טבע רוכשת מאלרגן חברה נוספת בחצי מיליארד דולר

Anda שהיא המפיצה הרביעית בגודלה של תרופות גנריות בארה"ב ■ איל דשא, מנהל הכספים של טבע: "מדובר בנכס אסטרטגי, רכישה מוצלחת בהשקעה לא מאוד גדולה"

ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי
ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי

טבע לא עוצרת: פחות מיממה לאחר שהודיעה על השלמת העסקה הגדולה ביותר בתולדותיה - רכישת החטיבה הגנרית של אלרגן, אקטביס - היום (ד') היא מדווחת על רכישה נוספת, וגם בה המוכרת היא אלרגן. טבע  תרכוש תמורת 500 מיליון דולר את חברת Anda שבבעלות אלרגן, שהיא המפיצה הרביעית בגודלה של תרופות גנריות בארה"ב. העסקה תושלם, בכפוף לאישור ה-FTC (רשות הסחר הפדרלית האחראית על ההגבלים העסקיים בארה"ב), במהלך המחצית השנייה של 2016.

אנדה, שנוסדה ב-1992 ובסיסה נמצא בפלורידה, מפיצה מוצרים גנריים, תרופות מקור ותרופות ללא מרשם עבור למעלה מ-300 יצרנים, לרשתות בתי מרקחת, בתי מרקחת עצמאיים, בתי חולים, בתי אבות ומשרדי רופאים ברחבי ארה"ב. ב-2016, אנדה צפויה לייצר יותר ממיליארד דולר הכנסות מהפצה עבור צדדים שלישיים. לפי הדיווח של אלרגן, אנדה צפויה השנה לרשום הכנסות של 1.5 מיליארד דולר מצדדים שלישיים ורווח נקי של 15 סנט למניה.

החברה מעסיקה 650 עובדים שיעברו לטבע, ואנדה תמשיך לתפקד כעסק נפרד שידווח ישירות לסיגי אולפסון, נשיא ומנכ"ל הקבוצה הגנרית בטבע.

"אנדה היא חברה שנחשבת מאוד איכותית ומאוד זריזה, עם רמת שירות מאוד גבוהה", אמר היום איל דשא, מנהל הכספים הראשי של טבע. "מבחינתנו, מדובר בנכס אסטרטגי, רכישה מוצלחת בהשקעה לא מאוד גדולה". לדברי דשא, אנדה היא הרביעית בגודלה בשוק האמריקאי, אך בפער משמעותי לעומת שלוש המפיצות הגדולות - McKesson, קרדינל ו-ABC (AmerisourceBergen). "היא הגדולה בין הקטנות", הוא מגדיר זאת. לשם השוואה, McKesson מוכרת בכ-30 מיליארד דולר לשנה.

- למה אנדה לא נכללה בעסקה המקורית עם אלרגן?

"עברה שנה מאז שהודענו על עסקת אקטביס, ובמהלך השנה הזאת התברר לנו ולאלרגן שיותר נכון שהנכס הזה יהיה בבעלות של טבע. הערך שהנכס הזה מביא לחברת Specialty (יצרנית תרופות ייחודיות, ש'ח'ו) פחות משמעותי מהערך שהוא מביא לטבע המאוחדת כחברה גנרית. אנדה מפיצה גם גנריקה וגם specialty, בעיקר של צדדים שלישיים".

- צדדים שלישיים - חברות מתחרות של טבע - ימשיכו להערכתם לעבוד עם אנדה אחרי הרכישה?

"בהחלט. אנחנו לא רואים שום שינוי. יש חומה די מוצקה, שאפשרה לאנדה, למרות שהייתה בבעלות אלרגן, לעבוד עם כל החברות הגנריות המקומיות והלא-מקומיות בארה"ב. גם טבע עובדת עם אנדה במשך שנים, אנחנו מכירים את האנשים ומרוצים. זאת חברת הפצה טובה מאוד".

דשא מציין שטבע עובדת כיום עם כל חברות ההפצה בארה"ב (כ-6-7 חברות). לטבע אין כיום חברת הפצה בארה"ב, כך שנראה שלא אמורה להיות בעיה בקבלת האישור הרגולטורי לעסקה. כזכור, רכישת אקטביס התעכבה זמן רב על רקע בדיקת ה-FTC, עד שהתקבל האישור שנה לאחר ההכרזה על העסקה.

"ההערכה היא שהפעם התהליך יהיה יותר קצר", אומר דשא. על תוצאות 2016 לא אמורה להיות השפעה, וב-2017 לדבריו אנדה תוסיף מכירות של כ-1.5 מיליארד דולר, "ברמת רווחיות סבירה של חברת הפצה", כ-6%-8% רווחיות תפעולית. "זו לא עסקה ש'מזיזה את המחט' בסדרי גודל, ההשקעה יותר אסטרטגית מאשר פיננסית, אבל גם פיננסית זאת עסקה טובה, עם תשואה חיובית על ההשקעה (ROI)", אומר דשא.

 

"תקופה שבה טבע חזקה מתמיד"

טבע השלימה אתמול כאמור את רכישת אקטביס, כשהעבירה לאלרגן 33.4 מיליארד דולר במזומן וכ-100 מיליון מניות טבע, בשווי של כ-5.4 מיליארד דולר (ובסה"כ 38.8 מיליארד דולר). היום החל רשמית שלב האינטגרציה, ומחר תפרסם טבע את דוחות הרבעון השני של 2016, שנתונים מהם כבר פורסמו לאחרונה לקראת הנפקת האג"ח הגדולה שטבע ביצעה, ובה גייסה 20.4 מיליארד דולר.

"הרכישה של אקטביס ג'נריקס מתרחשת בתקופה שבה טבע חזקה מתמיד, בעסקי הגנריקה ותרופות המקור כאחד", אמר ארז ויגודמן, נשיא ומנכ"ל טבע. "באמצעות רכישת אקטביס אנו בונים טבע חדשה עם בסיס איתן, פרופיל פיננסי משודרג, ומקורות הכנסות ורווח מגוונים יותר. אלו מגובים במנועי פיתוח של מוצרים הן בתחום הגנרי והן בתחום תרופות המקור. תשתית זו תניב צמיחה רב-שנתית בשורה העליונה והתחתונה ותזרים מזומנים משמעותי".

לפי נתוני טבע, לאחר הרכישה יש לחברה 338 מוצרים שממתינים לאישור רשות המזון והתרופות של ארה"ב (FDA), מתוכם 115 מוצרים שבהם היא הראשונה שהגישה את הבקשה, מה שמוביל לתקופת בלעדיות בשיווק הגרסה הגנרית. טבע מתכננת כעת השקות של כ-1,500 מוצרים גנריים ברחבי העולם בשנת 2017.

 

טבע ביום שאחרי
 טבע ביום שאחרי