פלאפון מחקה חצי מיליון מנויים לאחר שהתברר כי אינם פעילים

פלאפון מוחקת מאות אלפי מנויים, לאחר שהתברר שמדובר במנויים "לא פעילים" ■ רווחי בזק ירדו ב-22% בעיקר בשל צניחה של כ-73.5% ברווחי פלאפון ברבעון השני

חברת התקשורת בזק פרסמה היום את הדוחות הכספיים לסיכום הרבעון השני והמחצית הראשונה של 2016. החברה, שבשליטת שאול אלוביץ', נסחרת בשווי 20.7 מיליארד שקל בבורסה בת"א והיא כוללת את החברות בזק קווי, פלאפון, yes ובזק בינלאומי.

הכנסות הקבוצה כולה הסתכמו ברבעון בכ-2.5 מיליארד שקל, ירידה של 3.5% ביחס לרבעון המקביל. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-21.8% ל-377 מיליון שקל וה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל, ירידה של 15.2%. החברה מאשרת את התחזית השנתית שלה, וממשיכה לצפות לרווח נקי של 1.4 מיליארד שקל ו-EBITDA של 4.2 מיליארד שקל ב-2016.

בפעילות הקווית נרשמו ברבעון השני תוצאות סבירות (ללא השפעה של מכירות נדל"ן). ההכנסות הסתכמו ב-1.1 מיליארד שקל, ירידה של 0.5%-1.1% בהשוואה לרבעונים המקביל והקודם. ההכנסות מטלפוניה המשיכו לרדת בעוד שההכנסות משירותי אינטרנט (קמעונאי וסיטונאי) ומשירותי דאטה עלו. החברה ממשיכה לאבד מספר גבוה של מנויי טלפוניה - הפעם 15 אלף ברבעון. מנויים אלה לא עוברים למתחרים, אלא פשוט "מתאיידים" ומוותרים על הטלפון בבית. במקביל, ישנה האטה בגידול של מנויי האינטרנט שנוטשים ועוברים לשוק הסיטונאי. המשמעות היא שהשוק מתחיל להירגע; עבור בזק זה היווה מנוע צמיחה, כך שיהיה מעניין לעקוב ברבעונים הבאים אחר המגמה. ה-EBITDA בתחום הקווי עמד על 725 מיליון שקל, גבוה מהרבעון הקודם אך נמוך מהמקביל, ובשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 326 מיליון שקל, ירידה של 14.7% מהרבעון המקביל ושל 0.6% מהקודם. הוצאות השכר ירדו ב-4% ל-217 מיליון שקל. ההשקעות ברבעון הסתכמו ב-227 מיליון שקל, עלייה של 18.8%, ונראה שבבזק זקוקים לרוח גבית מהרגולציה כדי להמשיך בהשקעות בסיבים האופטיים לבתים.

לדברי מנכ"לית בזק, סטלה הנדלר, החברה ערוכה לחיבור אלפי בתים לניסוי. היא הוסיפה כי "התוצאות במחצית הראשונה של 2016, שבהן ההכנסות משירותי אינטרנט עלו לראשונה על הכנסות הטלפוניה, משקפות את תהליך השינוי שעוברת בזק מחברה מוטת טלפוניה לחברה מוטת אינטרנט".

קיפאון בפלאפון

בחברת הסלולר פלאפון התוצאות מצביעות על קיפאון מסוים בהשוואה לרבעון הקודם, זאת למרות שבדרך כלל הרבעון השני נחשב לחזק יותר עונתית. בהשוואה לרבעון המקביל, מגמת הירידה בולטת. פלאפון רשמה ברבעון הכנסות משירותים בסך 456 מיליון שקל, כמעט ללא שינוי מהרבעון הקודם וירידה של 9.2% מהרבעון המקביל. יחד עם מכירת הציוד, סך ההכנסות הסתכם ברבעון ב-658 מיליון שקל, ירידה של 8.7% מהרבעון המקביל ושל 1.9% מהקודם. ה-EBITDA הסתכם ב-103 מיליון שקל והרווח הנקי נותר ללא שינוי מהרבעון הקודם, על 13 מיליון שקל בלבד - ירידה של 73.5% מהרבעון המקביל.

הדבר הדרמטי יותר בדוח הוא מחיקה של כחצי מיליון מנויים (450 אלף מתוכם מנויי פרי-פייד) לאחר שהתברר שמדובר במנויים "לא פעילים", זאת בעקבות חשיפת "גלובס" מלפני כחודש וחצי. בעקבות המהלך יורדת פלאפון במספר המנויים שלה ל-2.2 מיליון בלבד. לאור מחיקת המנויים בפלאפון ניתן להעריך שהדיווחים על מספרי המנויים בכלל השוק מוטים בצורה כזו או אחרת ולכן כל עוד הנתון אינו מבוקר, יש לקרוא אותו עם קורטוב של ספקנות. מלבד מחיקת המנויים, ברבעון הצטרפו לפלאפון 67 אלף מנויים.

מצד שני, ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי (ARPU) קופצת משמעותית ל-68 שקל, לעומת 57 שקל ברבעון הקודם. המשמעות היא שלפלאפון יש עדיין בסיס מנויים חזק שמשלמים יותר מ-68 שקל לחודש - כך שעוד יש לה לאן לרדת. ירידה נוספת צפויה להגיע בעקבות מכרז החשכ"ל בו זכתה פלאפון לאחרונה, אך ההכנסות ממנו ירדו מכ-130-150 מיליון שקל לשנה לכ-80-90 מיליון שקל.

רן גוראון, מנכ"ל פלאפון, אמר היום כי "פלאפון נמצאת כעת במומנטום של צמיחה: ברבעון האחרון פעלנו להרחבת ערוצי ההפצה של החברה וביססנו את שיתוף הפעולה עם רשת באג, במגמה להמשיך את הגידול בכמות המנויים המצטרפים לפלאפון".

עוד 6,000 מנויים אמרו לא ל-yes

הרבעון השני היה רבעון שני ברציפות שבו חברת הטלוויזיה בלווין yes מאבדת מספר גבוה של מנויים: 6,000 בכל רבעון. בסוף הרבעון היו לה 623 אלף מנויים עם ARPU של 231 שקל, ללא שינוי מהרבעון הקודם ומהמקביל. נראה שהחברה נמצאת במצוקה שבאה לידי ביטוי במבצע למחיר קבוע לשלוש שנים, המעיד על בעיית הנטישה.

yes, שמנוהלת על-ידי רון אילון, רשמה ברבעון הכנסות של 434 מיליון שקל, ירידה של 1.1% לעומת הרבעון המקביל והקודם, ו-EBITDA של 151 מיליון שקל, דומה לרבעון המקביל וגבוה מהקודם. בשורה התחתונה נרשם הפסד נקי של 114 מיליון שקל.

בזק בינלאומי, בניהולו של מוטי אלמליח, הושפעה מאובדן הכנסות בהעברת תנועה בינלאומית ומהסכמים עם העובדים, וסיכמה את הרבעון עם הכנסות של 377 מיליון שקל ורווח נקי של 33 מיליון שקל.

תוצאות הרבעון של בזק
 תוצאות הרבעון של בזק