מנכ"ל מיקרוסופט: "אם חברות לא משתנות, הן לא ישרדו"

סאטיה נאדלה מדבר על רכישת הענק של לינדקאין, על השיעור העסקי שלמד בזמן משחק קריקט ועל המציאות הרבודה: "מבחינתי, זה המחשב האולטימטיבי"

סטיה נאדלה, מיקרוסופט / צילומים: רויטרס
סטיה נאדלה, מיקרוסופט / צילומים: רויטרס

סאטיה נאדלה החל לנהל את מיקרוסופט לפני קצת יותר משנתיים. 

- סטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט. החברה שאתה מנהל נכנסת ל"גיל העמידה". איך אתה רוצה שהיא תיראה בעתיד?

"אני חושב שכל חברה שרשמה הצלחה אדירה צריכה לזכור כי הצלחה בשלב מוקדם או הצלחה גדולה עלולה להפריע ליצירת הצלחה חדשה. לפני זמן רב אמר לי מישהו שהדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות לבן אדם בגיל ההתבגרות זה הצלחה מוקדמת, מכיוון שאחרי זה אתה פשוט לא מבין מה זה בעצם להתאמץ ולשאוף ולהתמיד.

"היתה לנו הצלחה עצומה, אז אנחנו צריכים להזכיר לעצמנו שכל עסק חדש שהולך לצמוח במיקרוסופט לא הולך לצמוח במיליארדי דולרים בכל שלב. למעשה, אחת ההחלטות הגדולות שקיבלתי עוד לפני שהפכתי למנכ"ל היתה לתעדף את Azure (פלטפורמת הענן של החברה) על חשבון פעילות השרתים שלנו. זה מה שצריכות לעשות חברות כמו החברה שלנו, שכבר נחלו הצלחה".

- אם חברות הטכנולוגיה לא יתמקדו בתחום הענן הן יהפכו ללא רלוונטיות?

"אני חושב שזה מה שיקרה לחברות טכנולוגיה שלא מאמצות את הטרנדים החמים. לא מדובר בלתפוס כל גל, אבל אם אתה לא תופס מספיק גלים ואין לך הישגים גבוהים, תהפוך ללא רלוונטי. אם אני מסתכל על מיקרוסופט - העובדה שאת מדברת אתי 41 שנים לאחר הקמתנו פירושה שהביצועים שלנו היה טובים. אין כל כך הרבה חברות טכנולוגיה בנות 41 שאת מדברת איתן".

- מיקרוסופט עובדת קשה כדי להעביר לקוחות למחשוב ענן, למרות שזו עלולה להיות קניבליזציה של כמה מהפעילויות הקיימות והמאוד רווחיות שלכם. מדוע?

"המעבר לענן לא גורם קניבליזציה. יש מסגרות זמן שבהן המודל העסקי שלנו משתנה. למשל, חבילת אופיס 365. אף פעם לא מכרנו יכולת דמוית אופיס 365 לכל העסקים הקטנים והבינוניים. כעת, נחשי מה - אנחנו יכולים למכור לכל עסק - לא רק בארה"ב, אלא בכל מדינה. זו הרחבה משמעותית של השוק".

- לאחרונה הסכמתם לקנות את לינקדאין - העסקה הגדולה ביותר שביצעה אי פעם מיקרוסופט. לחברה לא היתה הצלחה גדולה בעסקאות גדולות. מה השתנה הפעם?

"יש גורמי מפתח שאני בוחן כשאנחנו שוקלים רכישות. הראשון הוא: האם פעילות הליבה שאנחנו קונים היא פעילות בריאה לתחושתנו, פעילות שמלהיבה אותנו, שיש לה מומנטום? כשאני מסתכל על מיינקראפט ולינקדאין אני רואה שני עסקים נפלאים שצומחים. התפקיד העיקרי שלנו הוא לקחת את המוצרים האלה לתת להם יותר תאוצה.

"במקרה של מיינקראפט, מדובר במשחק המחשב האישי הגדול ביותר, ואנחנו חברת מחשבים אישיים. הצמיחה שלהם היתה בתהליך של מעבר לקונסולות. יש לנו קונסולה. לכן אנחנו היינו הבעלים המושלמים. זה אותו הדבר עם לינקדאין. הם רשת מקצועית לעולם כולו. לנו יש את הענן המקצועי. ימים יגידו, אבל אני מאוד מאוד אופטימי".

