לאחר נפילה של כ-60%: קארל אייקן שם על הכוונת את דלק US

"ניו-יורק פוסט" מדווח כי חברת הזיקוק שמוביל עוזי ימין עשויה להוות מטרת השתלטות לחברה המתחרה CVR אנרג'י ■ בעלת המניות הגדולה בדלק US היא קבוצת אלון (9.7% מההון)

מניית חברת בתי הזיקוק דלק US  טיפסה ביום שישי ב-10%, והשלימה זינוק של 31% מתחילת החודש, לאחר שהעיתון "ניו-יורק פוסט" פרסם כי החברה עשויה להוות מטרת השתלטות לחברה המתחרה, CVR אנרג'י, שנשלטת בידי המשקיע האקטיביסט והמיליארדר קארל אייקן. לפי העיתון, שנסמך לדבריו על מקור אנונימי המקורב לנושא, נערכת כיום CVR להגשת הצעה לדירקטוריון דלק US. עם זאת, אף גורם רשמי לא אישר את הידיעה.

דלק US, שהוקמה על-ידי קבוצת דלק של יצחק תשובה, מפעילה שני בתי זיקוק - בטקסס ובארקנסו - ומחזיקה ב-360 תחנות תדלוק בשבע מדינות ברחבי ארה"ב. היא גם מחזיקה ב-47.4% ממניות אלון USA, שמפעילה עוד חמישה בתי זיקוק בטקסס, בקליפורניה ובלואיזיאנה, וכן במפעלי אספלט וב-300 תחנות תדלוק ברחבי ארה"ב.

דלק US היא כיום חברה ללא גרעין שליטה, לאחר שקבוצת דלק מכרה בשנים 2012-2014 את עיקר החזקותיה במחירי שיא, ותמורת סכום מצטבר של כ-4 מיליארד שקל. החברה נסחרת לאחר הזינוק האחרון במניה לפי שווי של כ-1 מיליארד דולר.

את המחצית הראשונה של 2016 סיימה דלק US עם ירידה של 11% בהכנסות, ל-2.5 מיליארד דולר, ועם הפסד של 36 מיליון דולר. זאת, בהשוואה לרווח נקי של 32 מיליון דולר שרשמה בתקופה המקבילה אשתקד.

את דלק US מוביל מאז היווסדה היו"ר והמנכ"ל עוזי ימין, והנציג הישראלי הנוסף בדירקטוריון החברה (מתוך שישה דירקטורים) הוא יו"ר בנק דיסקונט לשעבר, רו"ח שלמה זהר. בעלת המניות הגדולה בדלק US היא קבוצת אלון הישראלית, שמחזיקה ב-6 מיליון ממניותיה (9.7% מהחברה), שלהן שווי שוק נוכחי של 98.4 מיליון דולר (375 מיליון שקל).

קבוצת אלון, שבשליטת שרגא בירן, דודי ויסמן וארגוני הקניות של הקיבוצים, קיבלה את המניות במסגרת העסקה שבה מכרה לדלק US את גרעין השליטה באלון USA. כיום נמצאת קבוצת אלון בפני עימות עם מחזיקי איגרות החוב שלה. בעוד כחודש ייפגשו הצדדים בדיון בביהמ"ש, שאמור לקבוע את עתיד הקבוצה.

אלון גייסה בשנת 2007 כ-1.8 מיליארד שקל בהנפקה פרטית של איגרות חוב צמודות מדד לגופים מוסדיים בישראל. תשע שנים לאחר מכן עומד חובה של החברה למחזיקים על סכום דומה, ואלו דורשים לקבל לידיהם את מלוא הבעלות על החברה בדרך של הסדר חוב (לפי סעיף 350 לחוק החברות), בטענה להיותה חדלת פירעון.

הזדמנות להשתלט על נכסים בענף

חברת CVR אנרג'י, שאייקן מחזיק ב-82% ממניותיה, ומכהן בתפקיד היו"ר שלה, מפעילה בתי זיקוק בקנזס ובאוקלהומה, וכן מפעל לייצור דשן כימי מבוסס חנקן. החברה סיימה את המחצית הראשונה של 2016 עם ירידה של 27% בהכנסות ל-2.2 מיליארד דולר, ועם קריסה של 92% ברווח הנקי ל-12 מיליון דולר.

לדברי "ניו-יורק פוסט", אייקן מעוניין כיום להגדיל את חשיפתו לסקטור בתי הזיקוק, ועשוי במקביל לנסות ולרכוש את החזקות הציבור ב-CVR, שנסחרת לפי שווי של כ-1.3 מיליארד דולר, לאחר זינוק של כ-9% ביום שישי.

אייקן השתלט על CVR במאי 2012, ופחות משנה לאחר מכן הוביל את הנפקתה בבורסת ניו-יורק. אלא שבשנה האחרונה סובלות מניות חברות בתי הזיקוק מירידות שערים חדות, על רקע ירידה במרווחי הזיקוק, וייתכן שמסיבה זו רואה אייקן את המצב הנוכחי כהזדמנות להשתלטות על נכסים נוספים בענף.

כך למשל, קרסה מניית CVR ב-60% בשנה האחרונה, בעוד שדלק US איבדה באותה התקופה כ-56% מערכה (גם לאחר הזינוק האחרון). גם מניית אלון USA איבדה בשנה האחרונה כ-60% מערכה, לשפל של קרוב לחמש שנים, והחברה נסחרת כיום לפי שווי של 537 מיליון דולר. כך, שגם דלק US עשויה לנסות ולנצל את מחירי השפל בענף, לצורך רכישת החזקות הציבור באלון USA, ששוויין הנוכחי בבורסה מסתכם בכ-280 מיליון דולר.

לפי אתר CNBC, מגזר בתי הזיקוק מציג מתחילת 2016 את התשואה הגרועה ביותר בקרב המגזרים השונים המרכיבים את מדד S&P 500 - מינוס 16.7%.