הסטארט-אפ שהכניס את יצרני המזרנים לתרדמת

כמה סטארט-אפים קמו בעשור האחרון בארה"ב בניסיון לבצע שיווק ישיר ומוזל של מזרנים - אבל הסנונית הרעשנית הראשונה הייתה קספר, שהציעו חווית החוסכת את האינטראקציה עם מוכרי המזרנים

אחרי שהחדשנות בעמק הסיליקון שינתה לנצח את תעשיית המוניות (באמצעות אובר ומתחרותיה) ואת תעשיית המלונאות (באמצעות airbnb וחקייניה) - מסמנים בקליפורניה את התעשייה הבאה על לוח המטרות: תעשיית השינה. חוויית הרכישה של מזרן היא אולי אחת הנלעגות והמיושנות ביותר בתרבות האמריקאית: מוכרי המזרנים (בדומה אגב למוכרי המכוניות) נחשבים לאנשים סליזיים למדי, שמשאירים את לקוחותיהם די מצולקים.

מחיר מזרן אורתופדי איכותי בארה"ב נע בין 1,000 ל-4,000 דולר, ואלה נמכרים בעיקר ברשתות ייחודיות למזרנים. רשת איקאה הידועה אמנם הורידה את המחירים בשוק באמצעות מזרנים זולים בטווח של מאות דולרים - אך אלה נחשבים נחותים מבחינת העמידות ואיכות השינה.

במשך שנים רבים התלוננו באמריקה על המרווח העצום בין עלות הייצור של מזרנים לבין מחירם בחנויות בגלל הוצאות השיווק והמכירה, שנים - עד שהגיעו היזמים הצעירים בוואלי.

כמה סטארט-אפים קמו בעשור האחרון בניסיון לבצע שיווק ישיר ומוזל של מזרנים - אבל הסנונית הרעשנית הראשונה הייתה קספר, שהציעו חווית קנייה לדור הצעיר החוסכת את האינטראקציה עם מוכרי המזרנים.

"שמענו מאנשים מתחת לגיל 40 שהם פשוט לא אוהבים את החוויה הזו של לפנות יום, ללכת לחנות, לשכב על מזרנים לרגע וחצי כשכולם מסתכלים, ולהחליט החלטה של 20 שנה על סמך זה", סיפר היזם שמאחורי החברה, פיליפ קרים. "אנשים גם הרגישו פגועים שאחרי זה הם היו צריכים להגיע הביתה, לקבל את המזרן בעיכוב, ולגלות שהוא נמכר במחיר אחר מעבר לכביש או באינטרנט ומישהו עשה עליהם קופה, או שכעבור שבועיים מה שהרגיש 'מזרן נוח שאפשר להתפנק בו' הוא 'מזרן שוקע שבולע אותך לקרקעית המיטה'", הוא הוסיף.

קספר, שצבעה תחנות רכבת תחתית בסן פרנסיסקו ובניו-יורק בעת ההשקה כדי לקדם את המוצר וגם שלחה אנשים עם מזרנים למשרדים ואוניברסיטאות, מציעה מזרן איכותי שמגיע בקופסה בטכנולוגיית ואקום חדשנית. את המזרן מוציאים מהקופסה, והוא מתנפח בעצמו לגודל המלא שלו בתוך דקות. המזרן עשוי מכמה שכבות של ספוג איכותי והלקוחות זוכים ל-100 ימי ניסיון. אם בכל שלב במהלך 100 הימים האלה הם לא מרוצים - אנשי קספר יגיעו עד הבית, יאספו את המזרן ויחזירו להם את כל הכסף.

קונספט ה"מיטה בקופסה" (bed in a box) צבר בעקבות ההצלחה של קספר תנופה אדירה: "זה פשוט הגיוני", מסבירה ליאת, ישראלית בעמק הסיליקון שקנתה לאחרונה מזרן דרך אחת החברות. "במקום לקנות מזרן ב-2,000 דולר ואז להעביר אותו ממקום למקום, הרבה יותר נוח להזמין מזרן איכותי זול יותר שיכול להתנייד בקופסה ממקום למקום".

עם החברות שקמו להתחרות בקספר אפשר למנות את Tuft and Needle, חברה של צמד יזמים אמריקאים שחישבו שמזרן כמו שהם מייצרים היה נמכר ב-2,500 דולר בחנות - אך הם מציעים אותו ב-600 דולר בלבד.

העדות הגדולה ביותר אולי להצלחת הטרנד ניכרת בשנה האחרונה, כשחברות המזרנים הוותיקות קפצו לשוק הצומח. יצרנית המזרנים הגדולה Natutre's sleep למשל, הקימה סטארט-אפ תחת המותג Ghostbed (משחק מילים על קספר, שמה של רוח הרפאים הידידותית) שמציע ללקוחות את הידע והניסיון שלהם, עם הטכנולוגיה, הנוחות והגמישות של "מיטה בקופסה" ב-750 דולר ועם 101 ימי החזרה ללא התחייבות.