- ניסית לבצע רפורמה בתרבות הארגונית של החברה. איך זה הולך?

"תרבות זה משהו שצריך להסתגל ולהשתנות, ואתה חייב שתהיה לך תרבות למידה. האינטואיציה שנוצרה אצלי היא תוצאה של התבוננות במה שקורה בתי ספר. קראתי ספר בשם Mindset (תורגם לעברית בשם "כוחה של נחישות"). יש בו רעיון מאוד פשוט - אם תיקח שני אנשים שאחד מהם הוא מישהו שרוצה ללמוד הכול והשני הוא מישהו שיודע הכול, אז בטווח הארוך המישהו שרוצה ללמוד הכול תמיד יתעלה על המישהו שיודע הכול, גם אם יש לו פחות יכולת מולדת בשלב הפתיחה.

"זה נכון לגבי הילדים והילדות בתי הספר שלנו. זה נכון לגבי מנכ"לים במילוי תפקידם. זה נכון לגבי כל עובד במיקרוסופט. אני צריך להיות מסוגל לצאת מכאן הערב ולומר: 'איפה הייתי יותר מדי עם ראש סגור? איפה לא נקטתי את הגישה המתאימה?'. אם אני אצליח לעשות את זה נכון, אז אנחנו כבר בדרכנו לתרבות שאליה אנו שואפים".

- קשה לשנות את התרבות בחברה כל כך גדולה?

"כל שינוי הוא קשה. אני מתכוון, תשכחי מהחברה. בואי ניקח את זה ברמת האינדיבידואל. אם מישהו אומר: 'היי, היום אנחנו נצטרך להשתנות', זה הדבר האחרון שכולם רוצים. אם חברות לא משתנות, הן לא ישרדו".

"לא סתם מביע דעה"

- כמנכ"ל, מה הכי הפתיע אותך?

"כמנכ"ל אתה צריך לוודא בזהירות רבה מאוד שאתה לא סתם מביע דעה מבלי לחשוב לעומק על הדברים, מכיוון שהדבר האחרון שאתה רוצה לעשות הוא לומר משהו ולאחר מכן - את יודעת, אנשים ייקחו את זה ברצינות ויוציאו את זה אל הפועל. אתה צריך לדעת שזה באמת מה שאתה רוצה שייעשה".

- סיפרת שהפקת ממשחק הקריקט לקחים בתחום הניהול. איזה לקח למדת?

"גדלתי בהודו, וזה היה לפני שהודו הפכה למעצמת קריקט וזכתה בגביע העולם הראשון שלה. אנחנו השתתפנו במשחק קריקט, וזו היתה הפעם הראשונה ששיחקנו נגד מועדון שהיו בו כמה חברים מחו"ל. הם היו אוסטרלים. חשנו כזאת יראה כלפי השחקנים הזרים האלה, ועסקנו יותר בהתבוננות בהם מאשר בתחרות נגדם. אחד המנהלים של הקבוצה ראה שאני עוסק בהגנה רחוק מאוד מהאקשן. הוא הציב אותי ממש ליד האקשן, והוא לימד אותי לקח אדיר כשאמר: 'תראה, כשאתה בשדה, אתה מתחרה. יכול להיות לך המון כבו למתחרה שלך, אבל אתה לא צריך לחוש כלפיו יראה'".

- איזה טכנולוגיה מסקרנת אותך?

"אני מאוד סקרן לגבי מה שקורה בתחום המציאות הרבודה. מבחינתי, זה המחשב האולטימטיבי. תתארי לעצמך ששדה הראיה שלך כיצור אנושי הופך למצגת דיגיטלית אינסופית - אז את תראי לא רק את העולם האנלוגי, אלא גם תהיי מסוגלת לראות בו גם פריטים דיגיטליים, כל צג שאת רוצה, כל עצם שאת רוצה. אז זה מה שאנחנו עושים עם HoloLens (משקפי המציאות הרבודה של מיקרוסופט). את תשתמשי בלוח המחוונים כדי לעקוב אחר כמות הזמן שאת מוציאה על מטלות שונות".

