מעסיק יחויב להעביר רכיב פיצויי פיטורים לפנסיה של העובד

האוצר מציע גם להטיל מס על פיצויים לבעלי שכר גבוה ■ מדריך ומחשבון פיצויים

תלוש משכורת תלוש שכר / צלם: תמר מצפי
תלוש משכורת תלוש שכר / צלם: תמר מצפי

סעיף 14 - המונח שכל מי שחתם על חוזה העסקה שמע בשנים האחרונות - יהפוך לסעיף חובה בהסכמי השכר העתידיים, באדיבות חוק ההסדרים. במקביל מציע האוצר להטיל לראשונה מס על פיצויי הפיטורים המופרשים לטובת עובדים בעלי שכר הגבוה פי שלושה מהשכר הממוצע במשק.

מס זה יוטל על השכר שמעבר לתקרה העומדת כיום על 29,100 שקל. באוצר טוענים כי מכיוון שההפרשה לפיצויי פיטורים נקבעת לפי 80% משכרו של העובד, הרי שבפועל יוטל המס רק על בעלי שכר הגבוה מ-35 אלף שקל לחודש. ההכנסות הצפויות לאוצר המדינה כתוצאה מהמס החדש נאמדות ב-680 מיליון שקל לשנה.

רכיב פיצויי הפיטורים מהווה עד כ-40% מכספי החיסכון של העובד בקרן הפנסיה או בביטוח המנהלים. סעיף 14 מחייב את המעביד להפריש פיצויי פיטורים לקרן הפנסיה של העובד בכל מקרה. למעשה ההוראה מצמצמת למינימום את ההבדל בזכויות הפנסיוניות של עובדים שפוטרו ועובדים שהתפטרו. מצד אחד היא מסייעת לעובדים שמעוניינים לעזוב את מקום עבודתם אך חוששים לאבד כתוצאה מכך את רכיב פיצויי הפיטורים. מצד שני היא מסייעת למעסיקים שמבקשים לפטר עובדים ותיקים אך נרתעים מהעלויות הכבדות הכרוכות בתשלום פיצויי הפיטורים לפי השכר האחרון שקיבל המפוטר.

הצעת החוק מגדירה את כספי הפיצויים "כספי העובד", אך קובעת כי תשלומם יבוא במקום תשלום פיצויי פיטורים לעובד שפוטר. ההצעה אינה מונעת מעובדים בעלי כוח מיקוח לסכם עם מעסיקיהם כי יקבלו פיצויי פיטורים מלאים (מכפלת השכר אחרון במספר שנות הוותק), בניכוי הפיצויים שהופרשו במהלך שנות עבודתם - גם במקרה של התפטרות.