כחלון: "בימים הקרובים תשמעו קבוצות אינטרסים שבוכות ומתלוננות איך נגעו להן ואיך גזלו להן"

שר האוצר, בישיבת הקבינט החברתי-כלכלי הראשונה על תקציב המדינה: "מי שחושב שעוני ודלות צריכים לעבור בירושה - טועה. זו לא גזירת גורל"

"בימים הקרובים תשמעו קבוצות אינטרסים מאוד חזקות שבוכות ומתלוננות איך נגעו להן ואיך גזלו להן - אלה קבוצות שמעולם לא נגעו בהן", כך אמר היום (ג') שר האוצר משה כחלון בפתח הישיבה הראשונה של הקבינט החברתי-כלכלי לדיון ברפורמות המתוכננות במסגרת חוק ההסדרים המצורף לתקציב המדינה 2017-2018.

לאחר אישור הקבינט, יוגש חוק התקציב לאישור הממשלה, בישיבה שנקבעה ליום חמישי. בישיבה היום כבר אישר הקבינט החברתי-כלכלי כמה מהרפורמות. אחת מהן היא שעצמאים יחויבו להפריש לחיסכון פנסיוני, לצד הפחתה בתשלומי הביטוח הלאומי. לפי ההצעה, בתנאים מסוימים יוכלו העצמאים למשוך שליש מהסכום שנצבר להם בקרן הפנסיה, כתחליף לדמי אבטלה (כיום דמי אבטלה ניתנים לשכירים בלבד).

אובר בחוץ

בתחום התחבורה הציבורית אושרה הצעת האוצר להתיר נסיעות שיתופיות במוניות. עד היום נאסר על מוניות שאינן מוניות שירות להסיע יותר מנוסע אחד למרות שלאחרונה התחילה אפליקציית גט טקסי להציע אפשרות נסיעה משותפת. ההסדר שמציע האוצר יאפשר לנהגי המוניות להציע לנוסעים לבחור בין נסיעה רגילה במונית לבין נסיעה בשיתוף עם מספר בלתי מוגבל של נוסעים אחרים.

כתנאי לכך יחויבו נהגי המוניות לסכם מראש את מחיר הנסיעה עם כל נוסע ולהציג לו גם את עלות הנסיעה וזמן הנסיעה המשוער אם יעדיף נסיעה לבד. הציפייה היא שגט טקסי ואפליקציות נוספות כמו ויה וריידר יספקו את הפלטפורמה הטכנולוגית שתאפשר את הצגת הנתונים הדרושים. תנאי נוסף הוא שמחיר הנסיעה המשותפת יהיה 80% לכל היותר מהמחיר שהנוסע היה נדרש לשלם עבור נסיעה בודדת. בפועל, מעריכים באוצר, השירות יוצע בהנחות משמעותיות בהרבה. השירות יינתן במוניות בעלות רישיון ממשרד התחבורה בלבד, כך שאינו פתוח כיום למוניות אובר.

הקבינט החברתי-כלכלי גם אישר את המלצות ועדת בריס, שלפיהן אגודות אשראי יפוקחו ע"י הרגולטור הפיננסי החדש שאמור לקום, במקום על ידי בנק ישראל. כמו כן, ההמלצות מדברות על הקלות בדרישות ההון מהן - כ-3 מיליון שקל במקום 75 מיליון שקל. מלבד אגודות האשראי יעברו לפיקוח הרגולטור החדש גם קופות הגמ"חים, שכיום אינן בפיקוח כלל. יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, כבר הודיע כי ידרוש לפצל את החוק הזה מחוק ההסדרים ולדון בו בנפרד.

בעקבות הודעת משרד האוצר על אישור ההצעה לאפשר את הקמתם של בנקים חברתיים, מסר עו"ד יהודה טלמון, יו"ר אופק, מייסדת הבנק החברתי: "אנחנו מודים לשר האוצר על האמון שהוא נותן בבנקאות הקואופרטיבית שאותה מקדמת אופק בעקביות בשנים האחרונות ומצפים להשלמת החקיקה במהרה. אנו נרגשים להודיע כי הגיעה השעה ונתחיל לפעול כבר בחודשים הקרובים. כעת ישנו לראשונה סיכוי אמיתי לשינוי ומדובר באינטרס של כולנו, משקי בית ועסקים קטנים, ואפילו של מערכת הבנקאות עצמה שזקוקה לניעור והתחדשות".