- מה אתה מקווה להשיג?

"הדבר רב הערך ביותר שיש לנו הוא הזמן שלנו. ואני חש שאחד הדברים שעלינו להבטיח שאנו עושים עבור עצמנו הוא להעניק לאנשים מידע לגבי האופן שבו הם מבלים את הזמן שלהם, כדי שהם יוכלו להיות יותר בשליטה. מה שאני הכי אוהב לראות זה כמות הזמן שאני מבלה עם אנשים מחוץ למיקרוסופט לעומת בתוך מיקרוסופט. הדבר השני האני אוהב לראות זה כמה זמן אני מבלה בפגישות לעומת מה שהייתי מכנה זמן ממוקד. אתה חייב לחלוטין להיות בפגישות בגלל שאחרי ככלות הכל אתה לא יכול למלא תפקיד של מנכ"ל אם אתה נועל את עצמך בחדר שלך. במקביל חייב להיות איזון נכון".

- אתה מנסה לצמצם את מספר הפגישות?

"יש לנו כמה קריטריונים שנועדו לוודא אם יש רבדים מיותרים של אנשים שמשתתפים בפגישות. אתה יכול לנהל פגישה יעילה יותר באמצעות בחירת הסט הנכון של אנשים שיהיו בפגישה, כדי לקבל את ההחלטה הנכונה במהירות האפשרית. הייתי אומר שמה שמשנה זה לא מספר הפגישות, אלא היעילות שלהן. אנחנו בוחנים את מספר הפגישות שקשורות לפגישה מסוימת, מכיוון שאחד מבזבוזי הזמן הגדולים ביותר עלול להיות מנכ"ל שקובע פגישה ויש 15 פגישות הכנה עד שנערכת הפגישה של המנכ"ל".

"להעצים כל אדם"

- מהי העצה הגרועה ביותר שקיבלת אי פעם?

הייתי אומר שהעצה הגרועה ביותר היא מאנשים שאמרו: "או שתתמקד בטווח הארון או בטווח הקצר. זה אף פעם לא ככה. גישה ארוכת טווח יכולה להיות מעלה מדהימה כשאתה יודע שאתה במסלול הנכון, כשאתה בעצם מסוגל לאשש את ההיפותזה שלך, כשאתה בעצם מבצע התקדמות. אבל היא יכולה להיות נוראה אם אתה לא מסוגל 'להתנתק' מהעבר, ללמוד מהשגיאות שלך".

- באביב נסעת הרבה לסין, הודו, מדינות אחרות באסיה. מה למדת מהתבוננות באופן שבו משתמשים האנשים שם בטכנולוגיה?

"כשאני מבקר במרבית המדינות, אני מבקר בבתי ספר כדי לראות מה קורה. היה בית ספר בג'קרטה שביקרתי בו, ומה שהיה מדהים לראות הוא את הכלים שבהם השתמשו הילדים שם - חלונות, מחשבים אישיים. הם השתמשו בתוכנת OneNote שלנו. זה אותו סט כלים שבו משתמשת הבת שלי בסיאטל".

- אתה חושב שהעולם המערבי ימשיך להוביל את החדשנות העולמית?

"אני מאמין שהעולם הולך להיות יותר ויותר דיגיטלי. פירושו של דבר הוא שכל עסק יהיה יותר ויותר דיגיטלי. ואם טוענים טענה כזאת, אז חייבים להניח שמרכז הטכנולוגיה חייב להיות יותר מבוזר. זה לא יכול להיות שבקומץ חברות בחוף המערבי של ארה"ב יש את סט האנשים שמתפקדים כספקי הטכנולוגיה לעולם כולו, מכיוון שזוהי דרך הסתכלות צרה מדי.

"למעשה, היעד שלי במיקרוסופט הוא להעצים כל אדם וכל ארגון על כדור הארץ - להשיג יותר. מרכיב מרכזי במשימה הזאת הוא להפוך את העסקים בכל מקום למצליחים באמצעות טכנולוגיה דיגיטלית, בין אם מדובר ביזם, בעסק קטן או בבנק".