שיא חדש של כ-411 מיליון שקל מתמלוגי גז, נפט ומחצבים

משרד האנרגיה והמים מסכם את החציון הראשון של השנה ■ שר האנרגיה שטייניץ: ההכנסות צפויות לגדול במהלך השנים הקרובות, בין היתר הודות לפיתוח מאגר לוויתן

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

משרד האנרגיה והמים מציג היום (ג') שיא חדש של כ-411 מיליון שקל בהכנסות מאגרות ומתמלוגי הגז טבעי, הנפט והמחצבים, בחציון הראשון לשנת 2016.

החלק העיקרי מההכנסות מגיע מתמלוגי הגז הטבעי והנפט, אשר הסתכמו בחציון הראשון של שנת 2016 בכ-394 מיליון שקל. מרבית הסכום, כ-392 מיליון שקל, נובע מגז טבעי מחזקת תמר, סכום המשקף הפקה של כ-4.5 BCM גז טבעי. מדובר בעלייה מרשימה של כ-12.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

יתרת הסכום, כ-2 מיליון שקל, מקורם בתמלוגים מהפקת נפט. בנוסף לתמלוגים אלו נרשמו הכנסות של כ-2.6 מיליון שקל מאגרות ופעולות שונות.

בתחום המחצבים נרשמה עליה משמעותית בתמלוגים עקב שינויי חקיקה שבוצעו בשלהי השנה הקודמת בעקבות המלצות ועדת ששינסקי 2. התמלוגים מהמחצבים הסתכמו בחציון הראשון של שנת 2016 בכ-13.8 מיליון שקל, מדובר בעלייה של כ-105% לעומת ההכנסות בשנה שעברה אשר הסתכמו בכ-6.7 מיליון שקל בלבד.

במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים צופים גידול בהכנסות מתמלוגים, בשנים הקרובות ובעשורים הבאים. זאת, בעקבות הגדלת ההפקה הצפויה מתמר, הפיתוח הצפוי של שדה לוויתן, וכן, פיתוח עתידי של מאגרים נוספים שהתגלו ושעתידים להתגלות עם פתיחת הים לחיפושים חדשים.

שר האנרגיה יובל שטייניץ ציין כי "הגידול בהכנסות מתמלוגי הגז הטבעי מחזק את כלכלת ישראל באופן משמעותי. ההכנסות צפויות לגדול אף יותר במהלך השנים הקרובות, בין היתר הודות לפיתוח מאגר לוויתן ופתיחת הים לחיפושי גז ונפט נוספים".