הנפקת וונטייז: רבע מכספי הגיוס יזרמו לכיסי בעלי השליטה

החברה מייעדת כ-2 מיליון דולר לרכישת טכנולוגיית סליקה וגביית כספים מידי הבעלים יוספידיס, סלומון ולוי ■ לאחר קיצוץ משמעותי בשווי ובהיקף ההנפקה, הצליחה לגייס 16 מיליון שקל

נועם יוספידיס, המנכ"ל והיו"ר / צילום: מצגת החברה
נועם יוספידיס, המנכ"ל והיו"ר / צילום: מצגת החברה

תחילת המסחר במניות וונטייז, הנפקת המניות הראשונית היחידה עד כה ב-2016 בת"א, נדחתה במספר ימים. החברה מסבירה את הדחייה ב"עניינים טכניים". וונטייז אמורה הייתה להתחיל להיסחר בבורסה השבוע, לאחר שביום ראשון הצליחה לגייס - בקושי רב ולאחר קיצוץ משמעותי בשווי ובהיקף ההנפקה - סכום של כ-16 מיליון שקל. עקב ביקושים מועטים להנפקה, שבוצעה לפי שווי חברה של 100 מיליון שקל אחרי הכסף, נאלצו החתמים, בראשות רוסאריו ודיסקונט חיתום, לרכוש כשליש מההנפקה.

עיון בתשקיף ההנפקה מלמד, כי וונטייז מייעדת כ-2 מיליון דולר (מזומן בהיקף כ-1.3 מיליון דולר ועוד מניות בשווי של כ-750 אלף דולר) לרכישת SmartPay T.V Limited, חברה הנמצאת בשליטת שלושת בעלי השליטה בוונטייז.

וונטייז תרכוש מסמארט-פיי את כל הקניין הרוחני שלה, וחלק מהסכמי הפעילות הכוללים את טכנולוגיית הסליקה וגביית הכספים מלקוחות, קוד התוכנה, מאגר המידע, שמות מתחם, תעודות פרוטוקולי אבטחה, דוקומנטציה, תשתיות ענן וכתובות IP. התמורה אמורה להיות משולמת ב-18 תשלומים שווים, החל מחצי שנה לאחר השלמת ההנפקה.

הסכם הרכישה נחתם בתחילת חודש מארס השנה, והותנה בכך שוונטייז תצליח לבצע הנפקה בבורסה של תל אביב או בכל בורסה אחרת. בעלי המניות המרכזיים בוונטייז ובסמארט-פיי הם נועם יוספידיס, המשמש כמנכ"ל וכיו"ר וונטייז (החזיק כ-40% ולאחר ההנפקה ירד ל-32.8%), דין סלומון, עם כ-15.3%, ואורן לוי, סמנכ"ל הטכנולוגיות (מחזיק 11.6% לאחר ההנפקה).

צמאה למזומנים

סכום הגיוס המקורי של וונטייז היה אמור להיות כפול לפחות מהסכום שהצליחה החברה לגייס בסופו של דבר (לאחר שנכשלה בניסיון ההנפקה הראשון), כך שעסקת הרכישה מידי בעלי השליטה הפכה לכבדה יותר מבחינת וונטייז, הצמאה למזומנים, ואשר את דוחותיה מלווה הערת "עסק חי" מטעם רואי החשבון.

וונטייז עוסקת בהפצת תוכני וידיאו לפי דרישה למכשירי טלוויזיה ולטלפונים חכמים. ההנפקה של וונטייז היא הנפקת ה-IPO הראשונה בבורסת ת"א בשנת 2016, ולמעשה היא שברה בצורת ממושכת של הנפקות טכנולוגיה בשוק הראשוני.

וונטייז הוקמה ב-2011, ובשנים 2014 ו-2015 היא גייסה כ-6 מיליון דולר במספר סבבים פרטיים. הגיוס האחרון, ב-2015, התבצע לפי שווי חברה של 30 מיליון דולר "אחרי הכסף", כך שלמעשה הגיוס הנוכחי בוצע במחיר נמוך מהמחיר של הגיוס מ-2015, מה שמעיד על הצורך הדחוף של החברה במזומנים.

מהדוחות הכספיים עולה כי הכנסות החברה ב-2015 הסתכמו בכ-2 מיליון דולר, עלייה של כ-19% לעומת 2014, והיא עברה להציג הפסד גולמי שנתי של כ-60 אלף דולר. ההפסד התפעולי התרחב לכ-3 מיליון דולר, וההפסד הנקי העמיק לכ-3.2 מיליון דולר.

ברבעון הראשון של 2016 הציגה החברה גידול בהפסד הרבעוני ל-1.1 מיליון דולר, וירידה בהכנסות - שעמדו על 249 אלף דולר בלבד. ברבעון השני צופה החברה הכנסות של כ-320 אלף דולר.