מה קרה בתעשיית ניהול התיקים וקרנות הנאמנות לאחרונה?

בעוד שרמת הריכוזיות בתעשיית קרנות הנאמנות ירדה מאוד, היא עלתה בתחום ניהול התיקים ■ בשתי התעשיות נרשמה ירידה דרמטית של 30%-40% בדמי הניהול ■ למדריך קרנות מחקות

ספר החברות הפעילות בתעשיית ניהול התיקים כמעט ולא השתנה ב-12 השנים האחרונות. אגב, ב-1988, כ-6 שנים לפני שנחקק חוק הייעוץ, אמדנו את מספר החברות/אנשים פרטיים שעסקו בכך ב-90. כיום הוא עומד על 124, בדומה ל-2004 (130).

ואולם, הסתכלות כזו מנקודת זמן אחת לרעותה כאשר חלפו 12 שנים - מטעה. בפועל, מה שקרה היה שמספר החברות לניהול תיקים הלך וגדל והגיע לשיאו, איך לא, בשנת 2007 - עת פעלו 205 חברות לניהול תיקי השקעות. אבל אז הגיע משבר 2008 ומספר החברות הלך והצטמצם עד למימדיו כיום, כאמור, 124 חברות.

בזמן הזה הוקמו בתי השקעות נוספים והתחסלו אחרים, בעיקר בשנים האחרונות, אם בדרך של פירוק או באמצעות מיזוגים ו/או רכישות. לאחרונה התבשרנו דווקא על הקמה של כמה בתי השקעות חדשים, אך עדיין מספר החברות שהפסיקו את פעילותן גדול ממספר החברות החדשות שנכנסו לתחום.

יצוין, שמספר החברות עדיין לא מלמד על ניהול תיקי השקעות בפועל, שכן יש חברות שקיבלו רישיון לניהול תיקים מצד רשות ני"ע, אבל לא הפעילו אותו.

מבחינת התפלגות בין חברות גדולות, בינוניות וקטנות - לפני כמעט 30 שנה, ב-1988, כאשר התעשייה הייתה בחיתוליה וניהלה בסך הכל כ-2 מיליארד שקל (בערכים של אז), ההתפלגות נראתה כך:

2 חברות גדולות מאוד - אופק של בנק לאומי ובטוחה שניהלו כ-50% מההון; 8 חברות שניהלו יחד כ-25%, ועוד כ-80 חברות ואנשים שניהלו את יתר ה-25%. כלומר, 10 החברות הגדולות ניהלו ב-1988 כ-75% מהנכסים שבתעשייה.

התעשייה הזו הייתה ערב רפורמת בכר (פברואר 2004) מבוזרת מאוד. 10 החברות הגדולות בענף ניהלו אז נכסים בסכום של כ-27 מיליארד שקל, שהיוו אז כ-56% מנכסי הענף. חברות הבת של הבנקים ניהלו אז נכסים בסך של 13 מיליארד שקל מתוך 48 מיליארד שקל, כ-27%.

העובדה שזו הייתה תעשייה שלא בשליטת הבנקים הייתה, אגב, אחת הסיבות לכך שרפורמת בכר, שהוציאה את ניהול קרנות הנאמנות וקופות הגמל מן הבנקים, פסחה על הוצאת ניהול תיקי השקעות מהבנקים.

כיום סך הנכסים המנוהלים על-ידי חברות בת של בנקים (פעילים, תפנית, יוניק ואתגר), נאמד על-ידינו בכ-28 מיליארד שקל, שהם כ-17% מהנכסים המנוהלים על-ידי חברות ניהול תיקים שלא עבור מוסדיים. הירידה מנתח שוק של כ-27% לכ-17% נובעת בעיקר מכך שבנק לאומי מכר לפסגות את חברת ניהול התיקים שלו - אופק, ונותר ללא חברה לניהול תיקים, ועוד כמה בנקים קטנים שעשו מהלך דומה. גם הצלחה של כמה גופים חוץ-בנקאיים בניהול ההשקעות באה על חשבון נתח השוק של הבנקים.

