המשנה למנהל רשות החברות התפטר מוועדת המכרזים של תעש

מאיר שמרה מגיב למכתב הנזיפה של באב"ד בהתפטרות: "לאור ה'פקפוק' בדבר טיב השיקולים המקצועיים שלי"

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי
שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

המשנה למנהל רשות החברות הממשלתיות, מאיר שמרה, הודיע היום (ב') לשר האוצר, משה כחלוןעל החלטתו להתפטר מחברותו בוועדת המכרזים להפרטת חברות ממשלתיות, שמקדמת גם את תהליך ההפרטה של התעשייה הצבאית (תעש מערכות).

בשמרה, כמו גם במנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, וביועצת המשפטית שלה, עו"ד דלית זמיר-קמיניץ, הוטחו אתמול טענות קשות במכתב נזיפה ששוגר אליהם בידי מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד. מכתב הנזיפה נשלח אליהם על רקע ניסיונם לקדם בשבוע שעבר החלטה לכניסה למשא ומתן עם אלביט מערכות על מכירת תעש, וזאת בניגוד לעמדת החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, והיועץ המשפטי של המשרד, אסי מסינג.

במכתב הנזיפה כתב באב"ד, בין היתר: "אני רואה בחומרה קבלת החלטות בהליך כה רגיש, אשר מתקיימת לגביו ביקורת וזאת בניגוד לעמדת הגורמים האמורים וזאת בטרם הושלם הדיון בטענות הביקורת- שנוגעות גם להרכבה של הוועדה". 

שמרה מונה כחבר בוועדת המכרזים בקיץ 2004, בעת ששר האוצר היה בנימין נתניהו. במכתב ההתפטרות ששלח היום לכחלון הוא כתב: "ב 8 השנים האחרונות אני מלווה מקרוב את תהליך ההפרטה של תעש על גלגוליו השונים (...) לאור התנהלות דיוני הוועדה בחצי השנה האחרונה וכן לנוכח מכתבו של מנכ"ל משרד האוצר בנוגע להליך הפרטת תעש, ממנו משתמע 'פקפוק' בדבר טיב השיקולים המקצועיים שהנחו ומנחים אותי בקבלת החלטות הוועדה ומתוך כבוד לעבודת הוועדה ולחשיבות פעילותה- אני מבקש לסיים את חברותי בה".

שמרה מנה במכתבו את ההפרטות של החברות הממשלתיות שבהן היה מעורב מ-2004, בהיותו מנהל יחידת ההפרטות ברשות: הפרטת בזק; פיצול והפרטת בזן; הפרטת הפעילות של פי גלילות; הפרטת הבנק לפיתוח התעשייה; הפרטת נמל אילת ועוד.

ברקע של הדברים, מבקר המדינה, יוסף שפירא שעתיד להגיש בקרוב טיוטת ביקורת עם ממצאים חמורים לכאורה אודות התנהלות רשות החברות הממשלתיות במספר תחומים, כמו מינוי של רואי חשבון בחברות ממשלתיות והרכב הוועדה שמקדמת את הפרטת תעש. על רקע הדוח הצפוי, מבקר המדינה אף ביקש בשבוע שעבר ממשרד האוצר לעכב את המשך הליכי ההפרטה של תעש.

גורמים בירושלים טענו היום כי במקרה ששמרה לא היה מתפטר- יתכן שבעקבות דוח הביקורת המתגבש, הוא היה מתבקש לסיים את תפקידו. זאת, בנימוק שהדוח של מבקר המדינה עתיד לכלול ממצאים הקשורים להפרטת נמל אילת, שנמכר בכחצי מערכו; חברת אגרקסקו שפשטה את הרגל בזמן ההפרטה והליקויים לכאורה במכרז לקידום ההפרטה של תעש.

גורמים העריכו היום כי שר האוצר, כחלון לא יאייש את התפקיד שהתפנה עם התפטרותו של שמרה בוועדת המכרזים וזאת, עד לקבלת הדוח הסופי של מבקר המדינה, דוח שכאמור עוסק בין השאר גם בהרכב הוועדה עצמה.