קרדן אן.וי השלימה מכירת פעילות האשראי הקמעונאי במזרח אירופה

הפעילות נמכרה תמורת 69 מיליון אירו

חברת ההחזקות קרדן אן.וי השלימה ביום חמישי האחרון את פעילות הבנקאות והאשראי הקמעונאי שלה במזרח אירופה, שרוכזה תחת החברה הנכדה TBIF. תמורת מכירת מלוא מניות TBIF קיבלה קרדן אן.וי.  69 מיליון אירו (294 מיליון שקל) במזומן, וסכום נוסף ישולם לה בשבועות הקרובים, ויתבסס על הרווח שרשמה הפעילות מתחילת השנה ועד מועד המכירה.

לדברי קרדן אן.וי, הרוכשת היא אחת מחברות האשראי הצרכני הישיר הגדולות באירופה, אשר פעילה ב-14 מדינות. במסגרת העסקה התחייבה קרדן אן.וי לשפות את הרוכשת בגין נזקים והוצאות שייגרמו לה במקרים שונים, ולצורך כך שעבדה במועד ההשלמה סכום של 6 מיליון אירו לטובת הרוכשת. ל"גלובס" נודע כי החברה הרוכשת היא 4 finance, אחת מחברות ההלוואות המקוונות הגדולות באירופה. חברה זו רשומה בלוקסמבורג אולם מנוהלת ממטה החברה שממוקם בבירת לטביה - ריגה. פעילות החברה נפרשת על פני 14 מדינות והיא נמצאת בבעלות איש העסקים הרוסי אולג בויקו, שהמגזין פורבס עמד השנה את הונו ב-1.2 מיליארד דולר.

עוד כ-3.5 מיליון אירו מסך התמורה ישמשו לתשלום אופציות לעובדי TBIF. בניכוי הפרשות אלו, תשתמש התמורה נטו מהמכירה לפירעון חלקי של ההתחייבויות למחזיקי איגרות החוב (סדרות א' ו-ב'). לדברי החברה, עם השלמת העסקה, מובטח פירעון ההתחייבויות למחזיקים עד לחודש פברואר 2018. משמעות ההודעה היא, כי לקרדן אן.וי יוותר לפרוע חוב (במונחי קרן) של 1.19 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, בתוספת תשלומי ריבית של 160 מיליון שקל (אם החוב ייפרע במועדו).

עוד ציינה קרדן אן.וי, כי בעקבות השלמת העסקה היא צפויה להכיר בעלייה של כ-15 מיליון אירו בהון העצמי, עקב רווחים ושחרור של קרנות הון. נוסף על כך, תנסה החברה כעת להשלים את מכירת יתרת נכסיה במזרח אירופה, בשווי של כ-23 מיליון אירו, שכוללים בעיקר את ההחזקה בחברת השכרת הרכב אוויס אוקראינה.

המכירה הנוכחית מעניקה כאמור להנהלת קרדן אן.וי פסק זמן של כשנה וחצי, שבו תידרש לבצע מימושים נוספים לצורך הבטחת תשלום של כ-472 מיליון שקל בפברואר 2018 למחזיקי האג"ח משתי הסדרות. המקור לתשלום זה אמור כנראה להגיע ממכירת החברה הבת תהל גרופ, שמתמחה בתכנון ובהקמה של פרויקטים הנדסיים בתחום המים.

בתגובה להשלמת המכירה, זינקו ביום חמישי אג"ח א' של קרדן אן.וי ב-2.7%, ונסחרו לפי תשואה שנתית לפדיון של 18%. אג"ח אלו אמורות להיפרע סופית בפברואר 2018, ותלויות באקזיט הנוסף. אג"ח ב', שייפרעו לשיעורין עד פברואר 2020, מציגות פרופיל סיכון גבוה יותר, ולכן נסחרו בתשואה שנתית לפדיון של 23% גם לאחר השלמת מכירת פעילות הפיננסים במזרח אירופה. כדי לפרוע את אג"ח אלו במלואן, תידרש קרדן אן.וי למכור נכסים גם בפעילותה בסין.