גבעתיים: ניתנו תוספות אף שהמגרשים לא היו מדרוניים

ראש עיריית גבעתיים התלונן במשטרה על תוספות בנייה שניתנו שלא כדין

סירקין 4 גבעתיים / צילום: תמר מצפי
סירקין 4 גבעתיים / צילום: תמר מצפי

בעקבות תחקיר "גלובס" ("מדרון חלקלק בגבעתיים") התלונן היום (ד') ראש עיריית גבעתיים רן קוניק במחלקת ההונאה של המשטרה וביקש לבדוק האם במסגרת הליכי רישוי בעיר ניתנו הקלות ותוספות בנייה שלא כדין בגין "מגרש מדרוני".

בתחקיר הובאו חששות על כך, שבפרויקטים מסוימים ניתנו תוספות בנייה של 15% בגין "מגרש מדרוני", תוספת הניתנת רק אם השיפוע במגרש הוא למעלה מ-8%, וזאת אף על פי שהשיפוע איננו מגיע עד כדי 8%. זאת, בפרויקטים שבהם מעורב האדריכל/יזם דניאל מועלם, ברחובות בורוכוב 50, כצנלסון 85-87, שינקין 22 וסירקין 4.

בבדיקה שיזם ראש העירייה בעקבות התחקיר ואשר נעשתה באמצעות מודד חיצוני, התברר כי שיפוע המגרש ברחוב סירקין אינו מדרוני ואילו השיפוע במגרש ברחוב שינקין גבולי. בדיקה של מודד נוסף העלתה, כי שני המגרשים בסירקין ובשינקין אינם מדרוניים.

מעיריית גבעתיים נמסר לגבי שינקין 22 וסירקין 4, כי "בשנים 2008-2013 אכן זכו שניים מהבניינים לתוספת בגין מדרון העולה על 8%, למרות שעל-פי המדידות המיוחדות המדרון היה בשיפוע הנמוך מ-8%".

כוונה להקפיא את עבודת המודד

מהעירייה נמסר כי לדידו של קוניק, "אין מדובר בדבר של מה בכך והבוקר הגיש ראש העיר תלונה למשטרה, בה הוא מבקש לבדוק את הנושא והאם המודד פעל בכוונת להיטיב עם היזם או לא". עוד נמסר מהעירייה, כי קיימת כוונה להקפיא את עבודת מודד העירייה אלברט שמשי עד תום הבדיקות בענין זה. שמשי אמר בתגובה לתחקיר, כי כל קביעותיו בענין מדרוניות המגרשים היו בהתאם לחוק.

יצוין, כי בפרויקט ברחוב בורוכוב הייתה קביעה שאין מדרוניות, ומאוחר יותר קבע מודד העירייה כי קיימת מדרוניות, ובשלט הפרויקט הופיע שמו של מודד העירייה כמודד מטעם היזמים. שמשי אמר כי אינו יודע איך התגלגל שמו לפרויקט.

האדריכל/יזם דניאל מועלם מסר בתגובה לתחקיר: "כל פעולותיי והבקשות שאני מגיש הוגשו בהתאם להוראות הדין ונבחנו כדין על ידי גורמי התכנון המוסמכים. לא קיבלתי ואינני מקבל יחס מועדף או הקלות שחורגות מדרישת הדין".

ח"כ מיקי רוזנטל פנה שלשום למבקר המדינה, בבקשה לפתוח בחקירה בעיריית גבעתיים בעקבות הפרסום ב"גלובס". מ"מ ראש העירייה, איריס אברהם, טענה אתמול בוועדת המשנה המקומית, כי יש לחקור את כל ההיתרים שניתנו על סמך "מדרוניות", כולל ברחוב כצנלסון, שם לדבריה נעשתה מניפולציה וניתנו זכויות שלא כדין, בשל קביעה של שמאי מכריע שבמגרש זה אין מדרוניות.