סוכנות הדירוג S&P הותירה את דירוג האשראי של ישראל על A+

"אנו מצפים כי הממשלה תמשיך לנהל באחריות את ההוצאה הציבורית, לקדם רפורמות מבניות ושהסיכונים הביטחוניים לא יתממשו", נמסר

מטה  S&P ניו יורק / צילום: רויטרס
מטה S&P ניו יורק / צילום: רויטרס

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית S&P הודיעה הערב (ו') כי היא מותירה את דירוג האשראי של מדינת ישראל על A +.

הסוכנות צופה כי הכלכלה הישראלית תמשיך להפגין עמידות לזעזועים בשווקים הפיננסייים, עמידות הנובעת מהעובדה שהמשק הישראלי הוא מגוון, מהעודף הגדול במאזן התשלומים ומהגמישות הרבה שנותרה למדיניות המוניטרית בישראל.

"אנו מצפים כי הממשלה תמשיך לנהל באחריות את ההוצאה הציבורית, לקדם רפורמות מבניות ושהסיכונים הביטחוניים לא יתממשו בשנתיים הקרובות", נמסר מסוכנות הדירוג.

ב-S&P מציינים כי הגרעון בשנת 2015 עמד על 2.4% מהתוצר לממשלה רחבה ו2.2% מהתוצר לממשלה צרה, בעיקר בעקבות הכנסות מסים גבוהות מהצפוי. מגמה זו נמשכה גם במחצית הראשונה של 2016. האנליסטים מציינים כי הקואליציה הגיעה להסכמה לגבי תקציב דו-שנתי לשנים 2017 ו-2018 ושמירה על יעד גירעון של 2.9% בשנתיים הקרובות.

לצד נקודות החוזקה, מציינת S&P את סוגיית הדיור כאתגר מרכזי. האנליסטים סבורים כי הממשלה יישמה עד כה מגוון צעדים במטרה לטפל בבעיות ההיצע, אך לדעתם השפעת הצעדים תהיה מוגבלת בטווח הקרוב.

עוד מציינים ב-S&P כי ניכר שיפור במצב הגיאופוליטי ומבטיחים כי יישום מדיניות פיסקלית אחראית, בהתאם לציפיות האנליסטים, תביא לירידה משמעותית בנטל החוב וצפויה להוביל להעלאת דירוג. לחליפין, עלייה בגירעונות הממשלה והחוב הממשלתי או פגיעה בתמיכה הבינלאומית עלולים לגרום לבידוד הכלכלה הישראלית ולפגיעה בדירוג האשראי של ישראל.

החשבת הכללית, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, אמרה בתגובה להודעת ה-S&P כי "אשרור דירוג האשראי מהווה עדות לחוסנו של המשק הישראלי ולחשיבותה של מדיניות כלכלית אחראית. אגף החשב הכללי יתמיד במחויבותו לשמירה על מדיניות חוב נכונה ולהמשך מגמת הירידה ביחס החוב תוצר".