עוד הוסיף טלמון כי "הישראלים הם אלו שיצטרכו כעת לבחון את יחסיהם עם הבנקים בעיניים מפוכחות וביקורתיות, להשוות תנאים ומחירים, ולקבל החלטות באופן רציונלי ומושכל, ולא מתוך הרגל, אדישות או קיבעון מחשבתי. כך יוכל כל אחד מאיתנו לחסוך מאות ואלפי שקלים, להפקיד את כספו באופן שתואם את תפיסת עולמו ומקדם את קהילתו והחברה הישראלית, ולתרום לאחד התהליכים החברתיים והכלכליים המשמעותיים ביותר שהמשק הישראלי עתיד לעבור".

רפורמה נוספת שאושרה נועדה להביא להוזלת מחירו של גז הבישול הביתי באמצעות הגברת התחרות במשק הגפ"ם. שלוש חברות גז - אמישראגז, פזגז וסופרגז - שולטות בכ-85% מהשוק וחברות קטנות אשר מנסות להשתלב בשוק נתקלות בחסמים וקשיים רבים. הגפ"ם הינו אחד התוצרים המתקבלים במהלך זיקוק נפט גולמי ועם זאת, בעוד שבשנתיים האחרונות חלה ירידה חדה במחירי הנפט, המחיר לצרכן הביתי כמעט ולא השתנה.

התשלום העודף השנתי אשר משלמים משקי הבית בשל חוסר התחרות בשוק הגפ"מ מוערך ע"י האוצר בכ-400 מיליון שקל בשנה. כדי להקל את המעבר בין ספקי הגז מציע האוצר שבמקום חתימה בכתב של 51% מבעלי הדירות ישונה מנגנון הבחירה כך שיידרש רוב של בעלי הדירות המגיעים לאספה הכללית של דיירי הבניין. צעדים נוספים כוללים איסור אפליית מחירים, שימנע מחברות הגז להציע לצרכנים מסוימים הנחה בתעריף הגפ"ם.

גם הרפורמה בשוק התמרוקים והפארמה אושרה. מדובר בין היתר בקידום הקלות רגולטוריות שיביאו לדברי האוצר לקיצור פרק הזמן הדרוש לאישור תמרוקים ספציפי, להסדרת היבוא המקביל ולהפעלת מערך פיקוח בשוק התמרוקים המבוסס על מודל ניהול סיכונים, כמקובל במדינות המפותחות, תוך שמירה על בריאות הציבור. באוצר אומרים כי שינויים אלה צפויים להביא להפחתת העלויות העודפות, ובכך לעודד תחרות. עוד אישר הקבינט את הצעת האוצר לתקן את פרק השקיפות בחוק קידום התחרות בענף המזון, כך שהוא יחול גם על קמעונאים שמוכרים בעיקר תמרוקים ומוצרי היגיינה.

כך, תחול על רשתות הפארמה החובה לפרסם את מחירי מצרכיהן בדומה לקמעונאיות המזון. באוצר אומרים כי תיקון זה יאפשר לצרכן הישראלי להשוות מוצרי צריכה גם ברשתות הפארמה ולהביא להוזלת סל הקניות. באוצר מציינים כי ברוב המקרים ברשתות הפארמה מדובר במוצרים שיש להם חיי מדף ארוכים, ולכן עולה הצורך לחפש את הסניף בו ניתן להשיג את המחיר הזול ביותר.

בנשיאות הארגונים העסקיים הגיבו היום לדברי כחלון בפתח ישיבת הקבינט ואמרו: "אנחנו קבוצת אינטרס של 3 מיליון מועסקים ועשרות אלפי עסקים קטנים, בינוניים וגדולים המבינים בעקבות התוכנית הכלכלית שהגיש האוצר, שלמי שמנהל את הכלכלה הישראלית כיום אין מושג ירוק כיצד להחזיר את המשק לפסי צמיחה, להעלות את השכר הפנוי או להוריד את יוקר המחיה. ששר האוצר לא יתבלבל, כמי שאחראים לגורל עסקינו ומועסקינו נמשיך לייצג את האינטרס שלהם בקול רם וברור".

ההצעות שאושרו בקבינט החברתי-כלכלי

עצמאים יחוביו לחסוך לפנסיה

מוניות ברישיון יוכלו לבצע נסיעות שיתופיות

גודות אשראי יפוקחו על ידי רגולטור פיננסי חדש שיוקם ודרישות ההון מהן יופחתו

השכר הממוצע של מנהלי מחלקות, לא כולל הכנסה נוספת מקרן המחקרים ומעבודה פרטית, עומד על 48 אלף שקל ברוטו בחודש

עידוד התחרות בשוק גז הבישול הביתי על ידי הקלת המעבר של צרכן מספק אחד לאחר

רפורמה בשוק התמרוקים והפארמה, הכוללת בין השאר קיצור התקופה לאישור תמרוקים, הסדרת היבוא המקביל וחיוב רשתות הפארמה לפרסם את מחירי המוצרים בדומה לקמעונאיות המזון