערכת מזור X, שתימצא בבסיס שיתוף פעולה בין מזור לתאגיד המכשור הרפואי מדטרוניק. המערכת מסייעת בהחלטה על מיקום הבורג בעת ביצוע ניתוח קיבוע לחוליות עמוד השדרה.

בדומה לשאר המדדים, גם תת-מדד גלובס פרומתאוס טכנולוגיה סיכם את יולי עם עלייה נאה של 4.8%, אך לעומתו מדד נאסד"ק טכנולוגיה עלה ב-7.5% ומדד ת"א טכנולוגיה זינק ב-8.8%. בפרומתאוס מציינים מספר חברות שבלטו לחיוב החודש, בהן סייברארק, חברת הסייבר שזינקה ב-16%.

חברה נוספת שבלטה לטובה היא אלביט מערכות עם עלייה חודשית נאה של 10.6%, בעקבות דיווח על הקמת מיזם חדש וגיוס משקיע אסטרטגי בינלאומי מתעשיית הרכב, שישקיע 16 מיליון אירו בתמורה ל-20% ממניות החברה, וכן יעביר לה זכויות בכמה מהטכנולוגיות שלו בתחום האנרגיה.

חברת טכנולוגיה בולטת שדווקא ירדה ב-3.5% היא צ'ק פוינט. החברה סובלת גם היא מהתנודתיות במניות הסייבר, ומהורדת המלצות אנליסטים על המניה בחודש יוני, וזאת למרות שהציגה המשך צמיחה ועקפה במעט את התחזיות בדוחות לרבעון השני של 2016 שפורסמו לאחרונה.

מובילאיי: הסיבות לגבהים במניה

הסיפור המעניין החודש במדד שייך, ללא ספק, לחברת מובילאיי שחטפה "מכה קלה בכנף" כתוצאה מהפסקת ההתקשרות עם טסלה, יצרנית הרכב החשמלי של היזם אילון מאסק. במאי, מניית מובילאיי נפלה בכ-13%, לאחר ההודעה על התאונה הקטלנית שבה נהרג לראשונה נהג בעת שהפעיל את ה"טייס האוטומטי" ברכב הטסלה שלו, המבוסס על טכנולוגיה של מובילאיי.

מאז, הספיקה מניית מובילאיי להתאושש ולמחוק כל זכר לירידות, כך שנכון לסוף יולי, המניה נסחרה בשווי שוק של 10.6 מיליארד דולר. בפרומתאוס מציינים כי השאלה ששוק ההון שואל את עצמו היא מה הסיבה לכך ששווי השוק של מובילאיי נושק לגבהים כאלו.

מהדוחות הכספיים של החברה עולה כי היא מציגה שיעור רווח נקי הנושק ל-50%. לדברי כלכלני פרומתאוס, הרווחיות הפנומנלית מוסברת בראש ובראשונה על-ידי שורת הרווח הגולמי שחצה ברבעון השני את רף ה-75%. במקביל, מניתוח מחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי עולה, כי שורות הוצאות התפעול רזות באופן חריג, ובפרט הוצאות השיווק, העומדות על 4% בלבד מהמחזור. במקביל, הוצאות המחקר והפיתוח אינן חריגות לחברת טכנולוגיה מסוג זה, ומהוות כ-17% מהמחזור.

אייל שבח, שותף בפרומתאוס ומנהל תחום ההיי-טק בפירמה, מציין כי "הרווחיות הפנומנלית דורשת התבוננות מעמיקה. מצד אחד, מדובר בנתון יוצא דופן בכל קנה מידה, המעיד כאלף עדים על הובלתה הטכנולוגית של החברה. מצד שני, המתחרים הנוהרים לשוק עלולים לכרסם בעמדת ההובלה של מובילאיי, ולחלקם, ובראש ובראשונה לגוגל, יש משאבים העולים עשרות מונים על אלו של החברה. אנליסטים רבים בשוק ההון מאוכזבים מכך שמובילאיי, עם רווחיותה העצומה ועם קופת המזומנים הדשנה שלה, אשר חצתה לאחרונה את חצי מיליארד הדולרים - לא משקיעה יותר בפיתוח הטכנולוגיה".

יחד עם זאת, לדברי שבח, המשימה אינה כה פשוטה. "התחום שבו פועלת מובילאיי, שהנו חלק מעולם ה-Deep Machine Learning, סובל ממחסור חמור במהנדסים ובמדענים. מאחר שהנישה שבה עוסקת מובילאיי היא חדשנית ביותר, אין כל ודאות שמובילאיי, ללא קשר למשאביה הכספיים, תוכל לאתר די כישרונות שאותם תוכל לגייס לשורותיה. מאחר שגם מתחריה סובלים מבעיה דומה, יתכן כי האיום על מובילאיי אינו גדול כפי שרבים חושבים".

עוד מוסיף שבח, "יתרה מכך, נראה כי מובילאיי הצליחה להשיג את הבלתי ניתן להשגה: גם לצמוח בקצב שנתי של עשרות אחוזים וגם לעשות זאת בהשקעה נמוכה יחסית במונחים של שיעור מהמחזור. מדובר ביוצא מן הכלל שמעיד על הכלל".

השווי מגלם "פרמיית גוגל"

שבח מציין כי בדוחות, הפנטסטיים כהגדרתו, של מובילאיי, אין די כדי להסביר מכפיל של 30 על ההכנסות, ואת הסיבה המלאה יש לחפש במקום אחר. "מובילאיי היא שחקנית מובילה בתחום אשר צפוי לשנות את חיינו דרסטית ב-10 השנים הקרובות: תחום הרכב האוטונומי", הוא אומר. "בתחום זה, השחקנית הבולטת ביותר הנה גוגל המריצה מיזם רכב אוטונומי משל עצמה.

"גוגל, לפי הודעותיה, מתעתדת להיות ספקית מערכות נהיגה אוטונומיות ליצרניות רכב. אבל למרות תדמיתה הנוצצת, החברה לא תמיד מצליחה במיזמיה. אפשר להעריך שאם וכאשר תיכשל, או תחליט שעדיף לה לרכוש את מובילאיי, אנו נהיה עדים לאקזיט הגדול בתולדות המדינה. כך ששוויה של מובילאיי מגלם ככל הנראה 'פרמיית גוגל', אשר בתחום הטכנולוגיה מסבירה שווי של לא מעט חברות", מסכם שבח.

*** המדד, שהורכב על-ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק וניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות

גלובס-פרומתאוס יולי 2016
 גלובס-פרומתאוס יולי 2016