ומה קורה כיום? 10 החברות הגדולות בענף ללא ניהול השקעות למוסדיים (בסדר אלפביתי) הן להערכתנו: אי.בי.אי, אלטשולר שחם, אקסלנס, הראל פיא, ילין לפידות, מגדל, מיטב דש, פסגות, פעילים ותפנית.

גופים אלה מנהלים יחד 115 מיליארד שקל מתוך 162 מיליארד שקל - כ-71% מסך הנכסים המנוהלים עבור לקוחות פרטיים, עסקיים ומלכ"רים, ללא מוסדיים (קופות גמל מפעליות וקרנות נאמנות בניהול חברות לניהול תיקים). זוהי עלייה לעומת המצב ב-2004, עת 10 החברות הגדולות ניהלו 56% מהנכסים.

הסיבות לכך הן תהליכי קונסולידציה שאפיינו את השוק והיתרון לגודל שקיים בתעשייה גם בשל הרגולציה המכבידה. להערכתנו, תהליכי הקונסולידציה יימשכו והריכוזיות בתחום זה תגדל, גם בגלל שהציבור מחפש גופים מוכרים בתחום שבנוי על אמון.

קרנות נאמנות: תחרות למרות המיזוגים

ועתה לריכוזיות של תעשיית קרנות הנאמנות. זו הייתה במשך שנים רבות גבוהה יותר מזו של תעשיית ניהול התיקים. כך למשל ב-2004, ערב רפורמת בכר, חלקם של 5 הבנקים הגדולים בתעשיית קרנות הנאמנות עמד על 88%, ואם מנטרלים את הקרנות שנוהלו על-ידי גופים פרטיים ושנקנו על ידם בתיקי השקעות שהם ניהלו (במסגרת החברה לניהול תיקים), אז בפועל חלקם של הבנקים עמד על כ-95%. שני הבנקים הגדולים ניהלו אז כ-65% (ובנטרול האחזקות של חברות ניהול התיקים - יותר מ-70%). זאת, מתוך סך הנכסים שעמדו על כ-92 מיליארד שקל.

אלה היו, כמובן, הימים שלפני רפורמת בכר. כיום, התמונה שונה. חברות קרנות הנאמנות של הבנקים נרכשו על-ידי חברות פרטיות, התחרות גברה מאוד, ואיתה גם פחתה הריכוזיות. זאת, למרות תהליך הקונסולידציה שעבר גם על התחום הזה. כיום 5 הגופים הגדולים בתעשייה מנהלים כ-57% מנכסיה, ירידה חדה מאוד לעומת כל מה שהיה מקובל בכל התקופה שקדמה לרפורמת בכר. וכך כיום רמת הריכוזיות בתחום נמוכה מזו שבתעשיית תיקי ההשקעות.

דמי ניהול: אפשר עוד לרדת?

למרות רמת הריכוזיות המסוימת הקיימת בשתי התעשיות האלה, הרי שרמת התחרותיות עלתה במידה ניכרת, ואין מקום שבו זה מתבטא יותר מאשר בירידת שיעור דמי הניהול מהנכסים המנוהלים בכל אחת משתי התעשיות.

ב-12 השנים האחרונות, ובדגש על 8 השנים האחרונות, דמי הניהול ירדו בדרך כלל בשיעור שבין 30% ל-40%, ולעתים אף ב-50%. נראה, שדמי הניהול בשתי התעשיות האלה קרובים מאוד לתחתית, אלא אם יחול שינוי בתעשיית קרנות הנאמנות ממודל של תשלום עמלת הפצה למודל של עמלת קנייה ומכירה, שאז תתאפשר הפחתה נוספת בדמי הניהול.

הכותב הוא מבעלי בית ההשקעות מיטב דש ומכהן כיו"ר מיטב דש קרנות נאמנות בע"מ. אין לראות באמור מתן ייעוץ/שיווק השקעות והאמור אינו מהווה תחליף לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

חמשת הגופים
 חמשת הגופים

חמשת הגופים
 חמשת הגופים

חמשת הגופים
 חמשת הגופים