מוכרים יפצו קונים במיליון שקל: לא גילו שהבית נבנה מפל-קל

שיטת הפל-קל הוכרזה ב-1996 כשיטת בנייה מסוכנת ואסורה ■ בנייני פל-קל חשופים לסכנת קריסה ללא התראה מוקדמת ■ בשיטה זו נבנתה הרצפה באולמי ורסאי שקרסו

נורת אזהרה לרוכשי דירות: פסק דין שניתן לאחרונה על-ידי בית המשפט המחוזי בירושלים קובע כי מוכרי דירות חייבים ליידע את הרוכשים כי הבניין נבנה בשיטת הפל-קל.

לפי פסק הדין, בני זוג שמכרו נכס מבלי ליידע את הרוכשים כי נבנה בשיטה זו יפצו אותם בסכום של למעלה ממיליון שקל, נוסף להפרשי הצמדה וריבית, הוצאות מומחים והוצאות משפט בסך 150 אלף שקל.

בפברואר 2010 חתמו הצדדים על הסכם למכירת בית מגורים בן 4 קומות (מחצית מבית דו-משפחתי) בשכונת ארנונה בירושלים תמורת 5.25 מיליון שקל. המוכרים לא ציינו בפני הרוכשים כי הבית נבנה בשיטת הפל-קל.

לאחר הרכישה ביקשו הרוכשים לשפץ את הבית שנבנה 20 שנה לפני כן, במטרה להתאימו לצורכיהם ואף לתקן נזקי רטיבות ואיטום שהיו בבית ושעליהם המוכרים דווקא סיפרו לקונים. עם תחילת השיפוצים, שעלותם הוערכה ב-200 אלף דולר, ולאחר ששילמו את מלוא התמורה למוכרים, גילו הרוכשים כי כל תקרות הבית, שנבנה על-ידי המוכרים, נבנו בשיטת הפל-קל.

כזכור, שיטת הפל-קל ששווקה על-ידי המהנדס אלי רון הוכרזה בשנת 1996 כשיטת בנייה מסוכנת ואסורה, לאחר שאלפי מבנים נבנו בשיטה זו בישראל. עיקרה של השיטה הוא שימוש בפחי פל-קל ביציקות התקרה, במקום ברזל מזוין, רשתות וחישוקים. בנייני פל-קל נדרשים לבדיקות ולחיזוקים, והם חשופים לסכנת קריסה ללא התראה מוקדמת, בשל היעדר זיון מספיק. בשיטה זו נבנתה הרצפה באולמי ורסאי אשר רצפתו קרסה ב-2001 והביאה למותם של 23 בני אדם ולפציעתם של 356 חוגגים נוספים.

בעקבות גילוי הפל-קל הפסיקו הרוכשים באופן מיידי את השיפוצים והחלו במשא-ומתן עם המוכרים, במסגרתו הודיעו למוכרים כי חלה עליהם חובה לגלות שהבית נבנה בשיטת הפל-קל, וכי אם היו יודעים על שיטת הבנייה המסוכנת, לא היו רוכשים את הבית. מה גם שהגילוי, שהוסתר בחוסר תום-לב, עשוי היה להשפיע גם על מחיר התמורה ששילמו בעד הבית.

המוכרים מצדם טענו כי הבית אכן נבנה בשיטת הפל-קל, אך אין הדבר אומר שהוא אינו בנוי כהלכה, ולמעשה לא היה מה להסתיר מהרוכשים.

בסוף 2010 ביצעו הקונים עבודות תיקון של תקרות הפל-קל, בהמלצת מהנדס, בדרך של הריסת התקרות ובנייתן מחדש כתקרות תקניות. עם סיום העבודות, שנמשכו עד מארס 2011, שלחו הקונים דרישת תשלום פיצוי בסך 3 מיליון שקל למוכרים, בגין נזקי הפל-קל. המוכרים דחו את דרישת הפיצוי, ועל רקע זה הגישו הקונים תביעה לבית המשפט, באמצעות עו"ד דרור גדרון ממשרד אפרים אברמזון ושות'.

סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, השופטת גילה כנפי-שטייניץ, קיבלה את התביעה וקבעה כי חלה חובת גילוי על המוכרים, וכי חובה זו הופרה. "על הנתבעים חובה לעדכן את התובעים, בטרם חתימת הסכם המכר, כי הבית בנוי בשיטת הפל-קל, ולגבי שיטה זו נקבע כי היא בלתי תקנית ומסוכנת. מדובר במידע חיוני ומהותי לרוכש הנכס, אשר יש בו להשפיע על היבטיה הכלכליים של העסקה ואף על עצם נכונותם של חלק מן הרוכשים הפוטנציאליים להתקשר בעסקה," נקבע בפסק הדין.

כתוצאה מכך חויבו המוכרים לפצות את הרוכשים בסכום המגיע ל-1.35 מיליון שקל, הכולל את העבודות שבוצעו בבית, ירידת ערך לאחר השיפוץ, שכר דירה לתקופת הבנייה, עלויות מימון וביטוח, שכר-טרחת מהנדסים, הוצאות משפט ושכר-טרחת עורכי דין.