מזרחי טפחות: הרווח טיפס לשיא של 340 מיליון ש' ברבעון השני

התשואה על ההון עמדה על 11.6% ■ סך האשראי לציבור צמח ב-8.7% ברבעון, בעוד האשראי למטרות דיור גדל ב-10% לכ-110 מיליארד שקל ■ הכנסות המימון מפעילות שוטפת צמחו בכ-13%

אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי

למרות שהוא היחיד מהבנקים הגדולים שלא נהנה ברבעון האחרון מרווחים ממכירת מניות ויזה אירופה, מזרחי טפחות  מציג דוח טוב לרבעון השני, עם עלייה ברווח ותשואה על ההון נאה של 11.6%. הבנק, בניהולו של אלדד פרשר, הרוויח ברבעון השני של השנה 340 מיליון שקל, עלייה של 3% לעומת הרבעון המקביל. בסיכום המחצית הראשונה של השנה הוא הרוויח 628 מיליון שקל, צמיחה של קרוב ל-9% לעומת התקופה המקבילה. מזרחי טפחות הודיע, כי יחלק דיבידנד של 51 מיליון שקל, המהווים כ-15% מהרווח הנקי.

הכנסות המימון צמחו ביותר מ-4% ל-1.08 מיליארד שקל. הצמיחה נבעה משיפור קל במרווח הפיננסי, מהעלייה במדד המחירים לצרכן שהבנק חשוף אליו, מרווחים ממסחר בנגזרים ומהגידול בתיק האשראי.

לעומת זאת, ההכנסות מעמלות נשחקו ברבעון בכ-3.5% ל-352 מיליון שקל, על אף הצמיחה בפעילות הבנק וגיוס לקוחות חדשים. הירידה בהכנסות מעמלות נרשמה על רקע הוראות רגולטוריות שונות, שחתכו את ההכנסות בתחום, בעיקר בתחום עמלות העו"ש.

צמיחה באשראי

הפסדי האשראי עמדו על 57 מיליון שקל, לעומת 40 מיליון שקל ברבעון המקביל. אמנם מדובר בגידול, אך שיעור ההפרשות מתיק האשראי נותר נמוך, והוא עומד על 0.14%.

למרות המשקולת בדמות העמידה ביעדי הלימות ההון, הבנק ממשיך לצמוח באשראי, ותיק האשראי שלו גדל ב-4% במחצית הראשונה של השנה. עיקר הצמיחה היא כמובן במשכנתאות, שהוא תחום הפעילות המרכזי של הבנק. התיק צמח ב-4.6% מתחילת השנה ל-110 מיליארד שקל. אולם צמיחה נרשמה גם בתחום ההלוואות הרגילות למשקי בית, שגדלו בכ-5% מתחילת השנה, ובאשראי לעסקים בינוניים, שצמחו בשיעור דומה. לעומת זאת, האשראי לעסקים גדולים בבנק ירד בכ-2% במהלך המחצית הראשונה של השנה.

במקביל לנתוני הרווחיות הטובים, הבנק שיפר גם פרמטרים שהיו חלשים יותר אצלו לעומת בנקים אחרים, והם יחס הנזילות והלימות ההון. יחס הלימות ההון ליבה של הבנק עומד על 9.72%, קרוב מאוד ליעד שנקבע לו לסוף השנה - 9.8%.

באשר ליחס הנזילות, מדובר בנתון ה-LCR, הבודק את היחס בין הפיקדונות לאשראי לפי נוסחה המשקללת נתונים שונים, ונותנת עדיפות לפיקדונות ממשקי בית על פני אלו ממוסדיים. על הבנק להגיע ליחס של 100% עד סוף השנה. רוב הבנקים כבר עומדים ביחס הזה. נכון לסוף יוני, גם מזרחי טפחות קרוב מאוד ליעד, והיחס עומד אצלו על 99%.

ההגעה ליעד נעשתה בין היתר בזכות צמיחה משמעותית בפיקדונות ללקוחות הפרטיים. היקף הפיקדונות במגזר זה צמח ב-11% בשנה האחרונה ל-81 מיליארד שקל. מדובר בצמיחה חדה, בעיקר בהתחשב בעובדה שאפיק הפיקדונות אינו אטרקטיבי כיום, לאור הריביות הנמוכות במשק.

מזרחי טפחות עדכן במסגרת הדוח גם על ההתפתחויות במסגרת חקירת הרשויות האמריקאיות. הבנק נמצא כיום ביחד עם בנק הפועלים בחקירה בחשד כי סייע ללקוחותיו האמריקאיים להעלים מס. הבנק ביצע ברבעון האחרון הפרשה של 3 מיליון דולר בגין פרשה זו, כאשר סך ההפרשות עד כה בגין החקירה עומד על 42.5 מיליון דולר.

עוד עדכן הבנק, כי סיים לבנות את מאגר המידע הממוכן הקשור לנתונים הרלוונטיים של הלקוחות האמריקאיים, אך הוא עדיין עמל על איסוף נתונים ומסמכים שדרשו ממנו הרשויות, וכי עדיין לא החל במו"מ עם משרד המשפטים האמריקאי על גובה הקנס שישלם.

תוצאות מזרחי טפחות
 תוצאות מזרחי טפחות