אלרגן הפכה לבעלת המניות הגדולה בטבע עם 9.9% מההון

קיבלה את המניות, בשווי 5.3 מיליארד דולר, בעסקת המכירה של החטיבה הגנרית שלה לטבע

ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי
ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי

עם השלמת הרכישה של החטיבה הגנרית אקטביס מידי חברת אלרגן  בשבוע שעבר, העבירה טבע לאלרגן סכום של 33.4 מיליארד דולר במזומן וקצת יותר מ-100 מיליון מניות טבע  . כעת מגיע הדיווח הרשמי של אלרגן ל-SEC (רשות ניירות הערך של ארה"ב) על החזקתה במניות טבע.

מהדיווח שהועבר אתמול עולה כי אלרגן מחזיקה 9.9% מהון המניות של טבע, ובכך היא הפכה לבעלת המניות הגדולה ביותר בחברה. נכון לפברואר 2016, בעלת המניות הגדולה בטבע הייתה פידליטי (FMR) שהחזיקה כ-84 מיליון מניות, שהיוו אז 9.2% מהון המניות של טבע.

ההחזקה של אלרגן שווה כיום כ-5.3 מיליארד דולר. היקף המניות שהועבר לאלרגן במסגרת הרכישה נקבע על בסיס מנגנון שחישב את המחיר הממוצע של מניית טבע בסמוך לדיווח על הרכישה, ביולי 2015, ובתחילה שווי המניות עמד על 6.75 מיליארד דולר. עם זאת, מאז מניית טבע נחלשה מהשיא שאליו הגיעה לאחר הדיווח על הרכישה.

כחלק מההסכם בין טבע לאלרגן, החברות הסכימו לחתום על הסכם בעלי מניות שיתבטל אוטומטית אם אלרגן תחזיק פחות מ-1% ממניות טבע. ההסכם מגביל את אלרגן ביכולתה למכור את המניות שבידיה לתקופה של שנה, למעט חריגים שנקבעו בין החברות. אלרגן תוכל לרכוש מניות נוספות של טבע או למכור (בכפוף לתנאי ההסכם) את המניות שברשותה בשוק הפתוח, בעסקאות פרטיות או בצורה אחרת.

תצביע לפי המלצות דירקטוריון טבע

בשנה שעברה דווח כי ההסכם בין החברות מונע מאלרגן למכור את המניות לידי מתחרים של טבע ומשקיעים אקטיביסטיים למשך תקופה מסוימת. בנוסף ההסכם כולל תנאי שלפיו כל עוד אלרגן מחזיקה ביותר מ-5% ממניות טבע היא מחויבת להצביע באסיפות בעלי המניות בהתאם להמלצת הדירקטוריון של טבע בהצעות בנושאים ספציפיים שנקבעו ביניהן. אלרגן מציינת בדיווח שהיא עשויה לדון מעת לעת עם הנהלת טבע והדירקטוריון שלה, או עם בעלי מניות אחרים, בנוגע לפעולות הקשורות לחברה.

אלרגן נסחרת בבורסת ניו-יורק בשווי 98.2 מיליארד דולר. בעבר תכננה חברת התרופות פייזר לרכוש את אלרגן ב-160 מיליארד דולר אך העסקה בוטלה לפני מספר חודשים. אם אלרגן הייתה נמכרת, פייזר הייתה הופכת לבעלת המניות הגדולה ביותר בטבע.